Matthew is student-assistent: alles draait om verbinding, samenwerking en groei.
Naast zijn studie is derdejaarsstudent Matthew Cumpson student-assistent op de School voor Journalistiek. Hij begeleidt een eerstejaarsklas en helpt de studenten, niet alleen met de opleiding, maar ook met het studentenleven.
Matthew Cumpson Foto: Sil Moison
Persoonlijke groei en begeleiding
‘Studententijd is ook een soort zelfontplooiing als mens en ik vind dat heel belangrijk,’ vertelt Matthew. ‘Ik wilde ook vooral student-assistent worden om die kant wat meer te kunnen belichten. De opleiding biedt ook echt vette dingen buiten de lessen om en dat ontgaat mensen vaak.’ Elke eerstejaarsklas heeft een student-assistent. Dit is een ouderejaars, die er is ter ondersteuning van de SLB’er. Matthew vindt dat de rol van een student-assistent breder is dan alleen ondersteuning in de lessen en feedback geven. ‘Ik kan niet beoordelen zoals een docent doet, maar wat ik wel mee kan geven is alles eromheen. Zoals honourstrajecten, het Bonusprogramma, de HideOut, meegaan op studiereizen, al dat soort dingen.’
Het belang van groepsgevoel
Voor Matthew is het groepsgevoel binnen een klas ontzettend belangrijk. Hij gelooft dat een hechte groep bijdraagt aan een succesvolle opleiding. ‘Je merkt gewoon dat de klassen die een goede samenhang hebben langer samenblijven. Het zijn allemaal connecties die je opdoet, en vriendschappen die je maakt. Ik vind het gewoon heel belangrijk dat mensen daar onderdeel van zijn.’
De brug tussen studenten en docenten
Toon Brouwers, docent aan de School voor Journalistiek en begeleider van de student-assistenten, onderschrijft het belang van de student-assistenten. ‘We hebben gemerkt dat studenten in jaar 1 de afstand tussen een docent best wel groot vinden. Heel veel van hen komen van een havo- of vwo-opleiding, waar een docent best ver van de klas af staat. Op de School voor Journalistiek proberen wij als een soort hoofdredacteur veel dichter bij de studenten te staan. Maar daar moeten ze gewoon echt nog aan wennen. Dan is zo’n student-assistent een eerdere en makkelijkere stap om mee te communiceren.’
Als student-assistent heeft Matthew niet alleen een ondersteunende rol, maar is hij ook een verbindende factor binnen de groep. ‘Hij zorgt dat die redactie functioneert als een redactie. Dat ze dus samenwerken. Hij is niet met de individuele relatie bezig, maar hij is met de groepsrelatie bezig. En dat vind ik zo bijzonder aan Matthew,’ aldus Brouwers.
Erkenning en impact
Zijn betrokkenheid wordt ook erkend door studenten. Sam Wouters, die vorig jaar Matthew als student-assistent had, is nog steeds enthousiast over hem. ‘Matthew was een betrokken student-assistent, heel erg betrokken zelfs. Hij was eigenlijk een beetje one of us. Matthew stond altijd paraat als je feedback nodig had.’
Matthew heeft van zijn rol als student-assistent in de afgelopen anderhalf jaar veel geleerd. Naast begeleider zijn, heeft hij ook een andere kijk gekregen op journalistieke producties en het leerproces van studenten. ‘Je leert op een andere manier naar de producties en de studenten kijken. Ik zie veel dingen meer als een soort leerproces. Ik denk dat het handig is voor studenten om te zien dat er groei in zit en dat je leert van je fouten in plaats van dat je vertelt wordt wat je moet doen.’
Voor Matthew draait alles om verbinding, samenwerking en groei. Niet alleen op individueel niveau, maar juist ook als groep. Want volgens hem zijn de connecties die je hier opdoet het belangrijkste van het journalistieke vak.