Jonge journalisten: hoe speel jij in op de behoeften van jouw generatie?
Jongeren haken af bij traditionele nieuwsmedia, maar willen wel betrokken blijven bij het nieuws. Nieuw onderzoek van JournalismLab Hogeschool Utrecht en #UseTheNews, een initiatief dat de kloof tussen jongeren en nieuwsmedia wil dichten, biedt nieuwe inzichten als het gaat om de nieuwsconsumptie van jongeren. Sophie Duvekot, één van de onderzoekers, vertelt er meer over.
Foto studenten aan het werk Foto: Freek van den Bergh
De aanleiding van het onderzoek was de veranderende manier van nieuwsconsumptie onder jongeren, door bijvoorbeeld digitalisering en de opmars van sociale media. Jongeren laten, in tegenstelling tot andere generaties, de traditionele media, zoals kranten en televisie, links liggen en consumeren hun nieuws voornamelijk via sociale media. Maar dit betekent niet dat ze minder geïnteresseerd zijn in het nieuws. Integendeel, de betrokkenheid van de jonge generatie bij het nieuws komt juist naar voren in het onderzoek van het JournalismLab en #usethenews.
Onderzoeker Sophie Duvekot benadrukt dat jongeren geen passieve nieuwsconsumenten zijn. ‘Jongeren zijn op zoek naar meerdere perspectieven als het gaat om nieuws. Ze zijn zich bewust van de diversiteit aan bronnen en willen die ook terugzien in de berichtgeving. Vanuit de journalistiek vraagt dit om een andere benadering voor deze doelgroep.’
Volgens het onderzoek is het voor journalisten niet langer voldoende om simpelweg het nieuws te brengen. Jongeren hebben behoefte aan meer. Ze zijn op zoek naar nieuws dat aansluit bij hun belevingswereld en diversiteit in de berichtgeving. Jonge journalisten kunnen hun eigen ervaringen en inzichten over de jongerencultuur gebruiken om relevante en veelzijdige verhalen te creëren. Voorbeelden zoals NOS Stories en De Marker van BNNVARA laten zien hoe nieuws kan worden gepresenteerd op een manier die aansluit bij de behoeften van jongeren: snelle beelden, korte en duidelijke uitleg en de mogelijkheid om er snel doorheen te scrollen. De internationale wetenschappelijke publicatie in New Media and Society benadrukt dat deze trends niet alleen in Nederland voorkomen, maar wereldwijd zichtbaar zijn.
De verandering in het medialandschap biedt kansen voor jonge journalisten: ‘Als jonge journalist maak je deel uit van de doelgroep die op een andere manier nieuws consumeert’, zegt Duvekot. ‘Je bent zelf jongere en omringd met medejongeren. Dit zorgt ervoor dat je redacties binnenkomt met een frisse, vernieuwende blik. Gebruik je eigen ervaringen en inzichten om daarmee verhalen te creëren. Daar ligt voor jonge journalisten juist een grote kans om met onderscheidende ideeën te komen.’
Lees hier meer over onderzoek naar jongeren en nieuws.