Lana Mea Berg maakt beste productie tijdschriftweek
Als het onderwerp ‘seks’ wordt gekozen als hoofdthema voor het tijdschrift van klas D13, weet eerstejaarsstudente Lana Mea Berg meteen wat ze wil: de extremen opzoeken. Deze ambitie leidt haar naar de wereld van dominatrix Nadja. Met haar beeldende en persoonlijke artikel sleept Lana de prijs voor ‘beste productie’ in de wacht tijdens de tijdschriftenweek.
Het winnende stuk van Lana Mea
Terwijl ze zelf ziek op bed ligt, krijgt Lana het nieuws over de prijs te horen via een Whatsappje van een klasgenoot. Ze is nog steeds een tikkeltje verbaasd. ‘Ik had het helemaal niet verwacht, ik was totaal niet bezig met die prijs’, zegt de SvJ-studente. Toch komt het succes niet helemaal uit de lucht vallen. ‘Hoewel ik altijd kritisch ben op mijn werk, heb ik er wel veel tijd en moeite in gestopt en ik ben ook echt trots op mijn verhaal.’
Kleren uit
Lana schreef voor het tijdschrift van D13, met de toepasselijke naam KETS, een zes pagina tellend artikel over hoofdpersoon Nadja, die werkt als dominatrix – een vrouw die de dominante rol op zich neemt in BDSM (bondage, dominantie, sadisme en masochisme)- activiteiten. ‘Ik heb echt geluk gehad met haar als bron. Ik heb veel studio’s gebeld en gemaild, maar ik kreeg vaak niet eens een reactie. Nadja stond gelukkig wel open voor een interview, nadat haar huurbaas instemde, kon ik gelijk langskomen.’
En dat bezoekje was er niet zomaar één. Toen Lana op de kapotte deurbel van de studio in Almere drukte en de receptioniste opende, werd haar al vrij snel gevraagd haar kleren uit te doen. Lana: ‘Toen zei ik gelijk: ik kom gewoon voor een interview, hoor.’ Ze werd geleid naar de kamer van de Poolse Nadja, die haar alles vertelt over haar bijzondere baan. ‘Ik kreeg meteen heel veel indrukken binnen. Het verhaal van Nadja, de ruimte waarin ik mij begaf en de strapons, buttplugs en zweepjes die ik om mij heen zag liggen; het was allemaal best wel veel. Gelukkig was Nadja heel open over zowel haar werk- als privéleven.’
Taboes doorbreken
Lana hoopt met haar verhaal het taboe rond het beroep van dominatrix te doorbreken. ‘Op het eerste gezicht lijkt het misschien allemaal heel extreem, maar ik kwam erachter dat het veel genuanceerder ligt dan dat. Haar werk heeft ook een heel psychologische kant, wat misschien wel veel meer effect heeft dan het fysieke aspect. Ik hoop dat andere mensen dat ook zien en zo met een meer open blik naar dit onderwerp kunnen kijken’, vertelt de eerstejaarsstudente.
Het doorbreken van taboes is ook iets wat ze in haar verdere journalistieke carrière wil doen. ‘Ik weet eigenlijk al heel goed wat ik wil in de journalistiek en dat is documentaires maken over onderwerpen waar een taboe op ligt of lastige morele kwesties. Ik vind dit mooie onderwerpen om mensen daar ook wat bij te laten voelen en na te laten denken over het feit dat dingen niet altijd zo gek zijn als ze zelf invullen.’
De jury spreekt met lovende woorden over de productie van Lana Mea: ‘Maker Lana Mae Berg wordt meteen aan het begin van het interview gevraagd haar kleren uit te trekken; het begin van een portret van acht pagina’s waarin ook de geïnterviewde zich blootgeeft. Lana Mae moest haast wel een ervaren interviewer zijn, die niet alleen een mooi beeld weet te schetsen van het reilen en zeilen van een dominatrix en de praktijk van controle en overgave die hierbij komt kijken, maar ook laat zien wie Nadja is: een Poolse vrouw die haar familie mist, met grote toekomstdromen. Alles is bovendien heerlijk leesbaar en beeldend geschreven en bevat ook nog eens een mooi eigen beeld van de studio.’
Bekijk hier alle tijdschriften van de eerstejaarsklassen.