Geschreven door: Tim Lutters
LEIDSCHE RIJN: Podium Hoge Woerd onthult nieuw programma voor het aankomende theaterseizoen. In dit interview met Ilona Woestenberg, marketingstratege van het theater, worden niet alleen de hoogtepunten van het programma besproken, maar ook de uitdagingen als bijvoorbeeld het betrekken van jongeren bij het theater. Lees verder om meer te weten te komen over hoe Ilona denk en inspeelt op deze uitdaging.
Wat maakt deze avond zo speciaal?
ILONA WOESTENBERG: ‘’Deze avond is speciaal voor het publiek omdat ze een preview krijgen van het programma. Ze krijgen letterlijk een voorproefje van shows die nog niet zijn opgevoerd. In onze zaal en eromheen worden repetities gehouden, want het zijn scènes die nog nooit zijn gespeeld. Het zijn grappen die nog nooit zijn uitgeprobeerd en liedjes die nog nooit zijn gezongen. Dat maakt het heel bijzonder dat ze alvast een inkijkje krijgen.
Bovendien maken ze kennis met ons als medewerkers, omdat we zelf ook op het podium staan om te presenteren. Zo kunnen ze zien wie er achter de schermen werkt en wie het theater maakt. Voor ons als medewerkers is deze avond ook speciaal, omdat we normaal gesproken vooral faciliterend zijn. We bieden ruimte en zorgen dat het publiek comfortabel zit en dat het licht en geluid in orde zijn. Maar vanavond stellen we zelf de voorstelling samen. We zorgen ervoor dat alles goed verloopt, dat het licht goed is ingesteld. Dat maakt het heel bijzonder, omdat we als team samenwerken op een manier die normaal gesproken niet voorkomt. Het is een feestelijke avond waarop we het Nieuwe Theatersoeren kunnen vieren.’’
Wat maakt het theateraanbod op Podium Hoge Woerd uniek in vergelijking met theaters hier in de buurt?
ILONA WOESTENBERG: ‘’Het unieke van Podium Hoge Woerd is dat het echt van en voor Leidsche Rijn is. We zijn er specifiek voor de buurt en ons aanbod is bedoeld voor alle bewoners hier. Wat ons onderscheidt, is dat we veel samenwerken met theatergezelschappen uit de stad, zoals Theatergroep Alluin, De Dansers en Goudiamus, het muziekfestival. Onze programmeur kijkt ook specifiek naar wie er in de wijk woont en wat voor aanbod goed bij hen zou passen.
Maar zoals we vaak zeggen, niet alles is voor iedereen, maar voor iedereen hebben we wel iets. Ons aanbod is heel gevarieerd, van cabaret tot muziektheater en theater- en dansvoorstellingen. Over enkele weken hebben we bijvoorbeeld een avond over het slavernijverleden, genaamd “keto koti”, om een andere groep in de wijk te bereiken. We proberen ons dus zo veel mogelijk op verschillende groepen te richten.’’
Ik denk gelijk aan jongeren. Jongeren die naar het theater gaan, dat lijkt me toch lastig. Hoe zorg je als marketingstratege ervoor dat je jongeren naar het theater krijgt?
ILONA WOESTENBERG: ‘’Ja, dat is inderdaad een uitdaging. We bestaan nog relatief kort, acht jaar, en de eerste 5 jaar hebben we ons niet specifiek gericht op jongeren. Maar vooral de afgelopen jaren zijn we ons meer op die groep gaan richten en een redelijk succesverhaal daarin is de Podium Takeover. We doen dit in samenwerking met Culture19, een jongerencultuurhuis hier in Leidsche Rijn. Wij geven samen met hen de sleutel van Culture19 en ons theater aan hen. Zij mogen dan zelf een programma samenstellen om hier te presenteren. Dit resulteerde in tachtig jongeren op het podium en een volle zaal met enthousiaste jongeren en ouders die kwamen kijken. Op die manier proberen we jongeren een plek te geven om zelf te creëren, maar ook om kennis te laten maken met het theater. Zo krijgen ze meer feeling met wat een theater inhoudt en waarom het zo belangrijk is.’’
Wat is het gemiddelde publiek?
ILONA WOESTENBERG: ‘’We merken dat we een jonger publiek hebben dan een gemiddeld theater, voornamelijk vanwege de demografie. Dit komt door de bewoners van Leidsche Rijn, een relatief jonge wijk. We hebben ook veel bezoekers in de leeftijdscategorie van 30 tot 45 jaar, die normaal gesproken niet vaak naar het theater gaan omdat ze in die levensfase druk zijn met andere zaken. Maar juist omdat we dichtbij zijn, goed bereikbaar zijn en mensen goed informeren, bieden we een breed programma aan, inclusief voorstellingen voor kinderen. Hierdoor weten ze wel de weg naar het theater te vinden en zien we ze vaak in onze zaal. Dus wat dat betreft hebben we eigenlijk een groot en uniek theaterpubliek.’’
We zijn bij de kick-off vanavond, waar het programma wordt gepresenteerd. Zijn er voorstellingen waar jongeren echt enthousiast van kunnen worden?
ILONA WOESTENBERG: ‘’Ja, die zijn er zeker. We proberen telkens nieuwe talenten een plek te geven in ons programma. We vinden het belangrijk dat nieuwe getalenteerde theatermakers de kans krijgen om vlieguren te maken en in het theater te spelen. Hoe meer ze spelen, hoe meer ervaring ze opdoen en hoe beter ze worden. We hebben veel programma’s die jongeren aanspreken. Bijvoorbeeld, de podcast Damn Honey heeft een cabaretvoorstelling. Ook Boban Benjamin Brasspenning, die het afgelopen jaar verschillende cabaretprijzen heeft gewonnen. Maar ik zou ook zeker aanraden om iets te gaan zien wat je nog niet kent. Het kan juist heel leuk zijn om nieuwe dingen te ontdekken.’’
Video door: Jochem van Velzen
Hier volgt een reportage over de avond zelf en er worden zelfs twee sterren van de avond geïnterviewd. Ook laat, programmeur, Marjan van Huystee weten waarom zij deze acts gekozen heeft voor een onvergetelijke avond, kijkend naar het volgende seizoen.