Amersfoort

Muziek en poëzie in het Rietveldpaviljoen

Muziekduo Simon Vos tijdens het muzieksalon. Foto: Heleen Jonkman

AMERSFOORT –Trots glimlacht Pieter Vos naar Annette Simon, na het eerst gespeelde liedje op de piano en viool. Samen vormen zij het muzikale duo Simon Vos. Ze zijn aan het spelen in het Rietveldpaviljoen, een kunsthal in Amersfoort. Daar is een maandelijks muzieksalon, die georganiseerd wordt door 033fotostad.

De avond begint met wat klassieke muziek met Annette Simon op de viool en Pieter Vos op de piano. Daarna variëren de genres van de ontspannen klanken van de bossa nova naar de snelle vioolmelodieën van de gipsymuziek. Tijdens een levendig jazznummer beginnen mensen in het publiek pas echt ritmisch met hun hoofden te knikken en hun benen mee te bewegen op de maat van de muziek. Duo Simon Vos valt in de smaak.

Twee jaar geleden hebben Annette Simon en Pieter Vos elkaar ontmoet. Een halfjaar later treden zij al samen op. “We hebben via via ontmoet. Het zijn de toevallige ontmoetingen die je samenbrengt. Maar ik denk dat sommige dingen wel van hogerhand geregeld worden,” aldus Vos. Vos en Simon zijn twee echte Amersfoorters en fulltime muzikanten. “Ik sta er mee op en ik ga ermee naar bed,” vertelt Vos. En dat is te begrijpen, want hij speelt piano, contrabas, tuba, gitaar en banjo. Simon is een getalenteerde violist en gitarist.

Ze spelen voor het eerst in het muzieksalon, maar dit is niet de eerste keer dat ze samen optreden. Ze hebben al heel vaak in verzorgingstehuizen gespeeld. “Ik vind het erg leuk om met dementerenden te werken. Daar ligt echt mijn hart,” vertelt Simon.

Kunstcentrum 033fotostad heeft deze avond georganiseerd. Het muzieksalon zou twee jaar geleden nog niet passen bij 033fotostad. Het kunstcentrum was destijds alleen in het teken van fotografie. Peter Evers, die bij de audiovisuele activiteiten van het Rietveldpaviljoen werkt, vertelt over de veranderingen die zijn doorgevoerd. Waaronder het organiseren van een muzieksalon.

Hij kaartte aan dat je bij een kunstcentrum je niet alleen kan focussen op beeldende kunst. “Ik vind dat je kunst in de breedste zin van het woord moet zien. Dus naast beeldende kunst ook muziek, film en dans,” aldus Evers. Hij vertelt dat de club Open Mic toen naar een ruimte zocht voor hun open podiums, en vroeg het Rietveldcentrum. “We zijn vorig jaar met hen in zee gegaan.” Tot maart is het muzieksalon als try-out op de donderdag.

Evers wil het muzieksalon eigenlijk op de zondag hebben, omdat er op de donderdagavond al genoeg te doen is. Voor studenten is het een avond van uitgaan, dus die zijn mede daarom niet te vinden tussen het publiek. Wellicht zullen er ook andere redenen zijn. Vanavond bestaat het publiek alleen uit 65-plussers. Twan Vet, de Stadsdichter van Amersfoort, heeft gemengde gevoelens hierover.

“Ik wil schrijven over onderwerpen die mij bezig houden als twintiger.” Hij is vanavond uitgenodigd om voor te lezen uit zijn eigen werk. Hij leest na de pauze een gedicht over seksuele intimidatie die ‘Wij zij het beest’ heet. “Men noemt ons de moderne man. Maar we zijn het beest dat blaft en kwijlt en bijt. De rots slaapt in ons zieke vlees. We kwispelen van onvermogen, tot iemand ons weet aan te lijnen, af te richten of geneest,” zo luidt het gedicht. Bezoekers lachen. Vet denkt misschien uit ongemak. “Aan de ene kant vind ik het jammer dat het publiek oud is, maar aan de andere kan vind ik het ook belangrijk om de generatie boven mij juist te confronteren met deze thema’s, omdat zij er zich er waarschijnlijk minder mee bezighouden,” vertelt Vet.

Pieter Vos en Annette Simon vormen samen het Amersfoortse muziek-duo Simon Vos. Donderdag 26 oktober traden zij voor het eerst op in het Rietveldpaviljoen. Verslaggever Jonas ging langs om in gesprek te gaan wat muziek maken met ze doet.

Thirza Osnabrugge

Thirza Osnabrugge (2006) is een gedreven jonge journalist die geboren en opgegroeid is in Scherpenzeel. Nu studeert ze in Utrecht aan de School van Journalistiek, waar ze zich verder gaat ontwikkelen tot een kritische en ethische journalist. Ze wil mensen een stem geven en is vastbesloten om later onderzoeksjournalist te worden. Op dit moment richt ze zich op regionaal nieuws over de Utrechtse binnenstad, maar hoopt later haar horizon te verbreden.