Amersfoort

Badmintonclub BCA wil meer sportende jongeren

AMERSFOORT – De hoeveelheid sportende jongeren is sinds de coronaperiode erg afgenomen, badmintonclub BCA merkt dat ook. Ed Kornegoor, bestuurslid en jeugdtrainer van BCA verteld dat zij op dit moment 130 leden hebben terwijl dat een paar jaar terug bijna het dubbele was.

De leeftijd binnen deze badmintonclub is erg gevarieerd, de jongste speler is 7 en de oudste 77. Hoewel alle leeftijden er zijn is het grotere deel van deze club boven de 30 jaar oud. Het bestaat dan ook vooral uit seniorenteams. De club heeft in totaal 15 teams waarvan 4 jongeren teams. Ed Kornegoor geeft aan dat hij het erg jammer en zorgwekkend vindt dat er zoveel jongeren na de coronaperiode niet meer terug zijn gekomen bij de sportclub. Tijdens corona zijn ze met veel initiatieven gekomen om de leden van de club toch te kunnen laten sporten, zo zijn ze gaan badmintonnen op voetbalvelden, op de straat en op beachvolleybalvelden. Dit deden zij met het doel om de leden betrokken te houden maar dat jammer genoeg bij een groot deel niet gelukt.

Omdat de vereniging het heel belangrijk vindt dat jongeren meer gaan sporten zijn zij met een nieuw initiatief gekomen. Badminton Nederland heeft een nieuw jeugd opleidingsprogramma genaamd bamito opgericht. Het voornaamste doel van het programma is om kinderen met de leeftijd van 4 tot 12 jaar te enthousiasmeren over badminton. Hierbij leggen ze de focus op de breed motorische ontwikkeling en ze op die manier wat kleine kneepjes van badminton te leren. Het uiteindelijke doel is dat meer kinderen enthousiast worden over de sport badminton.

Jesper sprak trainer Ed Kornegoor van badminton club BCA, en vroeg hem onder andere hoe de club eruit ziet.