Hebben de enorme prijsverhogingen van designermerken na de coronapandemie, negatief effect op hun verkoop?

Hebben de enorme prijsverhogingen van designermerken  na de coronapandemie, negatief effect op hun verkoop?


Datavisualisatie

Een van de redenen dat veel mensen luxe designerartikelen kopen is dat designer items met name designertassen, vaak hun waarde behouden. In sommige gevallen brengt het kopen, gebruiken en vervolgens verkopen van een tas, jou zelfs een goede winst. Na de coronapandemie begonnen merken zoals Louis Vuitton, Channel, Hermes en Gucci de prijzen van hun producten en met name van wat bekendere items weer te verhogen. De percentage prijsverhoging was dit keer meer dan ooit. Zo groeide de prijs van de bekende Chanel Medium Classic Flap tas van $5,800 in 2019 naar $8,800 in november 2021. Dit is een stijging van %51 in 2 jaar. Van een kleine sleutelhanger tot de duurste krokodillen lerentas hebben allemaal dit prijsstijging geproefd.

De grote vraag is nu dat deze modehuizen hun klanten verliezen en minder winst kunnen maken of dat ze hierdoor juist vooruitgaan?

‘’ Designermerken gebruiken een psychologische prijsmethode die bedoeld is om de perceptie van hun klanten ongewijzigd te houden. Makkelijk gezegd verhogen zij de prijs om lux te blijven. Hun maakt het niet uit als ze hierdoor klanten verliezen. Ze weten beter weer nieuwe klanten te krijgen.’’, zegt Melatie Hendriks, modeontwerper en fashionspecialist.

‘’In de coronacrisis steeg de aanvraag naar luxe merkartikelen en vooral tassen en lederwaren enorm, ook al waren er voor die periode ook prijsverhogingen. Louis Vuitton had een van zijn beste jaren in 2021. Veel mensen kijken nu als een investering naar designershoppen. Ze willen meerdere van een bekende tas kopen en later verkopen om hier winst uit te halen en dat weten deze bedrijven natuurlijk wel. Hierdoor mag je bijvoorbeeld in Louis Vuitton niet meer dan 1 van een bepaald tas kopen op jouw naam. Ze houden het heel goed in de gaten.’’, vertelt zij verder.

De grafieken laten de gemiddelde prijsverhoging percentage per merk zien. De data is van verschillende websites verzameld. Louis Vuitton is binnen 1 jaar (2021-2022) ongeveer 8 miljoen euro (9 miljoen dollar) meer waard geworden terwijl het bedrijf de meeste prijsverhogingen in die tijdvak heeft ingevoerd.

Louis Vuitton’s moeder overleed toen hij nog 10 jaar oud was. Hij moest het huis verlaten door zijn stiefmoeder en wekenlang in de bos slapen omdat hij geen geld had. Misschien had hij het nooit in zijn gedachten kunnen halen dat hij ooit een bedrijf zou hebben die na 168 jaar bestaan, de grootste modemerk ter wereld zal zijn. Dat mensen dag en nacht soms uren in een rij willen staan om een tas, kledingstuk of accessoire van een paar honderd tot tienduizenden euros’s te kunnen kopen of voor een bepaald populair item langer dan een jaar op een wachtlijst moeten staan.

Op basis van deze bevindingen kunnen we zeggen dat de bekendste modemerken in de wereld een bepaald strategie volgen en dat ze weten dat zij altijd winst zullen maken ook al gooien ze de prijzen van de meest normale producten elk jaar omhoog. Op basis van het onderzoek van Vogue Business in de afgelopen zomer, zijn al deze merken die ik heb behandeld, een van de top tien vertrouwde designermerken voor consumenten in de hele wereld in 2022 (na de prijsverhogingen).

 

 

Bronnen:

ANP. (2022, 27 juli). Moederbedrijf Gucci verdient meer door prijsverhogingen. Nieuws.nl. https://nieuws.nl/economie/20220727/moederbedrijf-gucci-verdient-meer-door-prijsverhogingen/

Apparel 50 2022 | Brand Value Ranking League Table | Brandirectory. (z.d.). https://brandirectory.com/rankings/apparel/table

Diary, S. F. (z.d.). Chanel & Cartier Price Increase 2021. http://www.sydneysfashiondiary.com/2021/06/chanel-cartier-price-increase-2021.html

Dior Price Increase 2022: All The Details You Need To Know. (2022, 1 september). The Chic Pursuit. https://chicpursuit.com/dior-price-increase/

LV prijsverhoging 2021. (z.d.). https://nl.etoile-luxuryvintage.com/blogs/news/louis-vuitton-price-increase-2021-the-new-prices

LV prijsverhoging 2022. (z.d.). https://nl.etoile-luxuryvintage.com/blogs/news/louis-vuitton-price-increase-2022

Nico, N. (z.d.). Porsche is the most valuable luxury brand according to Brand Finance. https://www.myluxepoint.uk/porsche-is-the-most-valuable-luxury-brand-according-to-brand-finance/

Pink, N. (2022, 14 februari). Update on Hermès Bag Prices: February 2022. PurseBlog. https://www.purseblog.com/hermes/update-on-hermes-bag-prices-february-2022/

PurseBop. (2022, 14 augustus). Bop Talk. https://www.pursebop.com/boptalk/topic/news-may-cartier-price-increase

Vintage, E. L. (2021, 9 februari). Dior price increase 2021: The new prices. l’Étoile de Saint Honoré. https://etoile-luxuryvintage.com/blogs/news/dior-price-increase-2021-the-new-prices

Over de auteur