(Te) weinig vrouwen aan de talkshowtafel

(Te) weinig vrouwen aan de talkshowtafel

De representatie van vrouwen in de media is een onderwerp dat al jarenlang in de belangstelling staat. Ondanks enige vooruitgang in de afgelopen jaren blijft de balans tussen mannen en vrouwen in mediaoptredens vaak scheef. Mijn eigen onderzoek naar de talkshow Beau bevestigt dit beeld: vrouwelijke gasten zijn er duidelijk ondervertegenwoordigd.

Waarom Beau?

Beau is een prominente talkshow op RTL 4 en bereikt dagelijks tussen de 500.000 en 800.000 kijkers, met uitschieters boven de miljoen. In vergelijking met andere populaire programma’s, zoals Eva of Vandaag Inside, onderscheidt Beau zich door een groter aantal gasten per aflevering en een breder thematisch aanbod. Waar Vandaag Inside zich richt op een mannelijk publiek met de nadruk op voetbal, heeft Beau een breder publiek met variërende onderwerpen van politiek en cultuur tot entertainment. Het aantal gasten en brede bereik maken Beau een geschikte en relevante casus voor een analyse van representatie in de media.

Representatie in getallen

In totaal schoven er in deze 12 afleveringen 79 gasten aan, waarvan 30 vrouwen en 49 mannen. Vrouwen zijn dus aanzienlijk minder vertegenwoordigd.

Verschillen per onderwerp

Tijdens een talkshowavond komen er uiteenlopende onderwerpen aan bod, van harde politiek tot lichtere entertainment. Om de bijdragen van vrouwelijke en mannelijke gasten goed te kunnen vergelijken, zijn de inhoudelijke context waarin zij spreken gekaderd in vijf thematische categorieën. Deze indeling helpt om inzicht te krijgen in de verdeling van experts rondom onderwerpen.

  • Politiek: gesprekken over beleid, parlement, verkiezingen en ministers
  • Cultuur: thema’s als kunst, film, literatuur, theater en muziek
  • Actualiteit: nieuwsgebeurtenissen zonder direct politiek karakter, zoals maatschappelijke gebeurtenissen en incidenten
  • Sociale media & entertainment: virale content, celebritynieuws en influencercultuur
  • Sport: deelname aan of commentaar op sportevenementen

Welke rol aan tafel?

Niet alleen het aantal vrouwelijke gasten is opvallend lager, ook de thema’s waarin zij aan bod komen verschillen sterk. Zo spraken vrouwen vooral over sociale media en entertainment (8 vrouwen tegenover 1 man). In de categorieën politiek en cultuur was de man-vrouwverhouding nog schever: er kwamen 14 mannelijke experts aan het woord en slechts 6 keer een vrouwelijke expert, waarvan 5 keer dezelfde vrouw. Ook in de cultuursector was het verschil groot: 16 mannen tegenover 4 vrouwen.

Stereotiepe rolverdeling

De cijfers illustreren niet alleen een kwantitatief verschil, maar ook een inhoudelijke scheiding. Vrouwen worden vooral ingezet bij thema’s als sociale media, Suse van Kleef vertelde over de nieuwe serie van Meghan Markle en Tina Nijkamp duikt in het showbizznieuws, terwijl mannen domineren in gesprekken over politiek, cultuur en sport. Dit bevestigt klassieke stereotypen.

Maatschappelijke gevolgen

De ongelijkheid van de rolverdeling heeft verschillende gevolgen. Het leidt onder andere tot een gemis aan vrouwelijke rolmodellen. Miluska van Rompu, journalist en mede-initiatiefnemer van de campagne Maak plaats in de pers van Feminer, benadrukt dat het probleem niet alleen bij redacties ligt. “Een campagne is normaal gesproken een duidelijke aanklacht, maar deze keer was het meer onderzoekend van aard. De vraag is: bij wie ligt dit probleem eigenlijk? Het blijkt een samenspel van heel veel verschillende factoren. Enerzijds heeft het te maken met vrouwen die de rol doorschuiven, omdat ze bang zijn niet alles tot in de details te weten. Terwijl mannen vaak een klein beetje van een onderwerp weten en gewoon gaan zitten.” Ze voegt hier aan toe: “Als journalist ben ik actief bezig met het benaderen en uitlichten van vrouwelijke experts, voor een eerlijke representatie.”

Van Rompu wijst daarmee op het belang van zowel actieve benadering vanuit media als het empoweren van vrouwen om zichtbaar te zijn als deskundige.

Op weg naar gelijkheid, ook aan de talkshowtafel

Hoewel er stappen worden gezet richting meer evenwicht in mediavertegenwoordiging, toont dit onderzoek aan dat er nog een aanzienlijke kloof bestaat. Talkshows zouden niet alleen meer vrouwen moeten uitnodigen, maar ook zorgen voor inhoudelijke spreiding over alle thema’s. Alleen dan kan media functioneren als een eerlijke en representatieve spiegel van onze samenleving.

Over de auteur