Amersfoort

Een terugblik op 125 jaar VVV Amersfoort

Het VVV gebouw op de Breestraat 1 - Amersfoort

AMERSFOORT – De Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, beter bekend als de VVV, bestaat 125 jaar in Amersfoort. Dit is al een lange tijd. De VVV speelt een grote rol als het gaat over het toerisme van Nederland, dat is nu zo, maar wat dat 125 jaar geleden ook al zo?

In het begin van de 20e eeuw kan de VVV in opkomst. Het werd opgericht met het doel om het toerisme te vergroten en bezoekers te informeren over wat er zoal in te doen was in de regio. Hierbij kan je denken aan leuke accommodaties, attractieparken maar ook georganiseerde stadswandelingen.

Toen de VVV een aantal jaar bestond brak de Tweede Wereldoorlog uit. De VVV-activiteiten werden in die tijd erg beperkt maar sommige kantoren werden in die tijd om onderduikers en verzetsstrijders te helpen. Toen de oorlog eenmaal voorbij was kwamen alle VVV-kantoren weer terug en hebben zij enorm bijgedragen aan de wederopbouw van het toerisme in Nederland. De kantoren werden op dat moment gevormd op de manier zoals wij ze nu kennen.

Door de opkomst van sociale media werd de VVV alleen maar groter. Tegenwoordig voorzien ze de toerist namelijk ook online van alle informatie die zij nodig hebben, maar ondanks de technologie blijven toeristen de VVV-kantoren nog steeds bezoeken. We kunnen dus stellen dat de VVV al 125 jaar een groot begrip is.

Voor het interview zijn we persoonlijk langs gegaan bij de VVV Amersfoort, en vroeg ik me af wat de werkzaamheden van de VVV Amersfoort zijn en welke activiteiten ze gaan organiseren vanwege het 125 jaar jubileum:

Alejandro Fekkes

Alejandro Fekkes (2003) is een eerstejaars journalistiek student van de Hogeschool Utrecht. Afkomstig uit Groesbeek, een dorp vlakbij Nijmegen. Als een beginnend journalist kan Alejandro nog veel leren. Zijn pluspunten zijn het voorhand nemen bij onderwerpen en research doen achter iets vanwege zijn achtergrond in zijn vorige opleiding (online marketing & communicatie). Een uitdaging die Alejandro graag aangaat is het omgaan met de deadlines, dit ziet hij als een grote motivatie om hiervan te leren. Hij houdt zich dagelijks bezig met journalistieke kwesties, of het nou via media is, of via zijn school kan hij steeds meer leren om zich door te ontwikkelen naar een professioneel journalist. Als onderzoeksgebied heeft Alejandro nu de mooie stad Amersfoort. Hier is hij vaak te vinden om bepaalde kwesties in de stad aan te kaarten en mensen te interviewen. Zijn hobby? Sport. Als zowel beoefenen als bekijken houdt hij graag van sporten, welke maakt niet uit, wel heeft hij een voorkeur naar voetbal, basketbal en american football, hier zou hij graag een journalist van willen worden later, daarom leert hij elke dag dingen bij.