Creativiteit in de chaos: hoe Rosalie haar ADHD omarmt in de journalistiek
‘Een hele dag achter mijn bureau zitten en teksten schrijven? Dat werkt gewoon niet voor mij,’ zegt Rosalie Wildeman, tweedejaarsstudent Journalistiek. Met ADHD voelt de studie, vol deadlines en zelfstandigheid, soms als een uitdaging die schuurt met hoe haar brein werkt. Maar juist in die dynamiek weet Rosalie ook kracht te vinden. Hoe balanceert ze haar studie en ADHD, en welke strategieën gebruikt ze om haar draai te vinden in deze veeleisende wereld?
Foto: Rosalie Wildeman
Strakke deadlines als structuur
Voor veel studenten zijn deadlines een bron van stress, maar voor Rosalie werken ze als brandstof. ‘Ik vind deadlines ontzettend fijn,’ zegt ze enthousiast. ‘Het is een stok achter de deur. Ze houden me in beweging. Ik moet blijven nadenken, blijven doen. Zo heb ik geen tijd om vast te lopen in alle ideeën die anders door mijn hoofd zouden schieten. Ja, dat past eigenlijk heel goed bij me.’
Ze heeft bewust gekozen voor een praktijkgerichte opleiding die aansluit bij haar behoefte aan structuur. ‘Ik merk dat als ik in een theoretische omgeving zit, waar veel zelfdiscipline van je wordt gevraagd, het voor mij veel moeilijker wordt om me te concentreren. Dat werkt gewoon niet voor mij,’ legt ze uit. ‘Daarnaast heb ik passie voor het journalistieke vak, wat een grote motivatie is.’ Voor Rosalie voelt journalistiek studeren daardoor als een match: dynamisch, uitdagend, maar ook precies wat haar scherp houdt.
Creativiteit en chaos
Creativiteit en ADHD gaan hand in hand, merkt Rosalie. ‘Mijn hoofd zit altijd vol ideeën,’ vertelt ze. ‘Soms is dat geweldig, omdat ik vanuit onverwachte invalshoeken kan denken en op creatieve oplossingen kom. Maar het nadeel is dat ik al die ideeën niet altijd even goed kan sorteren. Alles lijkt even belangrijk, en dan weet ik niet waar ik moet beginnen.’
Die constante stroom van gedachten is een van haar grootste krachten, maar kan ook overweldigend zijn. In haar tweede jaar, waar de begeleiding minder intensief is en er meer zelfstandigheid wordt verwacht, ervaart ze dat sterker. ‘Ik merk dat ik nu veel meer moeite heb met het kiezen van één richting. Het is lastig om alles wat ik wil doen in één project te gieten,’ legt ze uit.
De rol van begeleiding
De juiste begeleiding speelt een cruciale rol in Rosalie’s succes. In het eerste jaar, toen ze regelmatig contact had met haar studieloopbaanbegeleider, voelde ze zich veel meer op koers. ‘Als iemand even met me meekijkt en vraagt waar ik sta, helpt dat me enorm,’ zegt ze. Dit gaf haar de ruimte om haar gedachten te ordenen en overzicht te houden in de chaos van deadlines en ideeën.
In het tweede jaar heeft Rosalie praktische oplossingen voor zichzelf gevonden, zoals tijdverlenging voor tentamens en een rustig lokaal om zich beter te kunnen concentreren. ‘Die rust helpt mij enorm,’ vertelt ze. ‘De HU heeft veel mogelijkheden voor als je extra ondersteuning nodig hebt, maar je moet er wel om vragen. Je moet het aangeven bij de decaan en duidelijk maken waar je behoefte aan hebt. Dan helpen ze je ook echt en zijn er voldoende mogelijkheden.’
Het worstelen met ‘executive dysfunction’
De druk van taken en deadlines kan soms leiden tot wat in het Engels “executive dysfunction” wordt genoemd. Dit zijn momenten waarop Rosalie volledig vastloopt in haar eigen hoofd. ‘Soms zit ik gewoon twee uur op de grond, compleet vast in mijn eigen gedachten,’ zegt ze openhartig. ‘Het voelt dan alsof alles te groot en te veel is, en ik geen idee heb waar ik moet beginnen. Het is echt alsof je mentaal verlamd bent.’
Dit komt vooral voor wanneer ze zich overweldigd voelt door de hoeveelheid taken. ‘Door mijn ADHD is het moeilijk om prioriteiten te stellen,’ vertelt ze. ‘Alles voelt even belangrijk, en dat maakt het lastig om gewoon ergens te beginnen.’ Toch helpt het tempo van de opleiding haar om deze momenten te doorbreken: ‘Als ik eenmaal begin, kom ik vaak in een ritme en kan ik weer vooruit.’
De voordelen van ADHD
Ondanks de uitdagingen biedt ADHD ook voordelen. Rosalie merkt dat haar hyperfocus haar in staat stelt om snel te schakelen en creatieve oplossingen te bedenken, vooral onder druk. ‘Als een bron afbelt of als er iets onverwachts gebeurt, kan ik daar best makkelijk op inspelen,’ vertelt ze. ‘Ik kan goed incasseren en schakelen in het moment.’ Die flexibiliteit en creativiteit maken haar tot een sterke journalist. ‘Als ik eenmaal een manier vind om al die ideeën te ordenen, kan ik echt iets moois maken,’ zegt ze met een glimlach.
Balanceren tussen chaos en creatie
Journalistiek en ADHD vormen voor Rosalie een bijzondere mix van uitdagingen en kansen. De drukte en strakke deadlines kunnen soms overweldigend zijn, maar juist die elementen helpen haar ook om gefocust te blijven en haar creatieve energie te ordenen. Met de juiste begeleiding, structuur en haar eigen strategieën vindt ze steeds beter haar weg in de dynamische wereld van de journalistiek. ‘Het is een kwestie van balans vinden,’ zegt ze. ‘Maar als ik dat eenmaal heb, weet ik dat ik iets moois kan neerzetten.’