Amersfoort

Initiatiefneemster Amber Arlar vertelt over het ontstaan en terugkeer van de Rouwen en Vieren kas

Rouwen en Vieren kas Amersfoort Foto: Amber Arlar

AMERSFOORT – Na het grote succes van vorig jaar zal de Rouwen en Vieren kas ook dit jaar weer te bezoeken zijn in Amersfoort. Amber Arlar, rouwtherapeut en initiatiefneemster van de kas, vertelt over hoe het concept is ontstaan en de terugkeer.

‘’Het idee komt oorspronkelijk uit Amsterdam’’, vertelt Arlar. ‘’ Twee jaar geleden stond daar namelijk al een Rouwen en Vieren Kas op het Mercatorplein. Ik kwam het concept destijds tegen op social media en werd eigenlijk meteen getrokken door het idee. Zodoende heb ik de organisatie in Amsterdam benaderd met het verzoek om een samenwerking aan te gaan.’’ Vervolgens heeft Arlar samen met een vriendin de organisatie van de kas in Amersfoort op zich genomen en de stad erbij betrokken.

Het project heeft nog geen subsidie verkregen van de gemeente, waardoor alles tot nu toe met eigen kracht wordt opgezet. ‘’Op het moment werken we samen met lokale ondernemers en vrijwilligers’’, vertelt de therapeut. ‘’Dat maakt het natuurlijk heel mooi, maar het is ook heel hard werken.’’

Arlar is van mening dat rouw vaak een verboden gevoel kan opwekken bij mensen. ‘’We doen over het algemeen alsof rouwen iets is wat je alleen achter gesloten deuren doet. Maar ik merk dat juist daarom veel mensen moeite hebben met verlies en rouwen, puur omdat het gevoel bij mensen vaak is dat het er niet mag zijn.’’ Ze hoopt met de terugkeer van de kas dan ook mensen te laten inzien dat rouwen heel normaal is en dat het je heel goed kan doen om je daarvoor open te stellen.

De Rouwen en Vieren Kas zal vanaf 14 tot en met 28 december 2023 te bezoeken zijn en bevindt zich aan de achterkant van de Onze Lieve Vrouwetoren, aan de waterkant van de Westsingel. Bezoekers kunnen dagelijks tussen 11:00 en 20:00 gebruik maken van de kas.

Verslaggever Lois Doornheim heeft Amber Arlar geïnterviewd over wat haar persoonlijk motiveert om de Rouwen en Vieren kas op te zetten.