Tekst: Louka van Mechelen
Audio: Jarinke Ringel
Bij de Jaarbeurszijde stallen met name studenten hun fiets, maar bij terugkeer naar hun vervoermiddel slaat de schrik toe, hij is weg! Per dag worden tientallen foutief geparkeerde fietsen weggehaald. Woordvoerder van de gemeente Yvonne Gloerich geeft een inkijkje in het beleid.
Yvonne vertelt dat in 2021 alleen al 6.665 gevaarlijk gestalde fietsen zijn weggehaald en voor zogenaamde weesfietsen ligt dit aantal zelfs op 11.985 in 2021. Dit zijn hoge aantallen dus dat de fietsen worden weggehaald is niet zo gek want ze vormen een enorme belemmering voor de openbare weg.
Het probleem is voor veel studenten echter de manier waarop. De een gaf aan dat hun fiets was weggehaald na een halfuur supermarkt bezoek en anderen vertellen over hoe ze na een weekend “thuisthuis” te zijn geweest hun fiets niet meer konden terugvinden. Eén verhaal komt telkens terug: vele studenten geven aan dat ze geen bordjes hadden gezien en niet wisten dat hun fiets foutief was geparkeerd.
Als het dan zo is dat je fiets wordt meegenomen gebeurt het volgende:
Fase 1: Iemand van de gemeente neemt de fiets mee, de fiets wordt ingeklaard.
Fase 2: Je komt je fiets met legitimatie, een passende sleutel en een pinpas ophalen.
Fase 3: Je wordt verwelkomd door een baliemedewerker die je gegevens invoert en je fiets is klaar om weer terug naar huis te gaan.
Je pinpas neem je mee voor de 22,70 die je moet betalen want zo verklaard Yvonne: “Bij het verwijderen van de fiets passen we (spoedeisende) bestuursdwang toe. Daarbij mag de gemeente de totale kosten voor de toepassing van de bestuursdwang verhalen op de veroorzaker.” “Dit doet de gemeente niet, de werkelijke kosten zijn zo hoog dat niemand meer de fiets zou komen ophalen.”
De gemeente dekt dus een groot deel van de kosten, maar de reiskosten en de kosten van vaak doorgeknipte sloten moet je toch echt zelf betalen.
Over ideeën om mensen beter in te lichten zegt Yvonne het volgende: “Er staan verschillende borden in de stad, helaas kunnen we niet elke situatie voorzien van borden.” Haar advies is dan ook: “zet je fiets in een rek of stalling.”
Carlijn Lottgering woonachtig in Lombok, vertelt over haar ervaring met het fietsen depot.