Vintage en tweedehands kleding is booming business in modestad Antwerpen

Vintage en tweedehands kleding is booming business in modestad Antwerpen

Think Twice

De kledingindustrie is goed voor tien procent van de totale CO2-uitstoot; meer dan de uitstoot van alle internationale luchtvaart én het transport over zee bij elkaar. Hierdoor zijn er steeds meer mensen die vintage of tweedehands kleding zijn gaan dragen. Van jong tot oud is het steeds populairder, zo ook in België. Ook door liefhebbers uit Nederland. Modestad Antwerpen gaat mee met deze trend…

Je kent het wel; een muffige geur dringt je neus binnen, als je een tweedehands kledingwinkel binnenstapt. Je wordt overrompeld met rijen vol kleding met verschillende vormen, kleuren en patronen. Maar ook met aparte tasjes, sjaaltjes en een voorraad aan Adidas en Vans sneakers. Urenlang kan je op zoek naar die ene parel. Als vintage en tweedehands kledingliefhebber kan je je hart ophalen in Antwerpen. De Belgische stad heeft de naam ’modestad’ te danken aan haar beroemde Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, met vele internationaal doorgebroken ontwerpers. Denk aan Raf Simons en Dries van Noten. Door deze naam, is het extra leuk dat zo’n modestad – bekend van dure designer – vol zit met vintage, tweedehands en kringloopwinkels.

De Belgische vintage liefhebber Robin (24) vertelt: ‘Ik ben dol op vintage kleding en de stijl daarvan. De laatste jaren ben ik meer tweedehands kleding gaan kopen. Ik koop bijna niks nieuws meer. Mede doordat tweedehands duurzamer is en beter voor de planeet, maar ook omdat het de laatste tijd een trend is.’

Loop je rond in Antwerpen, dan kijk je je ogen uit. Niet omdat er zoveel winkels zijn, maar omdat er bijna op elk hoekje van de straat een tweedehands of vintage kledingwinkel te vinden is. Een lange straat met verschillende soorten winkels zoals eettentjes, designer en tweedehands. In de Nationalestraat loop je een tweedehandswinkel in en een paar meter verder heb je weer de volgende. In deze straat zitten vier tweedehands/vintage kledingwinkels achter elkaar. In de ene winkel wordt er in grote hoeveelheden ingekocht, bij de ander vindt je alleen vintage designer. Je kunt hier Melting Pot Kilo Antwerpen, Think Twice, Jutka & Riska en Labels Inc vinden.

Duurzaamheid expert Jasmien Wynants vertelt: ‘Het is een trend van de laatste jaren dat veel meer mensen en bedrijven zich bezighouden met duurzaamheid in de mode-industrie, dit zie je ook zeker terug in Antwerpen. Je ziet bijvoorbeeld in het straatbeeld dat er veel meer tweedehands kledingzaken bij zijn gekomen.’

Dat er steeds meer winkels bijkomen ziet ook Maurice van Think Twice. ‘Elk jaar opent Think Twice twee winkels in België. In Antwerpen hebben wij er nu vier. Tweedehands is veel populairder dan vroeger, hierdoor merken wij dat alles ook duurder wordt omdat er steeds meer vraag naar is. Wij hebben een gemixt publiek van jong tot oud. Jongeren beginnen het steeds leuker te vinden. Maar wat ons erg opvalt, is dat er de laatste paar jaar veel Nederlanders naar Antwerpen komen om tweedehands/vintage kleding te shoppen.’

Floren (20) is met haar opleiding Theatre Design aan de HKU veel te vinden in tweedehands winkels. ‘Vaak neem ik zelf ook kleding mee uit de kringloopwinkels. Persoonlijk vind ik Antwerpen leuker dan Utrecht of Amsterdam, omdat daar Think Twice zit. Zij hebben elke maand van die vier euro dagen, wat perfect is voor een student.’

Dat er door de winkelstraten van Antwerpen jaarlijks veel Nederlanders rondlopen is niet iets nieuws, maar het valt wel op dat er een groep Nederlanders specifiek naar de stad komt voor tweedehands en vintage kleding. De Nederlandse Sophie (21) is regelmatig in Antwerpen te vinden: ‘Ik woon ongeveer vijftig minuten van Antwerpen af, hierdoor ga ik soms een dagje naar deze stad toe om te shoppen. Ik probeer veel tweedehands kleding te dragen en in Antwerpen zijn er veel winkeltjes te vinden hiervoor.’

Onderzoeksbureau Locatus heeft in opdracht van gemeente Antwerpen een lijst opgesteld met tweedehands en vintage winkels in Antwerpen. Hieruit bleek dat er dertig winkels te vinden zijn in de modestad. Genoeg om een hele dag zoet te zijn.

[embed]https://public.flourish.studio/visualisation/10260135/[/embed]

Rekken vol met kleding, in alle maten, stoffen en kleuren. Verschillende delen van de zaak zijn opgedeeld in een bepaalde kleur. Bij binnenkomst felle en zomerse kleuren, links achter kobaltblauw en oranje, rechts achter paars met geel en helemaal achterin zwart en rood. Tussen de kledingrekken door staan er tafels met hippe tassen en accessoires. Op de grond vind je soms unieke zebra laarzen met een dikke hak. Boven de toonbank staan er dozen met vintage designer tassen zoals Prada, Tod’s en Chanel.

Bij Jutka & Riska ben je voor verschillende soorten kleding en accessoires aan het goede adres. Ze verkopen vintage designer, tweedehands, vintage van ongeveer vijftig jaar oud en hebben hun eigen lijn. Winkelmedewerker Sara vertelt: ‘Jutka & Riska bestaat sinds 2015, maar we merken dat tweedehands en vintage kleding steeds meer trending is. Wij hebben een gemixt publiek, veel jongeren, maar ook vrouwen rond de veertig. Er zijn ook veel Nederlandse dames die in onze winkel een kijkje nemen.’

Volgens Jasmien Wynants zie je vooral bij de jongere generatie, maar ook bij dertigers en veertigers, dat ze zich steeds meer bezighouden met tweedehands kleding. Helemaal bij high-end tweedehands winkels zoals Lables Inc, doordat daar designer merken worden verkocht zoals Dries van Noten. ‘Dit komt enerzijds omdat mensen bewuster bezig zijn, maar ook variatie willen in hun kledingkast en niet willen bijdragen aan fast fashion. En anderzijds omdat dit één van de goedkopere oplossingen zijn om duurzamer te kunnen leven. Vroeger werd tweedehands als vuil bekeken, dit was meer voor arme mensen en het was niet hygiënisch. Tweedehands heeft tegenwoordig een heel ander imago. Er is hierdoor een beweging ontstaan, waar wij als maatschappij mee zijn doorgegaan. Het gaat niet alleen om duurzaamheid, maar ook om variatie, snuffelen naar parels en creativiteit.’

Tussen 2000 en 2011 zijn er een aantal winkels bijgekomen in Antwerpen, hierna is dit aantal met acht gestegen. Vanaf 2017 tot en met 2020 is er te zien dat er vijftien winkels zijn bijgekomen, waarvan zes tussen 2020 en 2021.

Een grote ruimte met meerdere verdiepingen. In één oogopslag lijkt het een rommeltje, maar als je goed zoekt, dan kan je wat leuks vinden. Als je aan een kringloopwinkel denkt, dan zie je een winkel voor je met allerlei spullen wat mensen niet meer in huis willen. Verschillende afdelingen met meubels, kleding, speelgoed, servies, boeken en ga zo maar door. Spullen wat door elkaar heen ligt en servies wat incompleet is. Maar als je de Kringwinkel in Antwerpen binnenloopt, dan heb je een heel andere ervaring. Geen muffige geur, de winkel is overzichtelijk en er is geen massa aan spullen. De Koepel is een gemeenschappelijke merknaam voor 163 kringwinkels in Vlaanderen met allemaal dezelfde missie; aandacht voor milieu, sociale tewerkstelling en betaalbare spullen.

Winkelverantwoordelijke Annemie Souverijns van Kringwinkel Merksem vertelt: ‘Onze meest verkochten groepen zijn huisraad en kleding. Sinds corona is tweedehands veel populairder geworden en daarin zien wij dat er tegenwoordig veel jeugd binnenkomt, meer dan jaren geleden. Wij hebben negen winkels in Antwerpen, dit jaar is er één bijgekomen en binnenkort een tweede.’ Dat tweedehands meer mensen trekt, komt volgens Annemie door de prijzen. ‘Tegenwoordig wordt alles duurder, voor een t-shirt van goede kwaliteit betaal je tegenwoordig dertig euro. Mensen gaan daardoor vaker snuffelen in de Kringwinkel om zo’n t-shirt te vinden maar dan voor twee euro.’

Modestad Antwerpen

In 1963 werd de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten opgericht onder leiding van Mary Prijot. Mary onderwees studenten naaitechnieken volgens de regels van de Parijse stijl. Een paar ontwerpers die rond 1980 afstudeerden, combineerden de rebelse tijdsgeest met de vaardigheden die ze in hun opleiding hadden ontwikkeld. Dit betekende een nieuwe start voor Antwerpse mode.

De Antwerpse Zes

Walter Van Beirendonck, Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Dries van Noten, Dirk Van Saene en Marina Yee: samen vormen ze ‘De Antwerpse Zes’. De groep leerde elkaar eind jaren ’70 kennen tijdens hun opleiding Mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. In 1986 trokken ze voor het eerst met hun eigen collecties naar de British Designer Show in Londen. Zij hertekenden de Antwerpse mode. De Zes zetten Antwerpen op de kaart als modestad.

Meer ontwerpers

In de jaren ’90 staat een nieuwe generatie op, met onder andere Raf Simons, Veronique Branquinho, Kris Van Assche, Stephan Schneider, Tim Coppens, Haider Ackermann en A.F. Vandevorst. Vandaag de dag zijn dit ook bekende ontwerpers. In de jaren ’00 zijn er ook studenten die prijzen winnen zoals de Grand Prix in Hyères en mogen hun ontwerpen tonen op de Paris Couture Week. Denk aan ontwerpers als Bruno Pieters en Christian Wijnants.

Antwerpse designers blijven hun reputatie verstevigen en het talent bij de Modeafdeling maakt een goede kans in het internationale circuit.

Naast meer tweedehands winkels, worden er in de stad ook sustainable fashion tours gehouden en nieuwe duurzame start-ups opgezet zoals Supergoods. Grotere merken zijn ook meer bezig met duurzaamheid, dit zie je ook terug in de marketing van deze bedrijven. ‘Zo was er laatst een winkel met een capsule wardrobe en tijdens Black Friday was er geen sale, maar kon je kleding laten maken. Deze punten zag je vroeger nog niet in Antwerpen, dit is echt iets van de laatste jaren.’ Vertelt Jasmien Wynants.

Over de auteur

Zoë Oerlemans

Hi! Ik ben Zoë Oerlemans, 21 jaar oud en ik kom uit Purmerend. Al vele jaren ligt mijn passie in de journalistiek, daarom heb ik ervoor gekozen om nog verder te leren in dit vak.