WOERDEN- Tweedehands mode wordt steeds geliefder. Zo worden er in Woerden ook duurzame vintage- en kringloopwinkels gevestigd. Zaterdag 27 september vond de eerste snuffelmarkt in het Staatsliedenkwartier plaats, een markt waarin bewoners tussen tweedehands spullen hun parels konden zoeken. Maar hoe kijken lokale ondernemers naar deze tendentie? Zijn platformen als Vinted en een snuffelmarkt een bedreiging?
Het kiezen voor duurzaamheid wordt steeds belangrijker in het koopgedrag van mensen. Zo zijn niet alleen fysieke evenementen een concurrentie voor winkels, maar ook de digitale platforms. Zo is het online platform Vinted de afgelopen jaren in sterke opmars. De app bedoeld voor tweedehands verkoop, zorgt er dan ook voor dat het steeds makkelijker wordt om tweedehands kleding te kopen en zelfs te verkopen.
Zo zien veel kleine ondernemers Vinted dan ook als concurrentie. Vinted werkt namelijk goedkoop, makkelijk en ook nog eens duurzaam, precies wat mensen van deze generatie belangrijk vinden.
Voor lokale winkels kunnen online ontwikkelingen lastig zijn, maar over de rommelmarkt maken zij zich weinig zorgen: ‘Bang voor de rommelmarkt ben ik niet, het zit al in de naam, het is alleen maar rommel’ verteld een medewerker in tweedehandswinkel De Terugwinning. Echter bieden fysieke winkels factoren aan dat online niet mogelijk is: het plezier van het winkelen, kleding ter plekke kunnen passen en het vragen van advies. Maar blijven klanten fysiek winkelen, of wint het comfort van de digitale platforms.
Hieronder een interview met de jonge onderneemster Maureen Gosz, eigeneaar van tweedehands winkel het Roze Winkeltje. Afgelegd door Amy Bojčić