Recensie: “42” een krachtig en inspirerend portret van Jackie Robinson.

“42” is een meeslepende en biografische film van de legendarische honkbalspeler Jackie Robinson (2013). Het is geregisseerd door Brain Helgeland van o.a de films “Payback” (1999), “The Order” (2003) en “Legend” (2015). De film biedt een diepgaande kijk in de sportwereld waarin Jackie Robinson leefde, en de impact die hij had in de sportwereld waarin hij een strijd voerde tegen racisme en vechten voor gelijkheid. Met een goed staaltje acteer werk van acteur Chadwick Boseman (overleden in 2020) is het een fraai eerbetoon aan een van de sporticonen van de Amerikaanse sport.

Verhaallijn

Het verhaal “42” van Jackie Robinson (Chadwick Boseman) begint in 1945 waarin hij de kans krijgt om te spelen voor de honkbalploeg Kansas City Monarchs. Hij maakt daar furore en door zijn ongelofelijke vaardigheden (snelheid, wendbaarheid, slagkracht en uithoudingsvermogen) viel hij op bij Brach Rickey (Harrison Ford), de eigenaar van de Brooklyn Dodgers. Rickey wil Jackie Robinson een kans geven, en is vastbesloten om de kleurgebondenheid in het honkbal te doorbreken. Hij geeft Robinson de historische kans om als eerste Afro-Amerikaanse speler in de major league baseball te spelen.

Wanneer hij de uitdaging aangaat, krijgt hij te maken met intens racisme en discriminatie, van de kant van zijn teamgenoten en de toeschouwers die op de tribune zitten. Toch blijft hij vastberaden en bewijst hij zijn talent op het veld. Dankzij zijn doorzettingsvermogen inspireert hij mensen en veranderden het publiek en zijn teamgenoten beetje bij beetje van mening. Door het succes van Jackie Robinson opent hij de deur voor andere toekomstige Afro-Amerikaanse honkbalspelers. Zijn doorbraak heeft een grote en blijvende impact gehad op de sportwereld en een grote rol gespeeld in strijd voor raciale gelijkheid. Bovendien wordt rugnummer “42” van Jackie Robinson gezien als een symbool tegen racisme in de honkbalwereld.

Acteerwerk

Dat “42” een opmerkelijke film is die het levensverhaal van Jackie Robinson goed weergeeft, staat vast. Hoewel er in de film veel te prijzen valt, zijn er aspecten van het acteerwerk en de regie die ruimte laten voor kritiek.

Chadwick Boseman verdient veel lof voor de manier waarop hij de rol van de legendarische honkbalspeler Jackie Robinson vertolkt. Hij weet het doorzettingsvermogen van Robinson op een meeslepende manier over te brengen. Zijn acteertalent komt vooral naar boven in scenes waarin je ziet dat Jackie Robinson wordt geconfronteerd met racisme en discriminatie. Hij weet op zulke momenten de emoties subtiel over te brengen en de innerlijke kracht van Jackie Robinson op een indrukwekkende wijze te belichamen.

Harrison Ford verdient ook veel lof voor zijn vertolking van Branch Rickey, de eigenaar van de Brooklyn Dodgers. Ford zorgt ervoor dat Branch Rickey een charmante en doortastende persoonlijkheid heeft in de film. Ook zorgt zijn chemie met Bosman ervoor dat er enkele memorabele scenes in de film voorkomen zoals het moment dat Branch Rickey (Harrison Ford) voor het eerst een ontmoeting heeft met Jackie Robinson (Chadwick Boseman) waaruit een legendarisch gesprek voortvloeit over de uitdaging die hen te wachten staat. Met de intense interacties tussen Ford’s vastberadenheid en Bosemans vasthoudendheid, creëren ze een krachtige dynamiek die de kijker meesleept in het belang en de impact die de doorbraak van Jackie Robinson teweeg brengt.

De film heeft ook enkele tekortkomingen op het gebied van het acteerwerk. Hoewel Bosman (Jackie Robinson) en Ford (Branch Rickey) schitteren in de rol die ze spelen, zijn er momenten waarop de acteerprestaties van de bijrollen vlak overkomen. Sommige dialogen leiden nergens naar en hebben gebrek aan diepte, waardoor de betrokkenheid bij bepaalde scenes afneemt.

Regie

Als we gaan kijken naar de regie van Brain Helgeland, dan kunnen we stellen dat hij een solide basis heeft gelegd. Hij slaagt erin om de tijdsperiode goed weer te geven en de historische sfeer van de film goed vast te leggen. De film heeft meeslepende honkbalscenes en heeft ook scenes waarin het duidelijk laat zien hoe racistisch en discriminerend de sportwereld in Amerika is op dat moment. Daarnaast verdient de regisseur ook erkenning voor de manier waarop hij de worstelingen van Jackie Robinson naar voren brengt, evenals hij  voor de genuanceerde manier waarop hij de kijker de impact van Robinsons prestaties  op de samenleving laat voelen.

Ook heeft de film enkele tekortkomingen op het gebied van de regie. Brain Helgeland had meer aandacht kunnen besteden aan het tempo van de film. Sommige scenes in de film leiden nergens naar, sommige scenes worden onnodig gerekt terwijl er ook juist belangrijke momenten in het verhaal zijn die te snel worden afgehandeld, zoals bijvoorbeeld de invloed die het op zijn familie had toen hij in de Major league speelde. Dat kan ertoe leiden dat bepaalde hoogtepunten uit de film niet goed uit de verf komen.

Conclusie

De film heeft op indrukwekkende wijze het leven van de legendarische honkbalspeler Jackie Robinson weergegeven. De film heeft een diepgaande inkijk gegeven in welke sportwereld Jackie Robinson zich begaf en vergroot het inzicht in de impact hij heeft gehad op de strijd tegen racisme en ongelijkheid in de sportwereld. “42” bevat thema’s die vandaag de dag nog relevant zijn omdat in de sportwereld racisme nog niet volledig uitgebannen is. Met uitstekend acteerwerk van Chadwick Boseman en Harrison Ford hebben ze een mooi eerbetoon gegeven aan een van de sporticonen uit de Amerikaanse geschiedenis.

De manier waarop Boseman de rol van Jackie Robinson vertolkt is overtuigend en hij weet de vastberadenheid van Jackie Robinson goed over te brengen. Ford zorgt ervoor dat Branch Rickey een charmante en doortastende persoonlijk heeft. Dat heeft ertoe geleid dat er enkele memorabele en gedenkwaardige scenes zijn met de twee acteurs.

Terwijl de hoofdrolspelers schitteren, komen de bijrolacteurs wat vlak over en worden sommige scenes onnodig gerekt en is het jammer dat er belangrijke momenten in de film wat snel worden afgehandeld zoals bijvoorbeeld de invloed die het op zijn familie had toen hij in de Major league speelde. Regisseur Brain Helgeland had meer aandacht kunnen besteden aan het tempo van de film zodat de impact goed naar voren zou komen.

Ondanks deze kritiekpunten heeft de film een belangrijk verhaal verteld en is het een fraai eerbetoon aan Jackie Robinson. Het herinnert ons aan zijn doorzettingsvermogen en aan de blijvende impact die hij heeft gehad op de sportwereld wanneer het gaat om de strijd tegen racisme en discriminatie. “42” is een film voor sportliefhebbers maar ook voor degene die geïnteresseerd is in historische verhalen die veel impact hebben gehad.

remy Libbenga

Mijn naam is Remy Libbenga en ben 23 jaar. Mijn interesse zit in de sportjournalistiek. En daarnaast heb ik een sportopleiding afgerond. Ik hou ervan om diepgaande verhalen te maken in de sport. En op dit moment ben ik sportverslaggever bij LAV en Assistent Redactie bij NOS Sport