Amersfoort

Batard Bakery opent haar deuren in het Leusderkwartier

Reinier in zijn knusse bakkerij

AMERSFOORT – Zaterdag 7 oktober is er een microbakkerij geopend in het Leusderkwartier, genaamd ‘’Batard Bakery.’’ Reinier Wijland neemt de zaak over van een oud-collega en gaat zijn droom achterna: het hebben van een eigen bakkerij. Hij begint kleinschalig, maar hij wil ooit nog verder uitbreiden.

In april van dit jaar werd Reinier (30) gecontacteerd of hij de zaak wilde overnemen en daar twijfelde hij geen seconde over. Anderhalf jaar geleden was hij al erg dichtbij het overnemen van een andere bakkerij, maar dat liep helaas stuk. ‘’Dit was een heel specifiek kansje wat zich voordeed. Een oud-collega van mij die zat hier eerst namelijk. Dat was echt een hobbybakker die hier z’n eigen toko had. Toen kreeg hij helaas carpaletunnelsyndroom, waardoor hij niet meer kon werken. Dat was het moment waarop hij de zaak aan mij aanbood van ‘’joh zou je het willen overnemen?’’ Het karakter van een microbakkerij sprak me wel aan als startpunt om door te groeien. In april contacteerde hij me dus en in augustus sloten we de deal.’’

Een microbakkerij kan je het zeker noemen, want het pand is namelijk maar 37m2 groot. Dit vindt Reinier juist erg fijn, want voor een eigen bakkerij is best een investering nodig. Dit komt zoal door de apparatuur, grondstoffen, het huren van pand en het inrichten ervan. Het totaalplaatje zou ongeveer 45.000 euro kosten. Vanwege de omvang van de bakkerij is het ook makkelijker te managen door één persoon.

Wat de bakkerij nog meer bijzonder maakt, is het type brood wat er hier verkocht wordt. Zuurdesembrood is een heel ander soort brood dan je in de supermarkt of bij een ouderwetse bakker vindt. Het is natuurlijk gerezen brood zonder gist. Dit past volgens Reinier helemaal in de stroming van zijn bakkerij: bewust eten en het handgemaakte brood. Je kunt hier namelijk in de zaak exact zien hoe je brood gemaakt wordt.

Het idee om bakker te worden hing al enige tijd in de lucht: ‘’Ik ben ooit begonnen als hobbybakker thuis, toen ik destijds journalistiek studeerde. Ik heb ooit het woord ‘’zuurdesembrood’’ horen vallen en toen leek me het wel leuk om daar m’n hobby van te maken. Toen heb ik een keer een boek gekocht en dat sprak me heel erg aan. Dat is nu acht jaar geleden denk ik, 2016 ongeveer toen ik er een beetje mee begon. Op een gegeven moment studeerde ik af,  maar vond ik het vakgebied waarin ik had gestudeerd niet echt meer interessant en kwam daar niet echt aan de bak. Ondertussen was ik blijven bakken en had ik dat drie jaar gedaan. Sindsdien heb ik nooit meer terug gekeken. Ik heb ook altijd voor ogen gehad om iets voor mezelf te starten’’, aldus Reinier.

Reinier is erg tevreden met wat hij tot dusver heeft neergezet, maar hij blijft ambitieus. De eerste drie jaar is hij sowieso van plan om hier te zitten. Als dat allemaal goed verloopt dan zou hij ooit wel naar een grotere locatie willen verhuizen en dan personeel in dienst nemen. Voor nu vindt hij het belangrijk om kleinschalig te beginnen, ook omdat het zijn eerste onderneming is. Als het aan Reinier ligt, zal Batard Bakery over een aantal jaar niet meer een microbakkerij zijn.

Luc de Vrije is de verslaggever op locatie en is in gesprek met Reinier Wijland. Bakken is voor Reinier zijn passie en hij droomt al jaren van zijn eigen bakkerij. Nu is het moment aangekomen, zijn bakkerij is open, zijn droom is werkelijkheid en daar vertelt hij graag over.

Menno Gerris

Menno Gerris (2005) is een enthousiaste journalist uit Gorinchem die een hele brede interesse heeft. Van kleins af aan liep hij voor de grap rond met een microfoon, maar deze grap is ondertussen werkelijkheid geworden. Het was niet verrassend dat Menno na zes jaar gymnasium dan ook koos voor de School voor Journalistiek in Utrecht. Met name geïnteresseerd in de sport, schrijft hij met passie over allerlei verschillende onderwerpen. Menno is een erg sociale jongen die makkelijk contact legt en erg gemotiveerd is om veel te gaan leren en hard te werken. Op het moment maakt hij nieuws in Amersfoort, maar wie weet waar hij in de toekomst nog te vinden zal zijn.