Amersfoort

Selecteer Pagina

Eerste Nederlandse Glasbiënnale in Amersfoort

Eerste Nederlandse Glasbiënnale in Amersfoort

Dit voorjaar vindt de eerste Nederlandse Glasbiënnale plaats: ‘Living The Glass Age.’ Deze tentoonstelling brengt de wereld van glaskunst tot leven. De expositie bevat kunstwerken van 28 andere kunstenaars. Titia Felderhof, beeldende kunstenares en glazenier, is de organisatrice. Felderhof is voornamelijk gespecialiseerd in het gebruik van glas. In haar werk staat vervorming en beweging centraal. Felderhof studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en ronde in 2017 de opleiding Master-Glass af.

Hoe heeft u deze expositie opgericht?

‘Samen met Krista Israël heb ik deze expositie opgezet. Ik als stichting zijnde, ik ben directeur van stichting ‘UNexpected Glass.’ Dat heb ik opgericht om een podium te creëren voor glas in de kunst. Krista daarentegen is de curator van de expositie. In de expositie staan 28 kunstenaars, waarvan wij er zelf 25 hebben geselecteerd. De selectie is een samenvoeging van onze netwerken. Dat was een hele zoektocht. Een vereiste was natuurlijk kunstenaars die in hun werk glas gebruiken als materiaal, op wat voor manier dan ook. De andere drie hebben een ‘Open Call’ gewonnen. Daarvoor moesten de kunstenaars zich inschrijven. Uit de 20 aanmeldingen heeft de jury, bestaande uit vier leden, drie winnaars gekozen. Om mee te doen aan de inschrijving van de ‘Open Call’, moest je net zijn afgestudeerd aan een academie en woonachtig zijn in Nederland.’

Hoe brengt u zelf kunst in de expositie?

‘Ja, ik heb zelf ook werken hangen in de expositie. Als glazenier restorneer ik glas-in-loodramen en maak ik nieuwe ramen. Als beeldende kunstenaar werk ik ook met glas maar zonder het lood. Bij de beeldende kunst probeer ik echt de beweging erin terug te laten komen. Verder gebruik ik bijna altijd dezelfde technieken. Ik ben specialist in brandschilderen en graveren. Met lijm plak ik de hele boel aan elkaar vast. Ik ben meer van de koudetechnieken dan van de hete technieken. Hete technieken houdt in dat de kunst bijvoorbeeld wordt gemaakt aan de brander of blazen of ovengevormd. Mijn passie ligt meer bij de koudetechnieken zoals graveren, slijpen, lijmen en dat soort dingen.’

Waar komt de titel ‘Living The Glass Age’ vandaan?

‘We zijn begonnen in 2021, toen heb ik de stichting opgericht. We wilde heel graag een expositie hebben in het jaar van het glas. In 2022 is dat door de Verenigde Naties uitgeroepen. Daarom heet onze stichting UNexpected. De U en de N zijn hoofdletters van United Nations, een leuke verwijzing! In het programma van de United Nations zeiden zij onder andere: ‘We are living the glass age.’ Omdat glas een heel belangrijk materiaal is op heel veel vlakken in onze samenleving, dachten wij dan noemen we de expositie ‘Living The Glass Age’.’

Wat willen jullie mensen meebrengen met deze expositie?

‘Ja, er zit zeker een doel achter! We hebben als doel dat we een extra podium willen creëren in Nederland, voor glas in de kunst en dan met name de stroming ‘twentyfirst-century glass’. Dat is kunst met glas dus niet zozeer alleen maar glas, maar ook mixed media. In ieder geval beeldende kunst; niet glazen en schalen en dat soort dingen. Beeldende kunst in de zin van maatschappelijk betrokken. Dus achter de werken zit een verhaal of een bepaalde kracht. Op de expositie hebben alle 28 kunstenaars allerlei werken die hier al mee bezig zijn. Achter elk kunstwerk zit een verhaal of een boodschap. Echt kunst met een grote K!’

Wat is het programma van de expositie?

‘We hebben verschillende lezingen in deze twee weken dat de expositie er is. Koos en Phillip als spreker. Phillip heeft verteld over glas en architectuur, en wat er allemaal voor nodig is om een pand warm te houden als je het bekleedt met glas. Hij heeft uitgelegd welke technieken je daarvoor nodig hebt. We hebben een glasblazer gehad, Frederik Rombach, die probeert een oven te maken op biobrandstof. Een groene mobiele blaasoven.

Om glas te maken is er ontzettend veel energie nodig. Daarom zijn we binnen de glaswereld altijd bezig met innovatie, hoe kan het beter, hoe kan het efficiënter, en ook hoe kunnen we minder energie gebruiken. Die slag proberen we echt te maken. Dat blijft een eeuwig onderzoek. Binnen de glaskunst maar überhaupt binnen de kunst is iedereen altijd bezig met innoveren dat vind ik het mooie aan de kunstwereld!’

 

 

 

Over de auteur

Lotte Schouten

Ik ben Lotte Schouten ik ben 17 jaar oud en woon in Bussum. Ik ben eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben sociaal, vrolijk en nieuwsgierig. Mijn interesses liggen bij podcasten, film maken, tijdschriften en radio. Ik heb al eerder een documentaire gemaakt over de liefde, en zou het leuk vinden later ook in de filmwereld te werken! Ook de tijdschriftenwereld trekt mij erg aan! Contact: Lotte.schouten1@student.hu.nl