LOMBOK- Afgelopen zaterdag opende Square Eight een vintage Kilo pop-up sale in Utrecht. Een bijzondere locatie werd hiervoor ter beschikking gesteld, namelijk het Stadsklooster, gelegen op de Kanaalstraat in Lombok. Van 10:00 tot 17:00 konden bezoekers bij het klooster terecht om te graaien in stapels vol met vintage kleding die tussen, en om de kerkbanken heen zijn neergelegd.
Al ruim voordat het de vintage kilo sale zijn deuren opende, stond er al een behoorlijke rij voor de ingang van het Stadsklooster. Dit is niet zonder reden: hoe eerder je binnen bent, hoe minder andere mensen de kans krijgen om alle ‘parels’ uit de rekken te vissen. Deze items shop je onder het genot van muziek dat gedraaid wordt door een live DJ. Terwijl de werknemers van Square Eight nog de laaste puntjes op de i zetten, maken de bezoekers zich klaar voor de jacht om hun kledingkast verder aan te vullen. Karlijn Scheen is vanochtend helemaal van Rotterdam naar Utrecht gereisd om deze kilo sale bij te kunnen wonen. ‘Vintage shoppen voelt voor mij bijna als een soort sport. Elk kledingstuk is natuurlijk extra speciaal omdat er maar één stuk van is. Als je iemand anders met het item in de handen ziet staan waar jij naar op zoek bent, is dat toch altijd wel even zuur.’
Het concept van deze vintage sale onderscheidt zich van veel andere tweedehands kleding markten, omdat de kleding hier per kilo verkocht wordt. Voor een kilo aan kleding ben je slechts een bedrag van 17,50 kwijt. In vergelijking met andere winkels betaal je hier dus een stuk minder. Daarnaast sorteren de werknemers van Square Eight zorgvuldig welke kleding geschikt is om te verkopen op hun pop-ups. Bas Langeveld werkt als stockmanager bij het bedrijf en vertelt over het proces achter het selecteren van de kleding. ‘We proberen echt een bepaalde stijl na te streven. We kiezen de items die we op deze sales verkopen ook echt aan de hand daarvan uit. Wel merken we dat we in de loop der jaren steeds meer concurrentie krijgen van andere organisaties. Toen we een jaar of zes geleden begonnen met deze vintage kilo sales was er maar één ander bedrijf die dit ook deed. Nu zijn dit er echt een stuk of zes. Er is gewoon steeds meer vraag naar vintage kleding en je merkt dat de markt daarop inspeelt.’
Na ongeveer een half uur komen de eerste bezoekers alweer met volle tassen naar buiten. Studente Karlijn Scheen is ook goed geslaagd. Haar motivatie om vintage kleding te shoppen is vooral om de ‘fastfashion’ industrie zoveel mogelijk te omzeilen. ‘Naast dat vintage shoppen natuurlijk goed is voor de portemonnee, is het ook gewoon een stuk beter voor het milieu. Je geeft kleding die anders weggegooid wordt een tweede leven. Wat ik vooral grappig vind om te zien is dat veel trends van vroeger weer helemaal een comeback maken. Leren jasjes en low waist jeans bijvoorbeeld. Je kunt deze items nu ook gewoon bij de Zara en H&M scoren. Zelf vind ik het veel leuker om deze trends vintage te shoppen, omdat elk item uniek is.’
Ondanks dat voor veel mensen duurzaamheid een belangrijke reden is om vintagekleding te shoppen, heerst er de laatste tijd de discussie of dit wel echt zo duurzaam is als beweerd wordt. Sommige vintage kleding wordt in grote containers verscheept vanuit allerlei plekken op de wereld. Het transport dat deze kleding aflegt, draagt natuurlijk niet bij aan een beter klimaat. Bij de vintage kleding die bij Square Eight verkocht wordt is dit argument niet van toepassing, vertelt Langeveld. ‘Eigenlijk komt vrijwel al onze kleding die wij verkopen uit Europa, dus leggen deze geen lange weg af. Daarnaast is het sowieso een stuk duurzamer, omdat er niet opnieuw een productieproces hoeft plaats te vinden.’
Naast de winkels van Square Eight in Gouda en Rotterdam organiseren ze dus ook een aantal keren per maand ‘pop-up stores’ in steden in zowel Nederland als België. Wanneer de volgende editie in Utrecht zal plaatsvinden is nog niet duidelijk. Dat er opnieuw één komt, is wel zeker. Deze zal dan opnieuw in het Stadsklooster plaatsvinden.
Bekijk hieronder het video-interview met werknemer van Square Eight: May Veldman. Ze vertelt over het onstaan van Square Eight en over het proces achter het organiseren van een Kilo Sale.
Video door: Louka van Mechelen