De ramadan ‘Een tijd van reflectie en bezinning’

Foto door: Louise Hooijmans De Leidsche Rijn moskee

LEIDSCHE RIJN- Abdelkader el Yandouzi is sinds 2020 voorzitter van de moskee islamitisch cultuurcentrum Leidsche Rijn, ook wel ‘ICCLR’ en ‘Moskee Leidsche Rijn’ genoemd. Het ICCLR wil een inspirerende plek bieden voor de mensen in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn, ongeacht geslacht, afkomst of leeftijd. Abdelkaders voornaamste doel is de gemeenschap en bezoekers kennis op te laten doen, deze voor hen toegankelijk te maken en met elkaar te laten delen. Nu de ramadan is begonnen is de moskee voller dan normale dagen. Abdelkader vertelt over ramadan in de moskee en hoe hij zelf de ramadan doormaakt.

Wat doe jij precies binnen de moskee?

In de moskee ben ik de Voorzitter, ik ben hier meestal in de avond te vinden en in de weekends vaak. Samen met andere bestuursleden besturen wij de moskee. We spitsen onze onderwerpen vooral toe op: religie, onderwijs, actief burgerschap en identiteit. Hier staan de volgende thema’s centraal: kennisoverdracht, goed gedrag (aghlak) en verantwoordelijkheid. Dan kan je denken aan activiteiten zoals, mantelzorg, cito trainingen, koranlessen en nog veel meer. We hebben super veel leden, ongeveer 1300 inschrijvingen.

Wat betekent ramadan voor jullie?

De ramadan is een van de belangrijkste dingen In de islam, de ramadan is één van de 5 Zuilen binnen de islam. Het is ook een moment van bezinning en zelfreflectie bij de moslims. Tenzij je ziek bent of iets anders dan vervalt de verplichting.

Mag je als niet moslim kennismaken of meedoen met de ramadan en de rituelen?

Zeker er zijn er genoeg vrienden die geen moslims zijn die ook jaarlijks meedoen.

En wat is voor hen de motivatie om mee te doen aan de ramadan?

Ze doen mee met hun vrienden bijvoorbeeld. Mijn zoon heeft veel vrienden die geen moslims zijn, die doen echt uit solidariteit mee. Maar je hebt ook jongeren die zeggen van ja we hebben gelezen dat het goed is voor de gezondheid. Bijvoorbeeld er zijn een aantal spelers bij hem in zijn sportteam, die doen echt mee puur voor het gezondheidsaspect. Ze denken en geloven dat het echt iets goeds is voor het lichaam van de mens.

En stel je voor ik heb islamitische buren en die doen mee aan de ramadan, is iets cadeau geven voor de ramadan gepast of is dat niet gepast?

Jazeker, dat gebeurt niet zo vaak, maar zeker gepast absoluut. Ik zou persoonlijk iets van een pakje dadels bijvoorbeeld geven of iets anders lekkers.

Hoe kunnen buitenstaander het beste omgaan met mensen die meedoen, wat is wel of wat is niet fijn?

Ja, wat ik altijd zeg, blijf jezelf. Ga andere mensen niet lastigvallen met je eigen ideologie. Ik werk ook 8 uur per dag en ik doe dezelfde dingen op een dag tussen de ramadan en niet ramadan, dus blijf gewoon jezelf, doe gewoon wat jij normaal ook doet.

Want heb je zelf wel eens gehad dat je meedeed aan de ramadan en dat een buitenstaander iets zei of deed waarvan je dacht, dat vind ik nu echt niet fijn?

Nou, dat heeft niet per se met ramadan te maken, het is vaak iets over de islam zelf dat gevoelig is. Bijvoorbeeld die cartoons die voorbijkomen van de Profeet. Dat is niet fijn en heeft totaal niks met de islam of ramadan te maken.

Hoe is de ramadan voor jou persoonlijk?

Een tijd van reflectie en bezinning. Je voelt een bepaald licht overdag door het vasten en dan ga je meer nadenken. Echt een moment wat ook fijn aanvoelt, ook lichamelijk. Wat ik al eerder zei over wat anderen zeiden, het voelt goed voor je gezondheid. Een reiniging.

Wat zijn dan dingen waar je het meest over nadenkt zelf?

Tijdens ramadan ga je meer over het geloof lezen. Je kijkt ook naar het verschil tussen de dagen tijdens ramadan en buiten ramadan. Ook de moskee is gigantisch vol tijdens de ramadan, iedereen komt naar de moskee. Dit is buiten de ramadan veel minder, dan komen de meesten alleen op vrijdag bijvoorbeeld. Het is echt een moment van bezinning en zelfreflectie. Dat merk ik dus zelf ook. Je doet het ook met z’n alle. Ik ga ook meer letten op mijn gedrag. Niet alleen met eten, maar ook hoe gedraag ik mij ten opzichte van anderen. Tijdens de ramadan ben je extra bezig met jezelf.

We hebben het al gehad over dat je meer nadenkt. Hoe gaat het fysiek?

Ja fysiek kan het zwaar zijn omdat je niet genoeg ‘s avonds slaapt. Omdat er veel wordt gebeden in de avond. Dat is niet verplicht trouwens, het is zijn extra gebeden. Als je werkt dan kan dat lastig zijn, je doet het als je dat graag wilt. Maar dat kan dan vermoeiend zijn, omdat je minder slaapt.

Je komt vanavond thuis. Hoe gaat dat dan? Want normaal zou je aan tafel schuiven en heerlijk eten met elkaar. En nu?

Nou, meestal ga ik de koran lezen en wacht ik tot iftar. Dan wordt de tafel gedekt en gaan we eten. Maar wij overdrijven niet we eten gewoon als een normale dag.

En schuiven er dan veel mensen aan?

Sowieso vrienden van mij en van mijn zoon komen bijna dagelijks, wij zijn ook een soort thuis voor iedereen. En Ik heb ook nog een dochter die is getrouwd, zij komen samen langs. Of we komen ook wel eens samen in de moskee, dan organiseren we de iftar daar samen.

In het video-interview praat Abdelkader over de ramadan in de moskee Leidsche Rijn.