LEIDSCHE RIJN – De protestacties van Extinction Rebellion zijn de afgelopen tijd flink in het nieuws geweest. Ze zijn vooral bekend van de snelwegblokkades op de A12 in Den Haag. Op zaterdag 26 november vond het eerste protest op de snelweg plaats, waarbij 150 klimaatactivisten werden opgepakt. Sindsdien zijn er nieuwe acties gevolgd waar steeds meer mensen aan deelnemen. Afgelopen zaterdag vond de grootste actie tot nu toe plaats, waarbij ruim 1600 demonstranten werden opgepakt. Jasper van den Brink woont in Leidsche Rijn, is werkzaam voor de Hogeschool Utrecht en is tevens lid van Extinction Rebellion. Hij was ook aanwezig op de A12 tijdens het protest.
Mensen die zich vastplakken aan de snelweg, mensen die door de politie van de snelweg worden gesleept, waterkanonnen en ruim 1600 gearresteerde mensen. Dit was het beeld van de A12 in Den Haag afgelopen zaterdag. Dit protest werd georganiseerd door de actiegroep Extinction Rebellion, een internationale milieuorganisatie met als doel regeringen aan te zetten tot actie tegen klimaatverandering. Ze organiseren verschillende acties in Nederland, waarvan de snelwegblokkades het meest bekend zijn. Ze begonnen hiermee op zaterdag 26 november, waarbij destijds 150 demonstranten werden opgepakt. Sindsdien zijn er meer snelwegblokkades geweest, waarvan die van afgelopen zaterdag de grootste tot nu toe was.
Jasper van den Brink is hogeschooldocent en coach, gespecialiseerd in gedrag in projecten en stressmanagement. Hij woont samen met zijn vrouw en kinderen in Leidsche Rijn. Daarnaast is hij actief lid van Extinction Rebellion. “Ik ben nog niet zo lang lid, volgens mij ben ik in maart voor het eerst meegegaan naar een A12-blokkade”, vertelt hij. “Ik ben eigenlijk lid geworden door mijn jongste kind. Op een dag zei hij tegen mij: ‘Pap, je bent wel zo druk met het scheiden van afval en duurzamer leven, maar als je echt iets wilt veranderen, moet je echt meer doen.’ Toen ben ik dus een keer met hem meegegaan naar een bijeenkomst van Extinction Rebellion, en toen dacht ik: ‘Ja, hij heeft eigenlijk gelijk.’ En dan sta je ineens op de A12,” lacht Jasper hardop.
Maar er gaat heel wat aan zo’n actie vooraf. “Voordat je de A12 opgaat, volg je eerst een actietraining waarin de actieconsensus wordt besproken. Bijvoorbeeld dat je geen alcohol gebruikt en respectvol met mensen omgaat. Ook worden de juridische aspecten besproken, zoals wat je moet doen als je wordt gearresteerd”, legt Jasper uit. Daarna volgt nog een bijeenkomst waarin concrete zaken worden besproken, zoals hoe te reageren op journalisten. Tot slot is er een laatste bijeenkomst met de zogenoemde “vinger”. Een vinger is een kleinere groep demonstranten van zo’n 50 tot 70 mensen. “Met je vinger maak je bijvoorbeeld afspraken over hoe laat en waar je elkaar ontmoet op zo’n dag. Het is dan belangrijk dat je niet te opvallend die kant op gaat, omdat de politie je dan al kan tegenhouden voordat je überhaupt bij de A12 bent.”
“En als je er eenmaal bent, is het eigenlijk best simpel. De A12 is op het punt waar wij protesteren eigenlijk geen echte snelweg meer. Het Malieveld ligt er vlak naast, dus je loopt gewoon vanaf het Malieveld die kant op en opeens sta je dan op de A12.” De A12 is niet zomaar gekozen als locatie; het ligt precies tussen het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Milieuzaken in.
En hebben de protesten echt zin? Jasper denkt van wel: “Als je kijkt naar de afgelopen acties op de A12, zie je dat het aantal deelnemers elke keer verdubbeld is. De vorige keer waren er 3000 mensen, en deze keer waren het er 6000. Dus ik ben positief gestemd.” Wat betreft de toekomst van het klimaat is Jasper iets minder optimistisch: “Je ziet nu al de gevolgen van klimaatverandering, bijvoorbeeld de droogte afgelopen zomer. Dus ik denk niet dat we het helemaal kunnen voorkomen, maar we kunnen er nog wel voor zorgen dat het niet nog erger wordt.”