Amersfoort

Verspillingsvrije week nadeel voor de voedselbank

“Er is deze week helemaal geen zuivel, dat is gewoon heel pijnlijk en jammer”, zegt Cieka Galenkamp, hoofd intake & casuïstiek van Voedselbank Amersfoort. Afgelopen week was de verspillingsvrije week in Nederland. Maar is deze week wel nuttig voor de voedselbank?

Amersfoort – De supermarkten werken ook aan deze actie mee, maar de voedselbank is afhankelijk van wat de supermarkt dagelijks over heeft. De producten die de voedselbank vaak krijgt, zijn nabij houdbaarheidsdatum. Er bleef nu dus minder over voor de voedselbank dan normaal gesproken. Een vrijwilliger van Voedselbank Amersfoort zegt ook dat er afgelopen week veel minder is binnengekomen dan andere weken. Dat is opvallend.

Ik vraag ook of het aantal klanten is gestegen sinds de inflatie, Cieka geeft aan dat het aantal klanten juist is gedaald. Sinds de verhoging van het minimumloon, uitkeringen en toeslagen gaat het beter. Dat kan een enorm verschil maken. Met dat geld heb je in ieder geval eten en drinken, maar je kunt dan niet een dagje naar Walibi of een kop koffie in de stad kopen of een keer met de trein weg. En dat wordt dan toch als armoede gezien in Nederland, zegt Cieka Galenkamp.

“Er gaat heel veel goed in Amersfoort, maar wat niet goed gaat komt hier.” Mensen met een echtscheiding, ontslagen zijn en niet weten hoe ze een uitkering kunnen krijgen en alleenstaande ouders zijn de klanten die we vaak tegenkomen. Deze mensen hebben de hulp hard nodig, maar soms weten de klanten ook niet hoe ze toeslagen moeten aanvragen, waar ze recht op hebben of letten ze niet op hun energieverbruik. “We zijn heel druk bezig met mensen op hun energieverbruik aanspreken” “De voedselbank hier doet veel meer dan alleen voedsel geven.”

Megan Nuij

Ik ben Megan Nuij, een enthousiast en gedreven journalist. Studerend aan de School van Journalistiek in Utrecht. Geboren in Arnhem (2001), getogen in Huissen en nu woonachtig in Utrecht. In het dagelijks leven ben ik student, doe ik vrijwilligerswerk en vind ik het ontzettend leuk om naar een feestje te gaan. Ik ben ontzettend gepassioneerd over het vak journalistiek en wil dan ook alles uit mijn opleiding halen om een betere journalist te worden. Op dit moment ben ik bezig met het maken van nieuwsitems over Amersfoort en voorheen ben ik vrijwillig verslaggever geweest bij Omroep Lingewaard. Daar heb ik veel geleerd over de basisvaardigheden van de journalistiek en heb ik geleerd om van de kleinste onderwerpen de leukste items te maken. Ik ben altijd nieuwsgierig en geïnteresseerd in heel veel verschillende mensen. Iedereen heeft een verhaal, maar waar zit dat verhaal en waar gaat het over? Dan is aan mij de taak als journalist om dat verhaal te vinden en hier iets moois van te maken. Mijn kwaliteiten liggen vooral bij respectvol zijn, mijn enthousiasme en niet bang zijn. Daarentegen kan ik werken aan mijn kwaliteit van interviewen en de kennis van journalistiek, maar daarvoor zit ik ook op de School van Journalistiek. Je kan mij altijd bereiken via de mail of sociale media en sta open voor alle vragen als je nog meer over mij wilt weten. De komende jaren zal ik veel meer ervaring opdoen binnen de journalistiek en uiteindelijk hoop ik een succesvol journalist te worden. Ik kijk er ontzettend naar uit om veel meer mooie nieuwsitems te maken en interessante mensen te leren kennen.