Amersfoort

Living The Glass Age organiseert eerste Nederlandse glasbiënnale, wat willen ze ermee bereiken?

Een glaskunstwerk op de biënnale

Titia Felderhof, directeur en artistiek leider van Living The Glas Age, start deze week met haar nieuwste project. Een tentoonstelling van glaskunstwerken, hiermee wil ze niet alleen de nieuwe manieren van glas bewerken, maar ook het belang ervan beter op de kaart zetten.

Glasbiënnale?

Het is Witte Donderdag en in het Eemklooster zijn nu al een week veel verschillende glas kunstwerken te zien. ‘We willen meer aandacht voor glas genereren en dat is dus de rede dat we dit podium hebben opgezet’, Zeg Titia staand naast de kunstwerken. Ze draagt een warme trui en een spijkerbroek en is steeds met verschillende dingen bezig in en om de tentoonstelling Een tijdje later verteld Titia dat deze eeuw ‘door de VN is dit uitgeroepen tot de eeuw van het glas, daarom heten wij ook living The Glas Age. De organisatie is volgens haar opgericht omdat ‘er bijna geen aandacht voor glas was in Nederland, wij wilden dit gat oppakken’. In het totaal zijn er 28 glas kunstenwerken te bezichtigen in het klooster. Deze werken zijn niet allemaal op dezelfde manier gemaakt. Titia vertelt ons ‘dit is nog een hele nieuwe manier van het werken met glas, je ziet hier niet de glazen vazen en de schalen, maar vooral mixed media, we gebruiken niet meer alleen glas, we combineren het ook met andere materialen’. Je ziet bijvoorbeeld een glazen kunstwerk met bijen, maar om deze bijen er realistischer uit te laten zien is er ook een soort vacht gebruikt.

‘Belangrijk in moderne technologie’

Volgens Titia is glas ‘niet alleen een iets wat mooi is, maar ook iets wat enorm belangrijk is in de moderne technologie. Er hangt een glaskunstwerk in het klooster met een sensor, als je je vinger in de sensor stopt, meet deze je hartslag en laat hij hem zien om de glaskunst van een hart. Het is de bedoeling dat dit laat zien dat glas veel verder gaat dan gewoon kunst. ‘Glas wordt gebruikt in bijvoorbeeld zonnepanelen en andere technologie, daarom heeft de VN dit ook uitgeroepen tot de eeuw van het glas’. De VN (2022) noemde 2022 het jaar van het glas, maar heeft dit officieel nooit uitgeroepen tot eeuw van het glas. Toch blijft Titia bij haar punt: ‘Glas is een erg belangrijke bron in de moderne wereld’.

Publiek en locatie

Titia zelf is geboren en getogen in Amersfoort. ‘Het was voor mij logisch het (de tentoonstelling) in Amersfoort te doen, ik woon hier namelijk gewoon, hierdoor is het makkelijk voor mij om het goed te organiseren’. Het publiek is duidelijk: oudere mensen rond de zeventig jaar. Elke vijf minuten komt er weer een nieuwe gast naar binnen lopen om het de tentoonstelling te bezichtigen. Het doel is om het publiek hier te laten zien wat je met de nieuwe vormen van glas allemaal kan, Titia gaat ervan uit dat ‘kunstenaars er zeker wel wat mee zullen doen, zij zijn uitgenodigd om hier te komen kijken naar de nieuwe vormen van glas, het gewone publiek zal bewonderd zijn wat je allemaal kan met glas’. Er zitten steeds twee vrijwilligers aan een tafeltje bij de ingang, bij hen kan je de entree betalen en wat informatie krijgen over de tentoonstelling. Terwijl er weer een aantal nieuwe bezoekers binnen komen en worden gegroet door de twee dames aan de tafel, zegt Titia: ‘We willen de tentoonstelling van Living The Glas Age elke twee jaar organiseren, zodat de aandacht bij ons doel om de rol van glas duidelijk te maken blijft’.

Titia is sinds kinds af aan al bezig met glas, het heeft haar hele leven een duidelijke rol in haar leven gehad. Voortaan staat het ook centraal in haar baan. Er is weinig twijfel over mogelijk dat glas ook in de toekomst weer een rol speelt, ‘we willen iedere twee jaar weer een tentoonstelling geven en op andere manieren aandacht trekken aan de wereld’.

Van 22 maart tot 14 april vindt in het Eemklooster in Amersfoort de eerste editie van de glasbiënnale plaats. Mick sprak Titia Felderhof, directeur van de stichting die de tentoonstelling organiseert.

Karsten van der Zanden

Ik ben Karsten, ik ben 18 jaar oud en kom uit Helmond. Ik ben eerste jaar student journalistiek in Utrecht, ik ben deze opleiding gaan doen door mijn brede interesse. Het lijkt me leuk me te verdiepen in de sportcultuur van Utrecht. Ik houd buiten school dan ook van het volgen van diverse sporten, daarnaast ga ik graag wat doen met vrienden en game ik ook zo nu en dan nog wel.