Digitaal ontwerpster Meggie van Zwieten over haar werk, modecollecties en de toekomst

Digitaal ontwerpster Meggie van Zwieten over haar werk, modecollecties en de toekomst

Meggie van Zwieten in haar studio.

Digitaal ontwerpster Meggie van Zwieten (27) lanceerde in mei haar nieuwste modecollectie: FLORINOXA. Hiermee is ze een van de voorlopers op het gebied van digitale mode. Met haar krachtige ontwerpen probeert ze bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Wat betekent digitale mode voor jou?
‘Digitale mode is voor mij virtuele kleding die je draagt in digitale context of door middel van een digitale laag. Een vraag die ik vaak krijg is: je gaat het toch wel produceren? Dat is juist niet het doel. Ik zie het persoonlijk als een nieuwe vorm van mode. Het is niet hetzelfde als een fysiek kledingstuk. Het is een nieuw medium, een combinatie tussen kunst en mode. Het bestaat niet om je lichaam warm of droog te houden. Je kan er een statement mee maken.’

Wat is de waarde van digitale kleding?
‘Als eerste moet men realiseren dat we steeds digitaler leven. Tijdens de coronacrisis hebben we heel veel tijd online doorgebracht, omdat dit de enige manier was om te functioneren. Thuiswerken, sociale media, videobellen… Het digitale leven is wel een kenmerk van het hedendaags bestaan. En zeker met de opkomst van de Metaverse. Het is natuurlijk nog moeilijk te bevatten, maar er komt een moment dat je naast je fysieke lichaam ook een digitaal alterego hebt. Mensen zien zichzelf nog niet in deze context. Op dit moment is digitale mode vooral waardevol voor mensen die veel waarde hechten aan online presence. Bijvoorbeeld influencers of BN’ers.’

Wat maakt digitaal ontwerpen zo leuk?
‘Je kan alles maken wat je wilt, er zijn geen limieten. Je hoeft niet na te denken over comfort, zwaartekracht of materialen. Ik vind het persoonlijk makkelijker om in 3D te uiten wat er in mijn hoofd ontstaat. Ik kan alle fantasierijke ideeën, dromen, of beelden die tot mij komen virtueel maken. Digitale mode is ook meer gericht op het individu dan op de massa. Ik bied aandacht aan het individu die het kledingstuk draagt. Wat straalt degene uit? Hoe kan ik diens persoonlijkheid complementeren? Dat vind ik heel interessant om mezelf op te focussen. Ik ben niet zo’n fan van mainstream fashion.’

In mei lanceerde je de collectie: FLORINOXA.
‘Het is een kleinere collectie bestaande uit vijf outfits en vijf tassen. Hierin wordt een conceptuele laag vertaald naar vormentaal, en hoe dat samen een outfit creëert. Ik heb onderzoek gedaan naar zachte, organische vormen en harde, geometrische vormen. Daarna keek ik hoe dit samen een sculptuur opbouwt. De harde vormen betekenen voor mij inner dark feelings. De zachte vormen staan voor externe schoonheid. Hoe deze twee met elkaar verworven zijn en hoe een interne, emotionele laag door uiterlijke schoonheid gemaskeerd wordt, staat centraal.’

 Hoe ben je begonnen met digitale mode?
‘Ik heb Graphic Design gestudeerd aan ArtEZ in Arnhem. Tijdens mijn studie ben ik in aanraking gekomen met 3D en begon ik met experimenteren. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd met een Augmented Reality-project. Dit maakte ik in samenwerking met Universiteit Twente. Door middel van een Microsoft Hololens projecteerden we hologrammen in de ruimte. Vanuit daar ben ik doorgegaan met digitale creaties. Ik heb nog een soort sidetrack geprobeerd naar fysieke mode, maar voor mij is duurzaamheid heel belangrijk. Een duurzaam modemerk opzetten is heel moeilijk en ik wilde het naast mijn werk als virtueel ontwerper doen, dus dat idee heb ik laten varen. Tijdens de coronacrisis werd digitale mode voor mijn gevoel als iets serieus gezien. Toen ben ik mij erin gaan verdiepen en specialiseren.’

Je staat soms ook voor een groep studenten.
‘Af en toe geef ik masterclasses. Wat ik vertel ligt aan de kennis van de groep. Ik denk dat het onontkoombaar is om niet in te zetten op de Metaverse in het onderwijs. Het is niet noodzakelijk om alles om te gooien, maar bied een specialisatie of keuzevak aan. Ik denk dat het relevant is om bezig te zijn met ontwikkelingen in het werkgebied.’

 

[aesop_content color=”#ffffff” background=”#333333″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Eén van de modescholen in Nederland is het Amsterdam Fashion Instituut. Ook zij gaan mee in de technologische ontwikkelingen in de sector. Ineke Siersema is docent en onderzoeker, gespecialiseerd in digitaal ontwerpen. Wat doet AMFI aan digitale mode? Wat vinden de studenten van deze ontwikkeling? Bekijk hier de video.

“]Eén van de modescholen in Nederland is het Amsterdam Fashion Instituut. Ook zij gaan mee in de technologische ontwikkelingen in de sector. Ineke Siersema is docent en onderzoeker, gespecialiseerd in digitaal ontwerpen. Wat doet AMFI aan digitale mode? Wat vinden de studenten van deze ontwikkeling? Bekijk hier de video.

[/aesop_content]

 

 

Jouw ontwerpen hebben vaak een activistisch thema. Waarom?
‘Het woord activistisch brengt bij mij dubbele gevoelens naar boven. Sommige onderwerpen zijn altijd relevant en zouden gewoon normaal moeten zijn. Het is heel persoonlijk, want ik ben altijd bezig met onderwerpen die mij persoonlijk heel erg raken. Die onderwerpen probeer ik in mijn outfits te verwerken. Gelijkheid en duurzaamheid zouden naar mijn mening in balans moeten zijn, maar dat is helaas niet zo dus is er activisme nodig om een betere samenleving te creëren. Ik vind het vermoeiend dat je daarvoor activistisch moet zijn.’

Je collectie YANA ging over het thema duurzaamheid.
‘YANA was de openings-show voor the Dutch Sustainable Fashion Week van het Fashion for Good Museum. Er waren twee aspecten die ik met de collectie wilde uitlichten: Duurzaamheid in de digitale mode-industrie en het ontwerpen voor de individuele persoon. De collectie bestaat uit dertien looks waarvan tien zijn gebaseerd op planten en dieren die negatieve gevolgen ervaren door de klimaatveranderingen. Hiernaast zijn er drie looks die speciaal gemaakt zijn voor bepaalde personen. Ze hebben een uniek en persoonlijk verhaal.’

Is digitale mode de toekomst?
‘Ja, dat denk ik wel. Veel ontwikkelingen moeten nog plaatsvinden. Persoonlijk hoop ik dat er eerst een AR-revolutie plaatsvindt, waarbij je een tool in je zak hebt. Hiermee kan je een extra dimensie zien. Zo kan je ook digitale outfits dragen op straat. Ik denk dat het veel communicatieve waarde kan toevoegen. De toekomst van mode is in de metaverse. Dat weet ik zeker. Wat de stap daarop is? Daarvoor moeten we nog even wachten totdat de technologie verder ontwikkeld is.’

Wil je meer virtuele ontwerpen zien? In deze YouTube-afspeellijst hebben we een aantal modeshows voor je opgesomd.

Over de auteur