Amersfoort

Huurman over omgevingswet: ‘Afschaffen van de zomerstop is geen goed idee’

Joyce Huurman voor een maquette van Amersfoort.

AMERSFOORT- Joyce Huurman (VVD) vindt het niet verstandig om de zomerstop bij het omgevingsloket in Amersfoort af te schaffen. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit opgenomen in het raadsvoorstel over de nieuwe omgevingswet die per 1 januari in werking treedt.

In de huidige situatie mag een initiatiefnemer vier weken voor de zomervakantie geen nieuwe plannen indienen. “Zo krijgen raadsleden en inwoners van Amersfoort ruim voldoende de tijd om te reageren”, vertelt Huurman. In de nieuwe situatie vervalt deze pauze. De VVD’er dient samen met Hans van Wegen (BPA) een amendement in om de stop in leven te houden.

De omgevingswet verplicht gemeenten een nieuw digitaal loket te openen dat alle initiatieven behandelt. Dit moet het makkelijker en sneller maken om nieuwe plannen van de grond te krijgen. Huurman stelt dat het niet verstandig is om dit proces door te laten gaan tijdens de zomervakantie. “Je moet mensen de gelegenheid geven om zich te laten informeren.” Deze communicatie verloopt doorgaans via huis-aan-huisbladen die ook digitaal te verkrijgen zijn. “De inwoners denken helemaal niet aan zo’n blaadje als ze op een zonnig terrasje in Italië zitten.”

De gemeenteraad vergadert dinsdag 3 oktober over de omgevingswet en de daarbij behorende gevolgen.

Noah Paesch

Noah Paesch (2000) is een vastberaden journalist met een passie voor politiek nieuws. Als kind was hij niet tevreden met een ‘nee dat mag jij niet weten’ en vroeg altijd door. Sinds zijn zestiende kijkt hij graag debatten en probeert het politieke systeem op begrijpbare wijze uit te leggen. De geboren Ossenaar heeft ervaring in verslaggeving van de soms verwarrende gemeentelijke politiek. Voor de lokale omroep Dtv Nieuws interviewde hij wethouders, burgemeesters en gemeenteraadsleden. Momenteel studeert Paesch aan de School voor Journalistiek in Utrecht, waar hij producties over het centrum van Utrecht maakt. Noah Paesch is voor tips of vragen te bereiken via: noah.paesch@student.hu.nl