Woerden

Restaurant Midas wint 39e editie NK lekkerste broodje

De gewonnen NK beker in het restaurant. Beeld: Alyssia Klomp.

‘Mensen komen helemaal vanuit Zeeland en Almere om ons broodje te proeven, dat voelt supergoed.’ In Woerden heeft Sjoerd Mampaeij van restaurant Midas de 39e editie van het NK lekkerste broodje gewonnen. De prijs is na een ter plekke bereiding en beoordeling in ontvangst genomen bij het Amsterdamse Horecava evenement.

Alleen maar positieve reacties

Na de winst merkt het personeel van Midas dat er mensen vanuit heel het land, naar de zaak toe komen om het winnende broodje te komen proeven. Zo ook Margreet van Zuilen uit Almere. ‘Ik las alleen maar positieve reacties dus ik dacht waarom ga ik hem niet ook gewoon proeven en ik was positief verrast.’ Naast de positieve reacties van de klanten, was ook de jury enthousiast. ‘Er is duidelijk veel aandacht besteed aan dit zeer originele broodje, met waanzinnige smaken.’ Het broodje wordt als gevolg van de reacties ook vaker besteld volgens Midas personeelslid Fay de Jong.

Het proces

Bij inschrijving worden de deelnemers eerst beoordeeld op de locatie van het desbetreffende restaurant, dit wordt gedaan op basis van een loting. Restaurant Midas, van eigenaar Sjoerd Mampeij, bevindt zich in het centrum van Woerden. ‘Ik had het gevoel dat wij best lekkere broodjes maken, en was onder andere benieuwd of deze mening klopt. Ook leek het mij wel een leuke ervaring,’ aldus Sjoerd over de redenen achter de deelname. Ondanks zijn goede gevoel, gaf hij aan dat hij zich tijdens de wedstrijd toch een beetje onzeker voelde. Dit omdat het team van Midas er onder andere anders uitziet dan de meeste sterrenchefs door hun bekende look die bestaat uit een hoodie en een pet.

De bekritisering

Tijdens de horecabeurs worden alle broodjes ter plekke bereid en beoordeeld. Dit gebeurt op basis van zes verschillende criteria: uitstraling, creativiteit, smaakbeleving, eetbaarheid, samenstelling en inkoopprijs. ‘Je moet binnen acht minuten vijf van dezelfde broodjes maken en verschillende soorten vragen beantwoorden, dat was best moeilijk,’ aldus Sjoerd. Twee van de vijf broodjes gaan naar de Jury die bestond uit: Jan Bas van Aalderen, Robin Bruggeman en Pepijn van Linden. De rest van de broodjes zijn naar de tafels van de gasten gestuurd om beoordeeld te worden op de criteria: hygiëne, efficiency, tijdsindeling en de betrouwbaarheid van de kostprijscalculatie.

Italiaanse Pucce Salentino

De beef teriyaki waarmee het restaurant heeft gewonnen staat al een aantal jaren op de kaart en is samen met het team bedacht. Voor de competitie heeft Sjoerd in samenwerking met een sterren chef nog een vijfde smaak toegevoegd, het Japanse omelet. In totaal bestaat het broodje uit: een Italiaanse Pucce Salentino, biefstukpuntjes, teriyakisaus, een Japans Omelet, shiitake, furikakekruiden, mizuna sla, sriracha mayonaise en zwarte inkt mayonaise. ‘Vooral het vlees, dat op houtkool was gerookt, kwam er heel goed uit,’ aldus het juryrapport.

Hoe nu verder?

Volgend jaar is de 40e editie van het NK beste broodje van Nederland. Sjoerd is de eerste winnaar uit Woerden, maar heeft voor volgend jaar nog geen plannen om opnieuw mee te doen aan de wedstrijd. Toch is hij ‘superblij’ dat hij zichzelf de 39e winnaar mag noemen.

Valerie van den Boorn heeft in het audio-interview gesproken met personeelslid Fay de Jong.

Alyssia Klomp

Alyssia Klomp is een 17-jarige journalistiek studente geboren op 10 Augustus 2006 in Utrecht en nu wonende in Vianen. Ze is bij deze opleiding beland door haar nieuwsgierige persoonlijkheid en de liefde voor het discussiëren. Haar toekomstplannen zijn nog niet volledig uitgestippeld maar wel weet ze dat ze graag nog de rest van de wereld wil gaan zien, waarna ze door haar liefde voor Formule 1 de sportwereld wil gaan veroveren. Toch zegt ze tegen het leven van een correspondent, documentairemaker of eindredacteur van een magazine ook geen nee, ook al zijn het compleet verschillende richtingen. Leuk weetje, Alyssia is deels Italiaans en spendeert haar weekenden helpend in een verzorgingshuis of met het leren van de Italiaanse taal om zo met haar opa in zijn moedertaal te kunnen spreken. Alyssia is een wispelturige meid en zal na verloop van haar studie haar mening en gedachtes vast nog geregeld aanpassen, dus waar ze gaat belanden is voor haarzelf ook nog een goede vraag.