Hilversum

Hilversum is klaar voor de Rainbow Week

Stichting Gooi en Vecht inclusief is klaar met alle voorbereidingen voor de Rainbow Week. Van 6 tot 15 oktober staat Hilversum in het teken van inclusiviteit en diversiteit. Stichting Gooi en Vecht inclusief wil hiermee duidelijk maken dat iedereen welkom is in de stad, ongeacht seksuele voorkeur, geaardheid en afkomst. Dit doen ze doormiddel van feesten en activiteiten. De week eindigt met een grote show in de Vorstin.

In Hilversum en omliggende dorpen zijn veel activiteiten te beleven die te maken hebben met de thema’s inclusiviteit en diversiteit. Zo kun je genieten van verschillende dragshows en andere optredens in de Vorstin, The Skiff en andere cafés. Deze activiteiten worden georganiseerd door stichting Gooi en Vecht inclusief. Voor voorzitter Marco Altena is dit al het vijfde jaar op rij dat hij dit organiseert in ’t Gooi. Hij vindt het belangrijk dat we vieren dat we kunnen zijn wie we zijn. ‘Dus deze week moet niet worden gezien als een protest maar als een feest.’

Voor veel mensen in Hilversum is dit een hele belangrijke feestweek. Een voorbeeld hiervan is Lotte Driessen (18) die zich identificeert als non-binair. Lotte: “De Rainbow Week in Hilversum vind ik ontzettend belangrijk voor de erkenning van de lhbti+- gemeenschap. Ik denk dat mensen buiten deze gemeenschap vaak het idee hebben dat de vieringen van pride month/day overbodig zijn. Maar dat er elk jaar een Rainbow Week in Hilversum wordt gevierd helpt tegen het breken van het stigma rondom genderidentiteit en seksualiteit! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en mijn vrienden en ik zullen deze week ook zeker vieren in The Skiff!”

In voorgaande jaren zijn er een paar incidenten voorgekomen. Jongeren bekogelden Dragqueens met kastanjes en is er een regenboogvlag van een gevel afgerukt. ‘Maar er is dit jaar weer een goede samenwerking met de politie’ vertelt Marco Altena. ‘Er zullen genoeg agenten rondlopen die je kan aanspreken als er nog een keer zoiets gebeurt.’

Finn Mathieu

Mijn naam is Finn Mathieu en ik ben 21 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in het hartje van Nederland, Utrecht! Hier woon ik met mijn beste vriend 5 minuten van het centrum. Hij is een muziekproducent en ik help hem daarbij. Samen zitten we dan in een hele gammele studio, op zolder, muziek te maken. Muziek is al mijn hele leven een grote passie van mij, ik luiste het elke dag en nacht. Ook ga ik naar veel concerten, festivals en optredens van artiesten. Verder hou ik me veel bezig met schilderen, dansen, mode en teksten schrijven. Ik ben dus een stadse jongen met echte stadse interesses. Ik studeer in Utrecht aan de school van journalistiek, lekker 20 minuutjes fietsen van mijn huis. Mijn visie voor later is het werken als muziekjournalist voor bedrijven zoals 3voor12 of 101barz. Het is een droom van mij om betaald naar muziek te luisteren.