Sociale media is tegenwoordig niet meer weg te denken bij het overgrote deel van de jongeren. Waar het vijf jaar geleden begon met Snapchat, is er een nieuwe hot en happening: Tik Tok. Echter brengt deze app en opkomst ook een negatieve kant met zich mee. En niet een die voor de hand liggend is.
Ouders klagen er vaak genoeg over;” ga minder vaak op je telefoon. Leg die telefoon nou even weg.” Het is ongetwijfeld iets wat veel jongeren gehoord hebben. Door de introductie van het internet volgden de sociale websites vanzelf. Zo ontstond Facebook in 2004 samen met Hyves. Maar door de komst van de smartphones was het nu mogelijk om deze “websites” bij de hand te houden en sneller te kunnen gebruiken.
https://public.flourish.studio/visualisation/9391002/
En wat blijkt, deze mogelijkheid heeft gezorgd tot een toenemende hoeveelheid sociale media per dag. Dit is al jaren bekend, maar onder jongeren blijft de hoeveelheid tijd op sociale media toenemen. Bij jongeren is een kleine afname ten opzichte van het jaar ervoor, zoals hierboven te zien is. Echter is de verklaring hiervoor vrij voor de hand liggend, zo zegt Dokter Linda Duits. Zij is gespecialiseerd in sociale media onder jongeren. “In 2020 en 2021 waren jongeren het overgrote deel thuis. Toen zochten zij veel comfort en entertainment op sociale media, aangezien ze vrijwel niet naar buiten mogen. 2022 was het jaar dat jongeren voor het grote deel weer de deur uit mochten en dingen mogen doen. Hierdoor gebruiken ze dit nu vooral om de wereld te ontdekken,” zegt ze.
Onder 20 tot 39 jaar is de hoeveelheid minuten per dag op sociale media flink gestegen. Dit heeft alles te maken met het feit dat zij veel vanuit huis werken of vanwege corona slechts een paar dagen per week naar kantoor gaan.
https://public.flourish.studio/visualisation/9391369/
Een app die als grote uitschieter voorkomt in het gebruik onder jongeren is het Chinese sociale media platform TikTok. Want, wat blijkt uit bovenstaande tabel, in 2022 maken meer dan een miljoen Nederlandse jongeren gebruik van TikTok. En dit gebruik is niet eens in de zoveel tijd. Maar liefst 41% van jongeren tussen 15-19 jaar en 32% van 20-15 jaar maakt dagelijks gebruik van Tik Tok.
Een effect hiervan waarvan minder jongeren zich bewust lijken te zijn, is wat dit doet met je concentratie. Volgens Stefan van Stigchel van de Universiteit Utrecht zijn de prikkels die deze video met zich meebrengen de voornaamste oorzaak. “De video’s van het platform zijn kort waar veel dingen tegelijk gebeuren,” zegt hij. “Wat dit doet met je brein is dat als je veel op het platform zit, je brein gewend raakt aan al deze hoeveelheid prikkels. Dus als je dan een video met weinig prikkels hebt of zoiets als een schoolopdracht, kan je hierdoor moeilijk focussen.” Volgens van Stigchel is de trend dat jongeren steeds meer en vaker op Tik Tok zitten alarmerend. “Als je het dan doet, zorg er dan voor dat je het afwisselt met iets met weinig prikkels zoals het lezen van een boek.”
Verantwoording
De data is verzameld via het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom Research & Consultancy. De data hier was vrij voor de hand liggend en had weinig bijzonderheden. Echter was ik nieuwsgierig; na het horen van angstige geluiden van ouders, kloppen deze? Zo heb ik deze data gebruikt om naar de psychologische gevolgen te gaan zoeken. Met bovenstaande productie als resultaat.