Amersfoort

Selecteer Pagina

Winkeleigenaresse Sylvana: ‘Aan de ModeWinkel Awards doe ik niet mee, die vind ik niet eerlijk’

Winkeleigenaresse Sylvana: ‘Aan de ModeWinkel Awards doe ik niet mee, die vind ik niet eerlijk’

Afbeelding: laslunasfashion

Amersfoort – Ze is al 17 jaar in Amersfoort te vinden met lokale fashion boetiek: Las Lunas. Sylvana Elzenaar (39), is daarmee één van de langstzittende boetiekeigenaressen in de stad. Haar mening over de Modewinkel Award – een lokaal erkenningsevenement waarbij bewoners mogen stemmen op hun favoriete winkel – is ondanks haar waardering voor aandacht aan lokale winkels niet positief: ‘Ik zie andere niet als concurrentie, maar juist als mijn hele leuke collega’s.’

‘t Gaat hard!’, zegt Sylvana na haar terugblik op het opstarten van het bedrijf. Inmiddels heeft ze twee kinderen. ‘Eentje van 14 en eentje van 8, bijna 9!’Voor het opstarten van haar eigen bedrijf werkte ze bij haar moeder in de zaak. ‘Die had heel wat anders; ze had een zonnebank studio met afvallen en beauty erbij, veel groter.’ Toen haar moeder het bedrijf aan haar over wilde geven, had Sylvana al heel andere plannen. ‘Ik was al een beetje brutaal en maakte een nieuw bedrijfsplan, in mijn eentje.’ Wanneer ze deze presenteerde aan haar ouders waren die erg onder de indruk. ‘Ze zeiden: “Nou, oké als jij dit kan, dan willen we je wel helpen, maar je gaat ook zelf naar de bank en jouw deel lenen”, zo gezegdzo gedaan, met een goed plan kom je er wel.’ Dat verklaart misschien ook waarom ze de ModeWinkel Awards op deze manier niet goed vindt. ‘Ik zit hier inmiddels al zo lang en heb mezelf al bewezen, daarbij vind ik samenwerken veel belangrijker dan concurreren.’

‘Allemaal anders zijn en met elkaar creatiever worden, lijkt mij beter dan gaan strijden om dat beste plekje.’

Bij het binnenlopen van de boetiek, komt je een bloemig geurtje tegemoet. De winkel, die zich bevindt in een zijstraat van de stad, heeft naast een kassa die geplaatst is in het midden, ook nog een rond tafeltje staan met wat stoelen. ‘Het is hier eigenlijk soms ook wel een buurthuisje, een kop koffie doen.’ Zo goed als het in het ‘buurthuisje’ kan gaan, zo slecht gaat het met andere: in Nederland verdwijnen massaal lokale winkeltjes. Inmiddels tellen we er 1,6 duizend minder dan een jaar geleden. ‘Ik vind dit zo erg, heel zielig en triest ook.’ Het straatbeeld, ook die van Amersfoort, wordt er niet beter op door een aantal leegstaande panden. Aandacht geven aan deze winkels, zoals de ModeWinkel Awards doet, lijkt dan juist wenselijk. ‘Ja, ik geloof niet heel erg, nee, ik weet gewoon nu al dat de helft niet gaat stemmen. Mensen zijn heel snel, ik merk het ook aan mezelf, we hebben haast, ik druk iets zo snel weg en dat vind ik met stemmen precies hetzelfde.’ Heb je zelf geen moeite te overleven? Na een moeilijke blik uitgewisseld te hebben en al rondkijkend zegt ze: ‘Als je me nu nog eens zou vragen dit avontuur aan te gaan, zou ik niet weten of ik het nog eens aandurf. Maar ik moet eerlijk zeggen, in mijn familie zijn ze wel echte Amersfoortse Keientrekkers, zoals we dat hier noemen. Mijn overgrootoma heeft hier al een eigen zaakje gehad. Ondernemen zit echt bij ons in het bloed, daardoor hebben we hier denk ik ook wel een gun-factor. Ook ben ik niet zo’n klager; eerst iets doen voordat je mag klagen.’

‘Vroeger kochten mensen alles wat los en vast zat, nu geven mensen gewoon minder geld uit aan kleding.’

‘Zeker als wij massaal alles online blijven bestellen’, zegt Sylvana, na opgemerkt te hebben dat veel collega’s echt moeite hebben om te overleven met hun winkel. ‘En dat is wat ik altijd probeer te voorkomen. Daarom kies ik merken die sowieso niet in Amersfoort liggen, die nog vrij nieuw zijn of juist al lang bestaan en sommige haal ik uit het buitenland, zodat het merk niet overal te vinden is. ‘Iets anders dat kan helpen én ook echt een must is, volgens de eigenaresse, is altijd ‘aan staan’ en alert blijven. ‘Je moet wakker blijven.O, hey’, zegt ze tegen een kledingbezorger die ondertussen komt binnenlopen, ‘Haha, zoals nu, je moet vernieuwen en niet in slaap vallen, dat gaat niet.’ Ook is het volgens haar belangrijk je aan te passen, zoals rekening houden met de vraag naar duurzame kleding. ‘Ook ik merk dat ik, ondanks aanpassingen voor hetzelfde geld, harder moet werken. Dat is nou eenmaal niet anders.’ Overleven met je winkel zonder ‘Amersfoortse Keientrekkers’ of een deelname aan de ModeWinkel Awards, is volgens Sylvana mogelijk: ‘Ik geloof echt dat als je een balans met jezelf als kleine ondernemer vindt; je net een beetje boven iedereen uitsteekt en jouw hartje volgt, je kunt overleven.’ Tenzij je met iedereen meegaat. ‘Dan weet ik niet of het vol te houden is.’

Tekst door: Sofie Bravenboer

Verslaggeefster Xio gaat in gesprek met Wilfred, oprichter van het bedrijf Vote Compony die meewerkt aan de ModeWinkel Awards en met Anja eigenaresse van &ndore:

Over de auteur

Sofie Bravenboer

Hi! Ik ben Sofie. Sinds kort eerstejaars op de school voor journalistiek. Daarnaast een fanatiek dansende, feest, dier en muziek liefhebbende 17 jarige. Ik kom uit een stadje hier, lekker dichtbij genaamd Woerden. Graag volg ik het nieuws via online platformen en luister ik naar radio en podcasts wanneer ik de kans krijg. In de toekomst hoop ik prof te worden op het gebied van schrijven en presenteren, maar mocht ik toevallig bij de radio terechtkomen of documentairemaker worden, heb ik daar ook geen problemen mee. Kortom, iemand die dit jaar specifieker uit hoopt te vinden welke richting ze op wilt. ;)