Woerden

Organisatie Avondvierdaagse Harmelen onder druk

De afsluiting van de Avondvierdaagse Harmelen

Deze week was de Avondvierdaagse door het hele land, ook in Harmelen, Donderdag in bliksem en regen werd de laatste ronde van het jaar afgelopen. De organisatie was dit jaar anders dan voorgaande jaren; voor het eerst hielpen de basisscholen in Harmelen minder mee met de organisatie, en dat maakte het een stuk ingewikkelder.

De Avondvierdaagse in Harmelen telde dit jaar ongeveer 500 inschrijvingen, dat is minder dan de jaren ervoor. Die hadden rond de 700 inschrijvingen. Sinds dit jaar zijn de basisscholen in Harmelen samen met hun ouderraad gestopt met het mee organiseren van het evenement. Claudia van den Akker, bestuurslid bij de Avondvierdaagse Harmelen en eerste verantwoordelijke voor contact met de scholen vertelt: “De Avondvierdaagse is een buitenschoolse activiteit, dan kunnen de scholen dus ook niet aansprakelijk gesteld worden als er wat gebeurt.” Als de scholen meehelpen kunnen zij wel aansprakelijk worden gesteld, en dat willen ze samen met de ouderraad vermijden. Scholen kunnen zichzelf ervoor verzekeren, maar dat is veel te duur vertelt Claudia. “Daarom nemen wij nu de verantwoordelijkheid.”

“Als de scholen volgend jaar niet meedoen dan stop ik er mee, dat is echt niet te doen’’

Anders dan voorgaande jaren

De scholen lieten kort voor de Avondvierdaagse weten niet meer mee te helpen met de organisatie. “Door de late afmelding van de scholen werd alles in een rap tempo erg moeilijk. Het was allemaal zo enorm veel werk voor iedereen. Tot op het punt dat wij niet eens zeker wisten of de editie dit jaar door kon gaan.” Dat lukte uiteindelijk nog wel. “Wij willen gewoon graag dat kinderen bewegen, de Avondvierdaagse is meer dan even wandelen, het is ook een echte sportprestatie!” benoemt Claudia. Of het volgend jaar nog doorgaat is nog de vraag. “De organisatie gaat zijn uiterste best doen om de scholen volgend jaar weer mee te krijgen.” Als de scholen ervoor kiezen om volgend jaar niet mee te doen: “Dan stop ik ermee, dat is echt niet te doen.”

Zonder de hulp van de basisscholen wordt het organiseren een stuk ingewikkelder. Met behulp van de scholen konden de kinderen in groepen van de scholen lopen en was er maar een ouder per vier of vijf kinderen nodig. Deze editie telt voor elk kind ongeveer één ouder, omdat er voor de kinderen nu geen groepen meer zijn en de ouders zelf weer meelopen. “Dit is natuurlijk veel minder leuk, het is voor de kinderen veel leuker om samen met hun school te lopen.” Wat in de jaren ervoor wel gebeurde, met shirts, vlaggen en spandoeken van de scholen. De scholen liepen voorheen ook met duwers en trekkers, zij zorgden dat de groepen op tempo liepen en de goede route volgden. “Deze rollen zijn er nu niet meer en zo ontstaat er, vooral bij de tien kilometer een enorm lange sliert aan mensen en vallen er soms grote gaten.” Ook de medailles werden voor het wandelen aan de kinderen uitgedeeld in plaats achteraf van op school. “Want die geef je niet zomaar even snel uit aan de 500 kinderen, wanneer iedereen gefinisht is.”

“Wij zijn er voor onderwijs, niet voor het organiseren van een Avondvierdaagse”

Geen schoolactiviteit

Een van de basisscholen die niet meedeed is de Sint Bavo school in Harmelen. De woordvoerder wilde anoniem blijven ook zonder de vermelding van de rol binnen de school. “We merkten aan de afgelopen jaren, dat er een groot verantwoordelijkheidsgevoel ligt bij het lopen van de kinderen.”  Samen met de oudervereniging hebben zij besloten zich terug te trekken uit de organisatie, de oudervereniging zou hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden als er iets gebeurt. “De vraag kwam op, willen wij dat eigenlijk wel?” Op de vraag of de scholen weer mee wilden gaan helpen volgend jaar omdat de organisatie het zo moeilijk had, kwam geen duidelijk antwoord. “Het is prima dat dit geen schoolactiviteit is, wij zijn er voor onderwijs, niet voor het organiseren van een Avondvierdaagse.” Wat wel belangrijk is, is dat er vanuit de organisatie van de Avondvierdaagse nog een evaluatie komt, waar de scholen en de ouderverenigingen nog naar gaan kijken. “Of het organiseren zonder de hulp van de basisscholen écht zo veel lastiger is geworden vraag ik me dus wel af of dat zo is, maar dat moet maar uit de evaluatie blijken.”

“De Avondvierdaagse was verder een enorm succes, ondanks het slechtste weer dat wij in de geschiedenis van het organiseren gezien hebben.” vertelt Rob Vos, voorzitter van de organisatie van de Avondvierdaagse in Harmelen. Met ongeveer 500 deelnemende kinderen op de laatste dag kon de Avondvierdaagse afgesloten worden. Met Rob Vos praat verslaggever Anne van Asch verder, op de laatste dag van het evenement.

Peer Ripmeester

Peer Ripmeester werd op 30 april 2006 geboren in Rotterdam, hij is eerstejaarsstudent aan de hogeschool voor journalistiek in Utrecht. Waarom? Hij is op het idee gekomen door zijn vader, die dit ook een jaartje gedaan heeft toen hij jonger was. Toen hij naar de eerste open dag voor de school van journalistiek ging wist hij gelijk dat het de goede keuze was, soms heb je die klik gewoon en weet je het echt zeker. Het gebouw, de mensen, het klopte gewoon. Peer is altijd al een heel uitgaand en open persoon geweest die graag dingen van mensen en gebeurtenissen af weet, en om dat als studie te kunnen doen vindt hij geweldig. Er is geen duidelijke ambitie die hij nastreeft maar een leven als presentator bij een reisprogramma lijkt hem enorm vet. Toch worden alle opties open gehouden en is hij berijd om heel veel dingen te proberen