Amersfoort

Magisch Lay Downtown concert, een avond van harmonie en verbinding

Het Eemklooster in Amersfoort Foto: Stella Kooijman

Amersfoort – Afgelopen weekend betoverde het Eemklooster in Amersfoort voor de eerste keer haar bezoekers met een uniek Lay Downtown concert, georganiseerd door André Heuvelman, die ons hartelijk verwelkomde bij de deur. Het Eemklooster bleek de perfecte locatie te zijn voor een avond waarin yoga en muziek samenkwamen.

Bij het betreden van de zaal worden we omhuld door het kalmerende geluid van zingende vogels, terwijl we zelf niet harder mogen praten dan op fluisterniveau. Een zee van kleuren, veroorzaakt door de rode, groene, blauwe en paarse spotjes tegen de muren, verlicht de donkere ruimte en creëert een sfeer die de toon zet voor de avond. André benadrukt het belang van stilte vanaf het eerste moment dat we de zaal binnenkomen, waardoor er direct rust heerst.

Opvallend is de overwegende aanwezigheid van vrouwen in de ruimte, die allen matjes hebben meegenomen, sommigen zelfs slaapzakken en kussens. De warmte van de houten vloer verzacht de kou en geeft de ruimte zelfs een uitnodigende uitstraling. Tussen de bezoekers staan de muziekinstrumenten al geparkeerd: een piano, contrabas, bandoneon en trompet.

De avond begint met ademhalingsoefeningen en yoga. De mevrouw die dit leidt, komt mysterieus op mij over en neemt iedereen mee in haar stem door de microfoon die ze draagt. Na de oefeningen beginnen de getalenteerde muzikanten – Henry Kelder op piano, Wilmar de Visser op contrabas, Santiago Cimadevilla op bandoneon en André Heuvelman op trompet – aan hun voorstelling.

Wij laten ons meeslepen door de muziek en vallen in slaap op de, toch wel, koude vloer. Na ongeveer anderhalf uur luisteren worden we rustig wakker en komt het concert tot zijn einde. Iedereen wordt rustig wakker, met de ogen knijpend door het licht. Ondertussen worden er gezonde sapjes uitgedeeld.

Na afloop van het concert spreek ik met Emma de Lang, een van de enthousiaste bezoekers. Ze deelt haar opwinding over de mix van elementen in het Eemklooster. Voor haar is het een kans om deze bijzondere locatie opnieuw te ontdekken en ze waardeert de rust en mooie muziek.

“Ik vind het echt een bijzondere kerk,” zegt Emma, “en het is een mooie gelegenheid om dit klooster weer eens van binnen te zien. Ik ben helemaal hier naartoe gereisd met de bus en de trein.”

In een interview deelt Wilmar de Visser waarom ze voor dit concept hebben gekozen. Hij legt uit dat het publiek, door de voorafgaande yoga-oefeningen, zich al in de ideale staat van rust bevindt. “Afwijkend van reguliere concerten, waar applaus vaak de hoofdrol speelt. Ligt hier de nadruk op een andere spanningsboog, waarin de muziek in stilte wordt omarmd,” aldus de bassist. Zijn collega Henry Kelder, die de piano beoefent, vertelt hoe ze zelfs met elkaar een improvisatie hebben neergezet. “We bereiden een programma voor, maar de bruggetjes tussen de nummers verzinnen we door op elkaar in te spelen. Vandaag bestond een kwartier uit improvisatie.”

Terwijl de laatste klanken van het Lay Downtown concert wegsterven in het Eemklooster, blijft een gevoel van voldoening en rust achter. Het is niet alleen een avond van muziek en stilte, maar ook een viering van harmonie en verbinding, waarbij de kracht van muziek een indruk achterlaat op de bezoekers.

Verslaggeefster Isa Bauman sprak vlak voor het spektakel een bezoeker en na het concert sprak zij spreekster Blanca over hoe zij dit heeft ervaren.

Stella Kooijman

Stella Kooijman (2004) is eerstejaars studente aan de Hogeschool Utrecht, school voor Journalistiek. Zij is dagelijks op zoek naar actualiteit in Amersfoort, haar 'hyperlocal'. Zij leert daarom nu de basisprincipes van journalistiek, met name het afnemen en opnemen van interviews. Kooijman is sterk gemotiveerd omdat zij de wereld om haar heen wil begrijpen en het nieuws zo begrijpelijk en toegankelijk mogelijk te brengen. De beginnende journaliste wil in de toekomst meer leren over fotografie en film, met name om portretten te vormen bestaande uit tekst en beeld.