Luisterend naar de radio, zou men iets kunnen opvallen. Het nieuws over de vele conflicten gaande in de wereld, wordt afgewisseld met vrolijke nummers van pop-artiesten, die als gevolg een sterk contrast vormen met het nieuws. Waar ‘Imagine’ van John Lennon door vele nog steeds als anti-oorlogsnummer wordt gebruikt, lijkt een nieuw groot anti-oorlogsnummer, gemaakt door de huidige generatie wereldartiesten, te ontbreken. De vraag rijst: ‘Waar blijven de anti-oorlogsnummers van de grootste muzikale namen van vandaag?’
Terugdenkend aan de jaren tachtig, waar ‘s werelds grootste artiesten nog samen kwamen om een nummer te maken tegen de hongersnood in Ethiopië, voelt het tegenwoordig alsof artiesten terughoudender zijn met het maken van nummers over conflicten. Menig mens zou kunnen bedenken dat het logisch is dat mainstream artiesten niet expliciet over bepaalde conflicten praten, omdat het financieel gezien niet verstandig is om je vingers te branden aan zulke gevoelige onderwerpen. Zeker niet, als je een groot label achter je hebt staan die relaties moeten onderhouden met verschillende organisaties. Die organisaties zijn vaak niet geïnteresseerd in het oplopen van mogelijke controversies door het promoten van politiek geladen muziek. In basis is het dus niet zo gek dat grote artiesten ervoor kiezen om geen nummers te maken die over specifieke conflicten gaan. Maar bij een anti-oorlogsnummer die algemeen blijft en niet een bepaald conflict behandelt, zou je toch denken dat het wel kan? Want iedereen is toch tegen oorlog?
Muziekjournalist [Naam bron] legt uit hoe het zit: ”Uitleg over het muzikale landschap van nu en hoe het muzikale landschap er vroeger uitzag. Wat het verschil is en waarom artiesten zich vroeger wel meer uitspraken over conflicten en waarom dat tegenwoordig minder gebeurt. Bijvoorbeeld door sociale media etc.”
Muzikant [Naam bron] legt uit waar artiesten mee te maken kunnen krijgen als zij zich uitspreken over politieke onderwerpen via hun liedjes:
[VIDEO INTERVIEW MUZIKANT]Maar het is niet alsof er vandaag de dag geen grote conflicten en oorlogen meer zijn om nummers over te schrijven. Sterker nog, de problemen in de wereld lijken alleen maar te verergeren, als je kijkt naar de oorlog in Oekraïne bijvoorbeeld. Aan het muziek luisterend publiek van Nederland, ligt het ook niet. Uit eigen onderzoek blijkt dat 72% van de ondervraagden aangaven, dat zij behoeften hadden aan meer nieuwe anti-oorlogsnummers van mainstream artiesten.
Ook het succes van onafhankelijke rapper ‘Macklemore’ met zijn lied ‘Hind’s Hall’, over de genocide in Gaza, bewijst dat mensen wél streven naar muziek die gaat over huidige conflicten in de wereld. Dat nummer is door een online campagne de top2000 ingestemd en eindigde maar liefst op de 833ste plek, best hoog voor een binnenkomer.
Muziekjournalist [Naam Bron] legt uit wat anti-oorlogsmuziek kan betekenen voor mensen: ”Uitleg”.
Conclusie
Anti-oorlogsnummers zijn heel belangrijk voor mensen. Ze bieden steun, hoop en kracht. Hoewel ze vroegen prominenter in de traditionele media gehoord werden, worden ze tegenwoordig echt nog wel gemaakt. Je moet alleen wat harder zoeken, omdat de grootste artiesten van nu uit de westerse wereld, ze niet maken. Dit komt niet alleen door de belangen van muzieklabels, maar ook door het effect van social media op het uitten van standpunten. Ondanks de redenen voor het niet maken van anti-oorlogsmuziek, blijft de behoefte van het publiek naar dit soort nummers wel groot.
Data verantwoording
De data die ik heb gebruikt heb ik zelf verzameld via een enquête met 101 respondenten. De ênquete is verspreid via mijn eigen social media kanalen en in verschillende Whatsapp groepen. De respondenten zijn van alle leeftijden, 15-75 zowel man als vrouw. Daarna heb ik de data verzameld en verwerkt in een datavisualisatie. De vraag waar de datavisualisatie op gemaakt is, is: ‘Heeft u behoefte aan meer nieuwe anti-oorlogsnummers van bekende artiesten?’ Mogelijk is de enquête niet representatief genoeg doordat het in eigen kringen is verspreid en dus niet een divers genoeg beeld geeft van het muziek luisterend publiek van Nederland.