De Opkomst van Streamingdiensten: Veranderende Kijkpatronen en de Impact op Bioscopen en Televisie

De Opkomst van Streamingdiensten: Veranderende Kijkpatronen en de Impact op Bioscopen en Televisie

De opkomst van streamingdiensten en de veranderingen in kijkgedrag hebben een aanzienlijke invloed gehad op zowel de bioscoop- als televisie-industrie. Mensen geven steeds vaker de voorkeur aan het streamen van films en series thuis in plaats van naar de bioscoop te gaan of traditionele televisie te kijken. Er zijn verschillende belangrijke redenen waarom mensen deze verschuiving maken.

Door de opkomst van streamingdiensten hebben de bioscopen en traditionele televisie ook moeten reageren:

de opkomst van streamingdiensten heeft geleid tot een verschuiving in het kijkgedrag van consumenten, waarbij steeds meer mensen de voorkeur geven aan het streamen van films en series thuis in plaats van naar de bioscoop te gaan of traditionele televisie te kijken. De toegankelijkheid, het gemak en de keuzemogelijkheden van streamingdiensten spelen een grote rol in deze veranderingen. “Door de komst van streamingdiensten is het voor mensen, aantrekkelijker om thuis te blijven. Wel merk ik dat de laatste tijd dat er bij ons wel steeds meer mensen een bezoekje maken naar de bioscoop.” Aldus Lars Veenstra die bij Pathe werkt.

Bioscopen hebben gereageerd door te investeren in verbeterde bioscoopervaringen en horecamogelijkheden om een exclusieve ‘premium’ beleving te bieden. Televisiezenders hebben zich aangepast door online televisiekijken, opname- en terugkijkmogelijkheden en live televisie via internet aan te bieden. Hoewel de televisie- en bioscoopindustrie zich hebben aangepast, blijft de concurrentie van streamingdiensten en andere vormen van entertainment een uitdaging waar zij mee te maken hebben (Bioscopen nog lang niet bekomen van coronaklap, 2023). De dynamiek van de entertainmentindustrie zal naar verwachting blijven veranderen naarmate nieuwe technologieën en consumptiepatronen zich verder ontwikkelen

Over de auteur

remy Libbenga

Mijn naam is Remy Libbenga en ben 23 jaar. Mijn interesse zit in de sportjournalistiek. En daarnaast heb ik een sportopleiding afgerond. Ik hou ervan om diepgaande verhalen te maken in de sport. En op dit moment ben ik sportverslaggever bij LAV en Assistent Redactie bij NOS Sport