Met een scootmobiel rijden kun je leren

Met een scootmobiel rijden kun je leren

UTRECHT- Uit een Kamerbrief van minister Mark Harbers van november 2022 is gebleken dat de scootmobiel het vervoersmiddel is met de hoogste kans op een dodelijk ongeval. De verkeerstuin in Utrecht wil door middel van scootmobiellessen een handje bijdragen aan het veiliger maken van dit gevaarlijke scheurmonster.  

Een scootmobiel maakt het mogelijk dat mensen die niet meer ver kunnen lopen, fietsen of autorijden zichzelf toch kunnen verplaatsen naar bijvoorbeeld de supermarkt, apotheek of op bezoek kunnen gaan bij een kennis. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) zorgt ervoor dat mensen in hun eigen gemeente in aanmerking komen voor een scootmobiel wanneer zij zich niet meer op een andere mogelijkheid kunnen verplaatsen. ‘Een specifiek model van de scootmobiel wordt, kijkend naar aandoening en gewicht, aangewezen aan de persoon’, aldus Veilig Verkeer.

Oorzaken van de toename in het aantal ongelukken

Cijfers van het CBS tonen een stijgende lijn aan als het gaat om het aantal dodelijke ongelukken wat de laatste twintig jaar flink is toegenomen met een scootmobiel. Dit komt onder andere ook door het toegenomen aantal gebruikers van het voertuig. We krijgen tenslotte steeds meer ouderen in ons midden. Inmiddels telt Nederland al zo’n 400.000 scootmobielen terwijl dit in 2013 nog maar 250.000 was.

Niet alleen het toenemende aantal weggebruikers is de oorzaak van de vele dodelijke ongelukken met een scootmobiel. Ook de Nederlandse wegen zijn een boosdoener. Ze zijn er gewoon niet op afgestemd blijkt uit onderzoek van Letsel Schade Advocaten. Zo zouden de fietspaden breder moeten worden, er meer ingezet moeten worden op opvallende en zichtbare oversteekplaatsen en een betere afstemming van verkeerslichten moeten komen.

Als laatste hebben er ook vaak ongelukken plaatsgevonden die te maken hadden met het fout bedienen van het voertuig. 20% van de gevallen komt doordat de scootmobiel omviel tijdens op- of afrijden van een verhoging. 16% van de gevallen komt door een aanrijding met niet alleen automobilisten, maar ook met fietsers.

Scootmobiellessen in de Verkeerstuin

In de Verkeerstuin in Utrecht, gelegen in het groene park Transwijk, zijn allerlei verkeerssituaties nagebootst zodat niet alleen jong, maar ook oud kunt oefenen met situaties in het verkeer. Er is sprake van een tramovergang, spoorwegovergang, rotonde, woonerf met heuvel, fietspaden en zebrapaden. Daarnaast kunnen er nog autootjes en fietsers worden ingezet als andere weggebruikers. Van alle gemakken voorzien dus.

Astrid van Maarseveen is coördinator van de Verkeerstuin in Utrecht. Zij ziet het liefst dat scootmobiellessen verplicht worden. ‘We hopen een steentje bij te dragen door scootmobielgebruikers bewust te maken van de gevaren die dit met zich mee kan brengen als men het rijden en omgaan met de scootmobiel niet onder de knie heeft’, verklaard van Maarseveen. De scootmobiellessen zouden verplicht kunnen worden gemaakt als de WMO voorafgaand het toewijzen van een scootmobiel de persoon eerst lessen laat volgen. Hierover is de Verkeerstuin ook al in gesprek.

Voorafgaand aan de les wordt er weer even een opfrisser gehouden over verkeerssituaties en borden die tegengekomen kunnen worden. Aansluitend bij deze theorie krijgen de deelnemers ook een aantal vragen. Daarna gaan ze de praktijk in. ‘Iemand moet de basiskennis en het gebruik van de scootmobiel goed onder de knie hebben’, legt van Maarseveen uit.

Ervaringen uit de praktijk

Er zijn genoeg mensen die van dichtbij een hoop hebben zien gebeuren met een scootmobiel. ‘Ik zou blij zijn als er verplichte lessen komen, want heb het zelf al is zien gebeuren dat er een scootmobielgebruiker werd aangereden bij een rotonde’, verteld Joop van de Schild, die zelf al jarenlang in het bezit is van een scootmobiel. Meneer Van De Schild heeft zelf nooit lessen gehad in hoe hij moet omgaan met een scootmobiel, maar ook bij hem gaat het soms mis. ‘Ik heb vaak genoeg dat ik achteruit rij en nog even het stoepje raak’, aldus Van De Schild.

Er is dus nog hoop wat verbetert kan worden op het gebied van een scootmobiel in het algemeen. De lessen hierbij is al een stap in de juiste richting. Zo kun je je in ieder geval al opgeven voor een les in de Verkeerstuin.

Over de auteur

Britt van Soldt

Britt van Soldt is tweedejaarsstudent aan de school voor journalistiek in Utrecht. Ze maakt elke woensdagavond radio bij Omroep HW als nieuwlezeres en is vier jaar lang het gezicht geweest van het Hoeksch Lyceum TV. Naast dat ze erg graag voor de camera staat is ze ook vaak te vinden achter de camera om al het moois van de wereld vast te leggen. Haar nieuwsgierigheid delen met de samenleving wil ze heel haar leven voortzetten ook al worden mensen hier soms een beetje moe van.