Amersfoort

Een kaartje sturen naar mensen in eenzaamheid

Kerstkaartenactie

AMERSFOORT – De inwoners komen samen bijeen in het in kerstsfeer aangeklede Wijkcentrum ’t Middelpunt in Amersfoort om kerstkaarten te schrijven voor een onbekende met eenzaamheid tijdens de feestdagen.

Op het moment dat je door de schuifdeuren gaat en binnenkomt in het wijkcentrum liggen de kerstkaarten al verspreid over de tafel. Op de tafel staat ook een bus waar alle geschreven kaarten ingaan om daarna bezorgd te worden bij de mensen thuis. Deze kerstkaartenactie dient niet alleen als steun voor de eenzame mensen maar ook voor verbinding tussen de mensen in Amersfoort. Mensen komen vrijwillig kaarten schrijven terwijl er gezellig wordt gepraat met een kop thee erbij en de kerstmuziek op de achtergrond.

De laatste week van het jaar wordt door veel mensen gezien als een gezellige periode waarbij mensen bijeenkomen om de feestdagen te vieren, terwijl mensen in eenzaamheid het liefst deze week snel voorbij zien gaan. In een periode van gezelligheid en saamhorigheid is het voor deze mensen extra eenzaam en missen ze mensen om zich heen. Daarom heeft Mariska Boer, samen met haar oma, zeven jaar geleden een kerstkaartenactie gestart. Hiermee zorgen zij ervoor dat de eenzame mensen in Amersfoort het gevoel krijgen dat ze niet alleen zijn in deze tijd.

Dit jaar organiseert Mariska voor de zevende keer de kerstkaartenactie, maar dit jaar is het anders dan voorheen. Ze merkt dat eenzaamheid niet alleen onder ouderen een grote rol speelt, maar ook onder mensen met een psychische aandoening. Denk hierbij aan depressie, autisme en hechtingsproblemen. Deze mensen sluiten zich vaak, door hun psychische aandoening, af van de sociale wereld. Daarom heeft deze groep vaak te kampen met eenzaamheid, vooral tijdens de feestdagen. En daarom schrijven de mensen tijdens de kerstkaartenactie ook voor deze mensen. “Het is een groep die vaak onderbelicht is als het gaat om eenzaamheid en hier willen we verandering in brengen” vertelt Mariska Boer.

Zeven jaar geleden begon Mariska samen met haar oma het initiatief om de eenzaamheid onder ouderen te verminderen. Nu helpt Yvonne Brouwer, de moeder van Mariska, met het rondbrengen van de kerstkaarten, het is een echt familiebedrijf dus. Tijdens het rondbrengen van de kerstkaarten zijn de meeste reacties heel positief. Yvonne vertelt: “We krijgen vaak hele lieve reacties op onze kerstkaartenactie van de mensen, omdat ze het erg waarderen en daar breng je het voor rond.”

Op de kerstkaarten kan je een lieve boodschap schrijven om de mensen te laten weten dat ze niet alleen zijn. Door het lezen van de kaart kan iemand zich gezien voelen en erg blij worden. Op de kaarten kan je je naam schrijven zodat de boodschap persoonlijker kan overkomen op de lezer. Maar als je de kaart liever anoniem wilt schrijven kan dat ook natuurlijk.

Tijdens het schrijven van de kerstkaarten worden verschillende verhalen uitgewisseld over mensen in eenzaamheid. Veel mensen kennen iemand in hun omgeving in eenzaamheid en dit moet veranderen vinden de schrijvers tijdens de kerstkaartenactie. Dit is vaak ook de reden dat mensen mee willen helpen aan de actie. De schrijvers zijn over het algemeen ook ouderen omdat zei meer zijn opgegroeid met het schrijven van kaarten. Jongeren zijn al sneller geneigd om een appje te sturen in plaats van een kaart te schrijven. In het schrijven van een kaart zit meer moeite en tijd en is ook persoonlijker. Daarom is het krijgen van een kaart voor veel mensen erg waardevol.

Na het schrijven van tientallen kaarten en het horen van bijzondere verhalen zit de middag er weer op. De mensen druppelen langzaamaan weer naar buiten en gaan de feestdagen tegemoet.

Jelle Betten ging donderdagmiddag naar wijkcentrum ‘T Middelpunt om de ervaring van Mariska Boer over de actie te vragen.

Jesper Brand

Jesper Brand (2004) heeft sinds jongs af aan een passie voor voetbal. Deze passie zou hij graag later door willen zetten in zijn werk. Als student journalistiek wil hij later te werk gaan als sportjournalist of analist. Als jonge Zeeuwse jongen wilde hij zichzelf gaan ontwikkelen en dus verruilde hij het rustige Zeeland voor het bruisende Utrecht. Hij is een familieman en daarom keert hij vaak genoeg terug naar zijn thuisbasis. Als een sportieve jongeman is hij vaak op het voetbalveld of in de sportschool te vinden. Ook is reizen een van zijn favorieten bezigheden. Als nieuwsgierige jongen vindt hij het leuk om de wereld te ontdekken. Nu gaat Jesper als nieuwsgierige beginnend journalist aan de slag in (omgeving) Amersfoort. Hier hoopt hij veel te ontdekken en te leren.