Buurtcentrum Oase start met een wekelijks vragenuurtje: ‘voor al je digitale vragen!’

Buurtcentrum Oase start met een wekelijks vragenuurtje: ‘voor al je digitale vragen!’

Utrecht West – Tegenwoordig leven we in een digitale samenleving, alles wat we doen wordt sterk beïnvloed door de digitalisering. Heel veel zaken kunnen of moeten zelfs digitaal geregeld worden. Heb jij hulp nodig met je laptop, telefoon, tablet of andere digitale vragen? Dan kan je terecht bij buurtcentrum oase. Vanaf 1 februari kan je elke dinsdag en vrijdag binnenlopen met al je vragen. Iedereen is er welkom en de stagiaires hopen alle bezoekers zo goed mogelijk te kunnen helpen.

 In Utrecht west zijn al verschillende locaties en organisaties waar je langs kan komen met digitale vragen, zoals de bibliotheek of de organisatie Digihulp. Arlinie Verbrug, sociaal makelaar bij buurtcentrum oase, merkt dat bewoners toch behoefte hebben aan een extra plek. ‘Ze wonen vaak niet in de buurt van bestaande organisaties of ze voelen er een bepaalde afstand toe. Het voordeel van dit buurtcentrum is dan ook dat er al veel mensen komen voor andere activiteiten, die ook vragen hebben over digitale zaken.’ Bezoekers voelen geen drempel om vragen te stellen, ze komen op een vertrouwde plek en kennen de werknemers. In het buurtcentrum helpen stagiaires alle mensen die binnenkomen met vragen, onder begeleiding van de sociaal makelaar. De stagiaires hebben allemaal verschillende opleidingen gevolgd, het gaat er vooral om dat zij leren om andere te helpen en hoe zij mensen het best kunnen begeleiden.

Er komen veel kwetsbare mensen of ouderen in buurtcentrum oase, zij hebben behoefte aan hulp. Tijdens het vragenuurtje komen er grotendeels ouderen langs, 60-plussers. Vragen die voor de generatie van nu, die geboren zijn in de digitale samenleving, relatief eenvoudig zijn, kunnen voor deze oudere generatie een groot struikelblok zijn. De gestelde vragen lopen heel erg uiteen, van ‘hoe moet ik via whatsapp een foto versturen’ tot het helpen met het installeren van apps. ‘In de buurt zijn veel pinautomaten en banken verdwenen. We horen dan ook veel vragen of het internet bankieren voorbij komen,’ vertelt Arlinie. 

Veel ouderen voelen zich door de digitalisering buitengesloten in de samenleving. Wie moeite heeft met interneten of geen telefoon heeft, kan zich buitengesloten voelen van de samenleving. Willy Tukker, 71 jaar, probeert zo veel mogelijk up-to-date te blijven met haar digitale kennis. ‘Ik heb thuis een televisie, tablet, computer en een mobiele telefoon waar ik geregeld gebruik van maak.’ Ondanks dat mevrouw Tukker digitaal vaardig is, loopt ze toch soms vast. ‘Als ik het even niet meer weet, bel ik mijn zoon. Hij weet vaak wel hoe iets werkt en legt het mij dan uit.’ Ook maakt mevrouw gebruik van een organisatie die aan huis komt. Deze organisatie heeft studenten in dienst die digitaal en technisch vaardig zijn. ‘Laatst deed mijn computer het niet meer, toen belde ik die organisatie en een dag later stond er al een student voor mijn deur die mijn computer kon repareren.’ 

Je mag je niet buitengesloten voelen door de digitalisering. Het is daarom belangrijk dat er plekken zijn waar je je digitale vragen kan stellen, zoals in buurtcentrum oase. 17 april tot en met 23 april is het de week van de digitalisering, buurtcentrum oase houdt daarom extra activiteiten die te maken hebben met digitale vaardigheden. Met als doel dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving.

About The Author

Juliët Vonk

Ik ben Juliët Vonk, 18 jaar en ik kom uit Houten. Ik volg de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht met heel veel plezier. Ik wil graag meer leren over het journalistieke vak. In de toekomst wil ik graag artikelen maken, dat doe ik nu al met veel enthousiasme. Ik hou dus erg van schrijven, maar ook van romantische boeken en sporten.