Amersfoort

Alex van Klooster is fulltime boksschoolhouder: “Ik hoop mensen anders naar het leven te laten kijken”

Bokser Thom Lalkens met rechts van hem boksschoolhouder Alex van Klooster | foto: Max Ossendrijver

AMERSFOORT – Alex van Klooster zit al 42 jaar in de bokssport en hoopt met zijn boksschool, De Boks Acedemie, ‘haantjes’ van de straat te halen’. De 58-jarige man uit Soest zegt dat het belangrijk is om je hoofd bij het boksen te houden: “60% is fysiek, maar 40% mentaal”. Je hoort de rake klappen van grote afstand

Bij binnenkomst ruik je dat er mensen hebben gesport: “Het is een sport waarbij we zo hard trainen dat het er soms tot kotsen aan toegaat”. Daarnaast voelde je gelijk een warme binding. Direct werd ons drinken aangeboden en voelde wij ons op ons gemak.

Boks Academie Amersfoort is een onderdeel van Weerbaarheidscentrum Eemland Sport en Bewegen. Zij werken als academie nauw samen met een aantal Boks centra in Nederland. Daarnaast bieden zij uitdagende trainingen en hebben waarden als ‘respect voor elkaar, plezier in de sport, discipline en zelfontplooiing’ hoog in het vaandel staan. De Boksacademie organiseert daarnaast verschillende activiteiten in de regio en op scholen. Ook kun je bij hen terecht voor boksclinics en individuele begeleiding.

Terugkomend op het gebied van individuele begeleiding. Hier hoopt Alex een groot aandeel in te leveren. “Wij merken dat er steeds meer ‘haantjes’ op straat lopen. Als wij deze mensen dan in mijn boksschool mogen ontvangen snappen ze het ook niet en zijn vaak roekeloos. Een boks ronde duurt 3 minuten. Deze agressieve personen rammen er 20 seconde lang op los om vervolgens de laatste 160 tellen helemaal niks meer te kunnen. Dan slaat de tegenstander toe en is het snel klaar. Met deze mensen heb ik een afspraak dat als zij niet luisteren ik op een vervelende manier in diegene zijn of haar nek mag knijpen. En geloof me dan luisteren ze de volgende keer wel.

Ik probeer hen op mentaal gebied veel dingen te leren en hen anders naar het leven te laten kijken. Als wij uit een klas met kinderen bijvoorbeeld al 2 of 3 op de rit weten te krijgen zullen er daarna zeker weten meer volgen”.

De Boks Academie onderscheidt zich van andere bokscentra in de regio door een prettige en persoonlijke sfeer en persoonlijke begeleiding door professionele en goed opgeleide trainers. Zij trainen fanatiek maar altijd met respect voor elkaar.

Een van de boksers die traint onder Alex is Thom Lalkens. Wij mochten een paar flink harde klappen van hem op de bokszak bewonderen. Uitgeput zei hij: “Ik hoop in de toekomst wedstrijden te mogen boksen”

Verslaggever Jesper Brand sprak boxer Thom Lalkens en vroeg boksschoolhouder Alex van Klooster om een beschrijving van zijn boksschool.

Max Ossendrijver

Boeken lezen, musea bezoeken... liever sport! Mijn naam is Max Ossendrijver, 23 jaar en woonachtig in Amsterdam. Sinds 2019 ben ik werkzaam bij ESPN als graphics operator. Dit doe ik parttime als ZZP’er. Hier liggen mijn ambities en hoop ik in door te kunnen groeien. Daarom ben ik sinds 2023 begonnen met de studie journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Naast mijn werk in de tak van sport, voetbal ik zelf ook. Dit doe ik bij 3e divisionist VVSB. Vanuit deze mooie club, waar ik nog een contract tot 2025 heb, hoop ik over 2 en misschien 3 jaar een stap richting top 2e divisie te maken. Geboren en getogen in Amstelveen en helaas dus niet in Amersfoort ;) groeide ik samen met mijn hardwerkende ouders op. Op mijn 20e kozen mijn ouders ervoor om in Spanje te gaan wonen toen zij zagen dat ik op ‘eigen voeten’ kon staan. Ik verkaste richting Amsterdam, Rivierenbuurt. Hier ben ik met 2 vrienden gaan wonen en leid ik een mooi en bruisend leven in de hoofdstad van ons land.