Utrecht-West – Regelmatig zijn elektrische auto’s met een ‘L’ op het dak te zien. Mensen kiezen namelijk steeds vaker voor een automaat rijbewijs in plaats van een handgeschakeld rijbewijs, ook rijschoolleraar Wim van Dijk merkt dit. Veel leerlingen vinden het onnodig om langer dure lessen te volgen in een schakelauto. De automaat wordt immers gangbaarder, mede door de opkomst van elektrische auto’s. Het aantal behaalde automaatrijbewijzen is sinds 2016 automaatrijbewijzen verdriedubbeld.
Diederik (21) heeft vandaag zijn achtste rijles bij Van Dijk. Hij kiest voor automaatlessen omdat hem dat makkelijker lijkt en het hem uiteindelijk minder rijlessen zal kosten. ‘Mijn ouders hebben ook een elektrische auto en zelf ga ik de komende tien jaar toch nog geen auto kopen’, zegt de leerling. Diederik voelt zich al meteen comfortabel in de auto. Nadat hij op de startknop en de ‘D’-knop van drive drukt, rijdt hij weg. De leerling rijdt door de smalle en drukke Kanaalstraat, Van Dijk geeft hem instructies zodat hij gemakkelijk kan manoeuvreren door de hectische straat. De instructeur geeft aan dat het erg fijn is voor een beginnende leerling dat hij niet hoeft te schakelen en dat de motor kan niet afslaan bij het optrekken.
Op de J.P. Coenstraat wijst Diederik een WeDriveSolar-auto aan: ‘Als ik mijn rijbewijs heb, ga ik een abonnement nemen op een deelauto.’ De WeDriveSolar deelauto’s zijn door heel Lombok en omgeving te vinden. ‘Een ideale oplossing als je in de stad woont en af en toe een auto nodig hebt’, vult Diederik aan.
Comfort en gemak
De zeegroene auto rijdt heel comfortabel, zoals Van Dijk het omschrijft: ‘Doordat je de auto niet hoeft te schakelen, gaat het optrekken heel soepel’. Terwijl Van Dijk zijn kunstleren autostoel afstelt, laat hij allerlei moderne knopjes en opties zien. In plaats van een versnellingspook heeft de automaat slechts vier knopjes. Oorspronkelijk begon Van Dijk zijn rijschool met een handgeschakelde dieselauto, maar sinds 2013 hebben zijn leerlingen ook de optie om lessen te nemen in een elektrische automaat.
Met de aanschaf van een elektrische auto, denkt Van Dijk mee te gaan met de tijd: ‘In de toekomst zal de elektrische auto steeds meer standaard worden en hiermee dus ook de automaatlessen omdat handgeschakelde auto’s veel minder geproduceerd gaan worden.’ Afgelopen jaren merkt de rijlesleraar een aanzienlijke toename in het aantal studenten dat bewust kiest voor lessen in een automaat auto. ‘De een wil graag milieubewust rijden en daarmee komt dus vanzelfsprekend bij een automaat terecht. De ander vindt schakelen te lastig en kiest om die reden voor een automaat’, zegt rijschoolhouder Van Dijk
Niet alleen oude mensen
De gemiddelde bestuurder die voor de automaat kiest is gemiddeld 10 jaar ouder dan de reguliere leerling, blijkt uit cijfers van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). Woordvoerder Femke van Zijst vermeldt dat dit gemiddelde wel aan het dalen is: ‘De gemiddelde leeftijd verschuift nu naar de leeftijd van een meer ‘reguliere’ bestuurder, waarvan de leeftijd gemiddeld 20 is.’ Het slagingspercentage van leerlingen die met een automaat afrijden is overigens wel veertien procent lager dan dat van leerlingen die afrijden met een schakelauto. Van Zijst verwacht dat het percentage kleiner zal worden naarmate steeds meer reguliere leerlingen kiezen voor een automaatrijbewijs.
Terwijl Diederik de auto inparkeerd, zoekt Van Dijk alvast het adres op van de volgende leerling. ‘Mijn volgende leerling heeft vandaag pas zijn tweede rijles en we kunnen de snelweg al op. Leerlingen in een handgeschakelde auto zijn de eerste paar lessen nog aan het oefenen met schakelen.‘