Algemene beschouwingen: een korte recap

Bron: ANP

Op dinsdag 17 september was het Prinsjesdag; de koning sprak de troonrede uit, en de minister van Financiën heeft de Rijksbegroting en Miljoenennota aan de Tweede Kamer aangeboden. De dagen daarna werd er gedebatteerd over de inhoud.

Op zowel woensdag als donderdag werd er uitvoerig gedebatteerd over de controversiële asielnoodwet. Met deze wet kan het kabinet strengere wetten rondom asiel doorvoeren. De oppositie is zeer kritisch op deze wet; zij vinden dat de Tweede Kamer buitenspel wordt gezet. Premier Dick Schoof kan dan namelijk wetten doorvoeren zonder dat de Eerste en Tweede Kamer erover kunnen debatteren. Daarnaast raden niet alleen de ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken het af, maar ook de adviseurs. Ondanks alle weerstand wil het kabinet de asielnoodwet toch doorvoeren.

Daarnaast is er ook gedebatteerd over de bezuinigingen in het onderwijs. Er wordt namelijk structureel één miljard euro bezuinigd op het hoger onderwijs en onderzoek, en dit bedrag loopt op tot zo’n 1,9 miljard euro in 2028. Er is vooral veel kritiek op de langstudeerboete, die inhoudt dat studenten die meer dan een jaar uitlopen met hun studie 3000 euro boete moeten betalen, bovenop hun collegegeld. Deze boete geldt voor iedereen, ongeacht de omstandigheden. Volgens de Vereniging Hogescholen is dit zeer schadelijk, omdat het niet alleen studenten zou ontmoedigen om te gaan studeren, maar de boete er ook voor zorgt dat de ongelijkheid in Nederland groter wordt.

Er wordt ook gedebatteerd over de btw-verhoging van 9% naar 21% op sport, kunst en cultuur, maar ook hier wil het kabinet zich blijven houden aan het regeerakkoord.

De afgelopen dagen hebben de Kamerleden veel gedebatteerd over de nieuwe plannen van het kabinet. Ondanks het bezwaar van de oppositie en de kritiek van ambtenaren, blijft het kabinet voor het grootste deel bij zijn plannen voor komend jaar.

Meer weten? Kijk hier een stuk van de Upd8-uitzending van 20 september met politiek verslaggever Leendert Beekman!

Fleur Reparon

Fleur Reparon (18) is een tweedejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.