Donkere winkels en lege straten op klaarlichte dag, als je iemand vijf jaar geleden had gevraagd of dit mogelijk was, werd je waarschijnlijk lachend aangekeken. Toch kunnen we er niet meer omheen en kunnen we ons de lockdown nog goed voor ons halen. De coronamaatregelen hebben een grote invloed gehad op het doen van internetaankopen. Het is misschien niet opvallend om te concluderen dat er in 2021 meer online aankopen zijn gedaan dan in 2020. Wat wel een grote ontwikkeling is, is dat de grootste stijging van de online aankopen te zien is bij de plussers.
Van een nieuwe broek tot meubels en van films tot sportartikelen. Er is een stijging van 6,2% te zien in het doen van de online aankopen. Er is vrijwel overal een toename te zien, behalve op het vlak van het online aankopen van bioscoop kaartjes en andere culturele activiteiten. De sluiting van deze culturele plaatsen heeft gezorgd voor een daling van 20,8% in één jaar tijd.
Kleding, schoenen en accessoires voeren de ranglijst aan en wordt gevolgd door films en series via streamingdiensten. Esmee van Hardeveld is tijdens de lockdown moeder geworden. “Precies op het moment dat ik de winkels zo hard nodig had waren ze gesloten. Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat het online shoppen niet altijd goed was, want ik heb ook wel veel uit pure verveling aangekocht. Ik moet wel bekennen dat ik denk dat ik een behoorlijke bijdrage heb geleverd aan de groei van de online aankopen.” Op de derde plaats staat de aankoop van maaltijden via het internet, in deze branche heeft er een groei van 9,5% plaatsgevonden. Frans Wennekes, eigenaar van verschillende snackbars kan dit beamen. “Door de sluiting van de horeca is onze hele omzet veranderd. Waar we normaal het grootste gedeelte van onze omzet in de winkel behaalde, hebben we nu ruim 70% van onze omzet door de bezorging van maaltijden die online besteld worden.”
Deze cijfers zijn gebaseerd op het totaal en kijken niet naar leeftijdscategorieën. Het is opvallend dat in de cijfers naar voren komt dat de stijging in het online shoppen vanaf de leeftijd van 55 het sterkte is toegenomen. “Het liefste ga ik gewoon naar de winkel om mijn inkopen te doen, zodat ik alles eerst van dichtbij kan zien. Dat terugsturen vind ik maar helemaal niks. Mijn dochters noemde me altijd ouderwets, omdat ik niks online kocht. Toch heb ik er ook echt aan moeten geloven en heb ik de pakketjes bus steeds vaker voor de deur staan en noem ik mijn eigen vader nu ouderwets”, aldus John Vermeulen die behoort tot de groep van 55 plussers. In de groep van 75 jaar en ouder heeft de grootste stijging met 10,6% plaatsgevonden. Laatstgenoemde categorie ligt met 35,4% van de aankopen nog steeds ver achter op de jongere leeftijdscategorieën. Terwijl de groep van 55 tot 65 jarigen de 12 tot 25 jarigen heeft ingehaald.
[aesop_content color=”#ffffff” background=”#333333″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Verantwoording: Voor deze datavisualisatie heb ik gebruik gemaakt van cijfers van het CBS. De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek dat op 15 oktober 2021 gepubliceerd is en gaat over de internetaankopen die gedaan zijn. De cijfers zijn in de volgende tabel te vinden https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84889NED. Ik heb deze cijfers uitvoerig geordend en hieruit nieuwe conclusies getrokken die ik door middel van LocalFocus heb vormgegeven.
“]Verantwoording:
Voor deze datavisualisatie heb ik gebruik gemaakt van cijfers van het CBS. De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek dat op 15 oktober 2021 gepubliceerd is en gaat over de internetaankopen die gedaan zijn. De cijfers zijn in de volgende tabel te vinden https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84889NED. Ik heb deze cijfers uitvoerig geordend en hieruit nieuwe conclusies getrokken die ik door middel van LocalFocus heb vormgegeven.
[/aesop_content]