Amersfoort

Niemand mag deze winter buiten slapen in Amersfoort

Amersfoort – Het aantal daklozen in Amersfoort is de afgelopen weken flink gestegen. Er zijn naar schatting van de gemeente Amersfoort nu zo’n 250 daklozen en er is op dit moment een te grote toestroom. Micheline Paffen, wethouder van de gemeente Amersfoort zegt dat er nu zo’n 20 tot 30 mensen op straat bivakkeren, omdat de daklozen opvangen te vol zitten.

“Dat er een toename is, dat is wel duidelijk, want wij zitten echt wel weer maanden gewoon ram en ram vol”, zegt Niels Schabbing sociaal agoog bij de dag – en nachtopvang van Kwintes. “Er komen dagelijks 30 a 32 mensen naar de opvang”

We krijgen een rondleiding door de daklozenopvang van Niels, we zien slaapkamers met 4 bedden, maar zien ook dat er noodbedden in de woonkamers staan en laatst was het zelfs nodig dat er matrassen in de spreekkamers moesten liggen
De capaciteit is nu wel bereikt, als er nu iemand binnen komt proberen de medewerkers van Kwintes eerst in contact te komen met het netwerk van de daklozen en kijken of ze toch bij vrienden of familie kunnen slapen. Vaak lukt dat wel. “Als mensen zich bij ons melden, moeten wij hoe dan ook een plek voor ze proberen vinden, desnoods moeten ze op een stoel in slaap vallen, dat is nog niet” “We hadden ook een periode als het te vol zat, dat we samenwerkte met hotels in Amersfoort”

“De wachtlijsten voor het doorstromen naar een reguliere woning staan een beetje vast, als je 12 maanden moet wachten heb je geluk” Hierdoor wordt het daklozenprobleem steeds groter, omdat er geen doorstroom is blijven de huidige mensen zitten en de vraag blijft maar groeien.

“ik word heel gelukkig van deze doelgroep, klinkt heel raar misschien, maar vind ik echt fantastisch, er zit zoveel achter deze mensen, ze zijn zo boeiend, en het is fijn dat ik ze een plek kan geven om te kunnen verblijven, het lukt niet altijd, maar er zijn ook veel succesverhalen” Niels krijgt een lach op zijn gezicht als hij praat over zijn werk. Hij is erg gedreven en gepassioneerd over zijn werk en wordt ook gewaardeerd binnen de opvang

Nog geen uur later spreken we met de wethouder van Amersfoort, Micheline Paffen. Zij werkt in het stadhuis pal naast de daklozenopvang. Het contrast tussen arm en rijk is hier goed te zien.

We sloten ons gesprek met Niels af met een vraag voor de wethouder
Op de vraag: Wat zou je de wethouder graag willen vragen? Antwoorde Niels het volgende.
“Dat ik wel hoop dat ze blijven kijken naar een passende voorziening voor daklozen en ook wil meebewegen in de toestroom en de vraag die er is. We hebben steeds meer mensen met ingewikkelde problemen, met behoorlijk wat psychische problemen, verslaving, dat komt allemaal terecht bij de opvang. De opvang is het laatste station tot de straat. Ik hoop dat ze met ons in gesprek wil blijven om hiervoor een goede oplossingen te vinden, maar volgens mij doet ze dat best aardig”

Paffen reageert hier als volgt op: “Ik begrijp Kwintes, er komen allerlei soorten mensen daar aan de deur kloppen, dus wij kijken ook per persoon wat er aan de hand is. Kwintes kan erop vertrouwen dat we als gemeente hier bovenop zitten”

Megan Nuij

Ik ben Megan Nuij, een enthousiast en gedreven journalist. Studerend aan de School van Journalistiek in Utrecht. Geboren in Arnhem (2001), getogen in Huissen en nu woonachtig in Utrecht. In het dagelijks leven ben ik student, doe ik vrijwilligerswerk en vind ik het ontzettend leuk om naar een feestje te gaan. Ik ben ontzettend gepassioneerd over het vak journalistiek en wil dan ook alles uit mijn opleiding halen om een betere journalist te worden. Op dit moment ben ik bezig met het maken van nieuwsitems over Amersfoort en voorheen ben ik vrijwillig verslaggever geweest bij Omroep Lingewaard. Daar heb ik veel geleerd over de basisvaardigheden van de journalistiek en heb ik geleerd om van de kleinste onderwerpen de leukste items te maken. Ik ben altijd nieuwsgierig en geïnteresseerd in heel veel verschillende mensen. Iedereen heeft een verhaal, maar waar zit dat verhaal en waar gaat het over? Dan is aan mij de taak als journalist om dat verhaal te vinden en hier iets moois van te maken. Mijn kwaliteiten liggen vooral bij respectvol zijn, mijn enthousiasme en niet bang zijn. Daarentegen kan ik werken aan mijn kwaliteit van interviewen en de kennis van journalistiek, maar daarvoor zit ik ook op de School van Journalistiek. Je kan mij altijd bereiken via de mail of sociale media en sta open voor alle vragen als je nog meer over mij wilt weten. De komende jaren zal ik veel meer ervaring opdoen binnen de journalistiek en uiteindelijk hoop ik een succesvol journalist te worden. Ik kijk er ontzettend naar uit om veel meer mooie nieuwsitems te maken en interessante mensen te leren kennen.