LEIDSCHE RIJN – “Goeiendag, welkom!”, roept Maarten van den Akker luid en vrolijk als er een klant zijn winkel binnen stapt. “Kan ik u ergens meehelpen of wilt u misschien iets proeven?” Want dat kan tegenwoordig! Klanten kunnen bij hem langskomen in een winkel in plaats van op zijn webshop. Weliswaar in een pop-up store, van negen december tot en met vijftien januari, aan de Parijsboulevard. Het belooft een drukke periode waarin hij ook nog eens vier proef avonden organiseert, om mensen bekender te maken in de wereld van bubbels.
Business
In 2016 werd Meer Bubbels al opgericht, maar nog niet eerder is het zo fysiek geweest als nu. Eerder heeft Maarten wel eens met een kraampje op kerstmarkten gestaan, zelf kleine proeverijen georganiseerd met zijn wijnselectie en verkoopt hij al online. Sinds het behalen van zijn internationaal wijnbrevet na de lockdowns, wilde hij er echt business van maken. Met zijn doel om te gaan leveren aan horecagelegenheden. Maar op donderdag één december kreeg hij groen licht voor een van zijn andere plannen waar hij al een tijdje mee bezig was. Het openen van zijn eigen zaak.
Waardevol product
De chique en klassieke winkel is, ook dankzij de vorige eigenaar, strak maar elegant ingericht. Net als champagne zijn de kasten met thema’s van zwart en goud aangekleed, net als champagne flessen. Volgens Maarten zijn bubbels en wijn een waardevol product en moet de inrichting van de winkel daar niet aan onderdoor gaan. Hij gaat doorverteld hij dat de Nederlander gemiddeld ongeveer €3,50 per fles uitgeeft. “Tachtig procent wordt in de supermarkt gekocht, een bonus-wijn is twee tot zeven euro.” Maarten vindt niet dat die ‘bonus-wijnen’ per se slecht zijn, maar de smaak is basic. “Iedereen zou ze kunnen waarderen, het is allesbehalve spannend en bovendien wordt het machinaal geproduceerd. Dat is toch anders dan een familie die er jaren van liefde en tijd in steken.”
December en januari
“De bloemist die voorheen in dit pand zat, was failliet verklaard. De winkel is compleet met inboedel en al overgekocht en per februari komt er een nieuwe bloemist in”, verteld Maarten apetrots. Dat betekende dat er in de maanden december en januari niemand het pand zou gebruiken. En die kans kon Maarten natuurlijk niet laten gaan, want voor de gemiddelde Nederlander hét moment om te genieten van een bubbel. Maarten vertelde namelijk dat die inkopen beginnen tussen Sint en Kerst, door mensen die een leuke fles willen meenemen naar het Kerstdiner als cadeautje of de blits willen maken bij hun vrienden met Nieuwjaar. Maar het wordt nog geschonken door bedrijven tijdens de nieuwjaarsborrels die blij zijn met hun jaarverslagen.
Passie verwarmd
Hals over kop heeft Maarten zijn kans met beide handen aangepakt. “Ik krijg vanmiddag een belletje voor de verwarming, hoe ik die aan de praat krijg. Voor de wijnen is dat niet zo erg, maar voor mij wel!” Verteld hij lachend. De passie van Maarten verwarmd de nog beton kille winkel, iedere klant die binnenstapt wordt door zijn kennis en anekdotes omarmt. De geschiedenis, de methodes en het karakter van het wijnhuis wil hij je meegeven, omdat wijn met een verhaal echt lekkerder is. En de prijs die je bij hem betaald, het echt waard is om geen wijn bij de Albert Heijn te kopen.
Dozen versturen is niet mijn hobby
De voormalige KPN-medewerker heeft nu echt het gevoel dat hij van zijn hobby zijn werk heeft kunnen maken. Hij ervaart enorm veel plezier en dat straalt af op zijn klanten. “Ze stellen veel meer vragen, ja. Dat merk ik ook”, verteld Maarten, “van achter mijn laptop dozen versturen is niet mijn hobby, maar dit wel! Nu kan ik mensen echt veel beter dezelfde wijn en het verhaal daarachter toelichten dan op een website. Het is voor hen ook makkelijker om nu een vraag te stellen, dan voorheen toen ze me moesten mailen.”
Even op-en-neer
Hij was al eens in gesprek geweest met Gemeente Utrecht en de desbetreffende vereniging van eigenaren, voor het huren van een pand in centrum Leidsche Rijn, maar toen hij erachter kwam dat deze winkel leeg zou staan tijdens de feestmaand. Heeft hij direct druk op de ketel gezet. Donderdagochtend één december kreeg hij de ‘go’ om van start te gaan. Toen is de enthousiaste ondernemer als een gek gaan bellen om nog meer bubbels in zijn assortiment te krijgen, vrijdag drukwerk en bestellingen geregeld. Even met de bloemist, de nieuwe eigenaar van het pand, besluiten gemaakt over welke spullen Maarten voor zijn pop-up mocht gebruiken. In het weekend de winkel omgebouwd. Woensdag nog even op-en-neer naar de Champagnestreek met een aanhanger, omdat hij op korte termijn geen busje meer kon huren, de bubbels uit de aanhanger gehaald en 24 uur laten kalmeren. De dag erop, vrijdag negen december, opende hij zijn tijdelijke deuren.
Tekst door: Sil Kwaspen