De Identify Me-campagne, heeft zo’n internationale samenwerking nog zin?

De Identify Me-campagne, heeft zo’n internationale samenwerking nog zin?

De Identify Me-campagne, een initiatief van de Nederlandse, Duitse, en Belgische politie in samenwerking met Interpol, heeft de aandacht gevestigd op 22 onopgeloste moordzaken. Vrouwen die al decennia geleden levenloos zijn aangetroffen maar nooit zijn geïdentificeerd. Veel van deze zaken zijn in de tussentijd wat meer naar de achtergrond gegaan, maar door deze samenwerking tussen landen hopen zij meer duidelijkheid te krijgen over deze vrouwen.

Na 38 jaar wereldwijd verslag te doen voor de Telegraaf heeft Theo Jongedijk zich na zijn pensioen toegewijd aan één specifieke zaak. De identiteit van het ‘Meisje van Teteringen’ dat op 25 december 1990 levenloos werd gevonden. In een interview voor de Spotlight podcast ‘Het Heulmeisje’ vertelde hij hoe hij aankijkt tegen de Identify Me-campagne. Hij begon zijn onderzoek in november 2019, toen hij voor het eerst oog in oog stond met het graf van het meisje, op de begraafplaats slechts 150 meter van zijn huis. Het zwarte marmeren grafsteen met de tekst “Doordat wij jou gedenken, krijg jij het eeuwig leven” maakte een onuitwisbare indruk. Hij heeft twee boeken geschreven en een nummer laten produceren om aandacht te krijgen voor deze zaak. Dit meisje staat ook op de lijst met onbekende meisjes, en maakt dus onderdeel uit van de Identify Me-campagne van Interpol.

Dat er zo’n grensoverschrijdende aanpak door Interpol is opgezet werd hoog tijd vindt Jongedijk. “Interpol is opgericht om het contact tussen politieorganisaties te verstevigen. Interpol doet zelf geen onderzoek maar is dus een samenwerkingsinstantie en ik denk dat zij de taak waarvoor zij zijn opgericht jarenlang niet serieus genoeg genomen hebben”.

Zo’n internationale samenwerking is waardevol en komt volgens Jongedijk vaak te laat: “Een voorbeeld hiervan is een vrouw uit Nederland wiens lichaam uiteindelijk werd gevonden in Soest, in Duitsland. Ze stond als vermist geregistreerd in Nederland. In Duitsland troffen ze een slachtoffer aan met kenmerken die duidelijk overeenkwamen met de in Nederland vermiste vrouw, en ook in dit geval duurde het aanzienlijk te lang voordat er door samenwerking een overeenkomst tot stand kwam”.

In de onderstaande reportage hoor je hoe Theo Jongedijk en oud-rechercheur Wim Perlot tegen de Identify Me-campagne aankijken.

Over de auteur

Allart van Middendorp

Allart van Middendorp (2001) is opgegroeid in Woudenberg. Na ervaring te hebben opgedaan binnen verschillende sectoren is hij erachter gekomen dat zijn interesses liggen bij de journalistiek. Hij is erg nieuwsgierig en zoekt onderwerpen uit tot de bodem. Maatschappelijke onderwerpen pluist hij helemaal uit en gaat er vervolgens graag over in discussie. Deze interesses gebruikt hij om content voor Spotlight te maken. Vanuit zijn ervaring binnen de marketing is hij ook erg geïnteresseerd in het uitpluizen van data en deze vaardigheden komen hier goed van pas.