Amersfoort

Classic Hits In Concert was een hit!

AMERSFOORT- De concertzaal van het Fluor staat stampvol met muziekliefhebbers, er wordt wat te drinken gehaald terwijl er door de dj cd’tjes worden gedraaid. Nog tien minuten en dan is het zover, Classic Hits in Concert zal van start gaan.

Achter de schermen hangt een relaxte sfeer, de artiesten zijn aan het zingen, roken samen een sigaretje en er wordt veel gelachen. Dat de eerste artiesten bijna het podium op moeten, daar is niks van te merken. Zo vertelt de zanger Andrew Elt: “Je moet goed voor de dag komen hoor, maar we willen het ook niet te gelikt maken. Er moet onderling gelachen kunnen worden en je merkt dat als je het leuk hebt de gezelligheid vanzelf overspringt op het publiek.” Voor de artiesten is een volle zaal als deze weer een hoogtepunt, zo is de band van zes naar zeventien optredens in een jaar gegaan en zijn de shows meermaals uitverkocht. Toch is de show van vanavond anders dan andere avonden, dit optreden is namelijk een warmlopertje voor de Top 2000.

Anita Vallen is druk in de weer vanavond, zij zorgt ervoor dat iedereen tot in de puntjes is ingelicht. Zo zorgt ze ervoor dat de set list aanwezig is, iedereen is omgekleed en op tijd op het podium staat. Anita: “Nog vijf minuten, iedereen nog vijf minuten, zorg dat je klaar staat.” De bandleden pakken her en der wat spullen, doen de knopen van hun blouse dicht en gaan voor de laatste keer naar het toilet. Nog steeds zie ik lachende gezichten en worden er nog grappen gemaakt. “Mannen nog twee minuten, the heat is on”, zegt Anita. De artiesten pikken dit op en bewegen zich naar de deur van het podium en roepen meermaals “The heat is on.” De deur naar het podium gaat open en ineens horen we het laatste nummer van de dj, The Heat Is On van Glenn Frey.

Wat de band voor muziek gaat spelen is voor het publiek nog volledig onbekend, het enige wat ze weten is dat het hits uit de top 2000 zullen zijn. “Het publiek heeft van te voren geen idee wat we gaan spelen, wel projecteren we net voordat we het nummer beginnen de cover van het album waardoor ze kunnen raden welk nummer het gaat zijn,” vertelt Andrew Elt.

Het nummer van de dj is afgelopen en na een korte stilte loopt de band het podium op. Het publiek applaudisseert en juicht terwijl de bandleden op hun vaste plekken gaan staan. Ze wachten even en dan beginnen de muzikanten met de muziek. Andrew zingt “ Hell is gone and heaven’s here, there is nothing left for you to fear”, het publiek herkent het nummer direct en zingen uit volle borst mee met het liedje: Let Me Entertain You van Robbie Williams.

Terwijl Andrew Elt op het podium staat, wacht zijn zoon Scott Elt op zijn beurt om het podium te betreden. Scott: “Ik ben altijd wel bezig geweest met muziek maar ik ben pas sinds een paar jaar intensief gaan zingen. Ik ben soms wel bang dat mensen denken dat ik wordt voorgetrokken, maar dat is niet zo, ik ben net zoals elke beginnende artiest.” Scott Elt laat zien dat hij wat in zijn mars heeft, zo zingt hij Killing In The Name van rage against the machine en sluit af met de gezamenlijke kerstjingle.

Het publiek zingt voor de laatste keer mee “So here it is, merry christmas everybody is having fun.” Zelfs achter de schermen is dit lied te horen, Merry Xmas Everybody van Slade. De artiesten verlaten het podium en spreken, onder het genot van een een pizza, vol lof over het optreden en de reacties van het publiek.

Verslaggeefster Suus ten Kate is backstage te gast bij de band van Classic Hits in Concert. Luister hieronder de reportage:

Danique van der Wal

Danique van der Wal (2005) is beginnend journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Danique houdt zich bezig met het nieuws en de activiteiten in en rondom Utrecht centrum. ze is geïnteresseerd in de verhalen van de mensen die zij interviewt en vindt het dan ook leuk om reportages te maken. Kritische vragen stellen is voor haar natuurlijk ook geen enkel probleem. Ook werkt Danique mee aan het derde seizoen van Achter De Geraniums, dit is te vinden op YouTube. Haar interesse ligt niet specifiek bij 1 thema in de journalistiek en wil zich daarom focussen op verschillende onderwerpen in Utrecht centrum en dit op een goede manier verslagen. Danique wil een positieve impact maken en is vastberaden een goede carrière hieruit voort te zetten.