Evolutie en innovatie zijn processen die vaak voorkomen. Dingen ontwikkelen en er komt een (vaak) betere versie voor in de plaats. Dat er een betere versie voor in de plaats komt neemt niet weg dat men vaak gewend is aan wat er eerst was en moeite heeft hier afstand van te doen. Zo heb je vandaag de dag Boomers, conservatieven en mensen die simpelweg niet kunnen vernieuwen door bijvoorbeeld zwak digitaal vaardig te zijn. Hierdoor ontstaat er soms een angst voor deze vernieuwing en hiermee een angst dat het ‘oude’ zal verdwijnen.
Een voorbeeld hiervan is de komst van Netflix. Vroeger moest je maanden wachten op de komst van een nieuwe film om vervolgens zo snel mogelijk naar de bioscoop te rennen en een bioscoopkaartje te bemachtigen. Tegenwoordig kun je vanaf je luie stoel of bank rustig wachten totdat Netflix – of een andere streamingsdienst – nieuwe titels dropt en je simpelweg op ‘play’ vanuit je horizontale positie te klikken. Je zou kunnen denken dat dit de wil van het naar de bioscoop rennen wegneemt als het ook vanaf de luie bank kan, maar is dat wel zo?
Om deze vraag te beantwoorden is er gekeken in de jaarrapporten van Netflix en vervolgens naar de omzet per jaar. Het startpunt is 2010 omdat dit net voor het moment is dat Netflix in 2013 naar Nederland komt en kun je de groei goed aflezen. De cijfers van de bioscopen in Nederland komen uit jaarrapporten, Annual Reports, van het UNIC en specifiek naar de cijfers van de box offices. Een box office is een plaats bij een theater of bioscoop waar kaartjes worden gekocht of gereserveerd. Het refereren naar box offices wordt gebruikt om te verwijzen naar commerciële successen van films, toneelstukken of acteurs in termen van de grootte van het publiek of de inkomsten die zij genereren.
Cijfers uit beide Netflix’ en UNIC jaarrapporten verschillen nogal in grootte waardoor de grafiek minder makkelijk af te lezen is. Om deze reden zijn de procentuele groei in jaren uitgerekend met 2010 als jaar nul waardoor de grafiek duidelijker af te lezen is. Wat duidelijk af te lezen is, is dat de komst van Netflix geen invloed heeft op de opkomst naar bioscopen. Je ziet wel een duidelijke daling in bioscoopopkomst in 2019, dit is dan ook te verklaren door de komst van COVID-19 waardoor de bioscoopzalen hun deuren moesten sluiten en er toen inderdaad geen kaartjes verkocht werden.
Uit onderzoek van het NATO (National Association of Theatre Owners) blijkt dat de angst dat de lading aan grote films die Netflix uitbrengt ten koste zou gaan van bioscopen niet reëel is. “Ik ben niet bang dat bioscopen er op een gegeven moment niet meer zullen zijn.”, zegt fanatiek bioscoopganger Puck Kalkman. “Naar de bioscoop gaan is echt een uitje, vooral als je voor een filmhuis bioscoop kiest, dat is super sfeervol en er komen leuke mensen op af.”, zegt Puck. Puck denkt dat Netflix misschien wel iets van invloed zal hebben maar niet dermate veel dat de bioscopen eraan onderdoor zouden gaan.
De angst voor het nieuwe omdat het oude zal verdwijnen zal er altijd blijven, maar is dus niet altijd nodig. In dit geval kunnen beide naast elkaar blijven bestaan en ook goed werken. De bekende vrees van bioscoopuitbaters is ongegrond.