LOMBOK – Sinds de coronapandemie vechten kleine brouwerijen een oorlog die ze niet kunnen winnen. Massa-brouwers kopen micro-brouwerijen op en kunnen meer gevarieerd bier voor minder geld aanbieden, waardoor horecaondernemers dom zouden zijn deze pakketaanbiedingen niet te nemen. In het eerste kwartaal van dit jaar vragen twintig kleine brouwers faillissement aan, terwijl supermarkten steeds meer speciaal bier aanbieden. Het stopzetten van de financiële steunpakketten door de overheid is fataal gebleken, maar niet overal in Utrecht.
Tekst: Sil Kwaspen
“Heel jammer voor ze, want kleine en lokale brouwerijen zijn veel interessanter voor een slijterij als deze.” Kasper Besseling is eigenaar van Slijterij Besseling aan de Kanaalstraat in Utrecht. “Het begint voor kleine onbekende brouwers en producenten in een winkel in de buurt zoals deze, zo werkt de markt.” De slijterij bestaat al 50 jaar en Kasper is de derde generatie eigenaar van de zaak die opa Jan Besseling in 1973 oprichtte. “Een drankje van een kleine producent in de etalage waar de slijter zelf heel enthousiast over is, zal opblazen vanuit een wijnwinkel. Wanneer supermarkten er hoogte van krijgen en het in hun assortiment brengen dan is het niet meer speciaal genoeg voor in een slijterij als deze.”
“Ik begrijp het vanuit het oogpunt van de brouwer ook,” beargumenteerd Kasper “voor en kleine brouwerij is het verleidelijk om je capaciteit en winst te laten verdubbelen dankzij de supermarkt die jouw product nationaal verkoopt.” Maar Kasper is ook van mening dat de kleine gepassioneerde brouwers die als het ware in de wervelwind van een Albert Heijn worden meegezogen, de kans hebben om genekt te worden door hun eigen succes. “Het is leuk om geld te verdienen met je bier maar als je in de Aldi een combi korting pakket ziet met jouw speciaal bier, dan kan ik me voorstellen dat dat niet iets is wat je wil voor jouw merk.”
Een van de lokale brouwers die zich niet heeft laten opslokken door een groot bierconcern of retailgigant is Seagul Brewing. “Dit is pas een paar maanden uit, dit komt echt uit west, een jongen twee straten hier verderop heeft dit ontwikkeld in de brouwketel van zijn baas. Grote Burgermeester is een modern tripel en Visdief is witbier. Hij verkoopt dit bij weinig verschillende winkels en dit soort drankjes maken wel echt je assortiment. Daarnaast staat Hoop & Eendracht een New England Indian Pale Ale (NEIPA), super fris dankzij de tropische hopsoorten, dit is gemaakt door een jongen die aan het Schimmelplein in de wijk Nieuw Engeland woonde in samenwerking met Utrecht Craft Beers.” Van al zijn bieren komt 90% uit Utrecht, waar het volgens hem niet zo slecht gaat met de kleinere brouwerijen.
[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/westkantcourant/wp-content/uploads/sites/1016/2023/06/IMG20230602115705.2-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Van links naar rechts: Seagul Brewing – Grote Burgermeester (modern tripel), Visdief (witbier) en De Bebaarde Brouwer Hoop & Eendracht Nieuw Engeland IPA. Foto: Sil Kwaspen
“Veelal maken kleine brouwerijen gewoon veel lekkerder bier!” Pleit Suzan Verweij de Geus, medewerkster in de bediening bij Tapperij Gist. “Ik denk dat het in Utrecht eigenlijk nog wel goed gaat met de kleine brouwerijen. Sinds kort hebben Oproer en Brothers in law een eigen taproom geopend. Zelfs de Kromme Haring is in de supermarkt te koop.” Suzan is niet van mening dat het per definitie slecht is dat supermarktketens kleine bierbrouwers nationaal verkopen. “De schappen van het speciaalbier zijn echt enorm gegroeid in de winkels, zo ontstaat er een groter publiek wat in aanraking kan komen met het bier. Bovendien is de drempel veel lager om in de appie een biertje te kopen dan naar een taproom van ene brouwer te gaan. Alhoewel ze zeker wel van deze tijd zijn, jongeren vinden het wel oké om wat meer te betalen voor een specialer biertje, ze zoeken toch een manier om zich te onderscheiden van de rest.” Al met al is de verkoop van kleine brouwers in supermarkten niet voor iedereen een nadeel, maar is de mening van het voordeel nog verdeelt tussen de lokale verkoper en bierliefhebber.