Biltse Nieuwe

Plan voor nieuwe route door landgoed Den Engh maakt veel los

Spoorwegovergang Den Dolder. Foto: Floris de Rooij

DEN DOLDER – Tijdens het rondetafelgesprek over het ‘Advies Nieuwe Verbindingen’ werd er gesproken over de doorkruising door landgoed Den Engh. Deze doorkruising is volgens de gemeente nodig om de gevaarlijke verkeerssituatie bij de spoorwegovergang op te lossen. Niet alle insprekers zijn het eens met deze nieuwe route.

Het rondetafelgesprek vond 21 september plaats in de Maria Christina kerk. Tijdens deze avond kregen zes insprekers de kans om in te gaan op het plan dat de gemeente voorstelt en in november wil gaan uitvoeren. De gemeente kreeg op hun beurt de gelegenheid om zich te verweren tegen alle kritiek die zij ontvingen.

Éen van de sprekers, Daniël Eggermont, is het niet eens met het plan. Hij, en de zevenhonderd handtekeningen die hij namens zijn actiegroep ‘1DenDolder’ wist op te halen, zijn tegen het aantasten van het landgoed. Volgens hem is het belachelijk dat zij cultureel erfgoed willen slopen. Ook zorgt het volgens Eggermont voor overlast, extra CO2 uitstoot en het verdwijnen van natuur.

Hetty Beekman, voorzitter van Belangenvereniging Den Dolder, is het eens met de gemeente. Zo zegt zij namens haar tweehonderdvijftig leden dat een afsluitroute door landgoed Den Engh een logische en veilig oplossing is. Ook ziet zij kansen in de nieuwe route. Op deze manier komen bezoekers van Den Dolder binnen via het landgoed. Dat heeft volgens Beekman een positieve invloed op het dorp.

Volgens Eggermont zijn er alternatieven mogelijk. Zo stelt hij voor dat de gemeente in gesprek gaat met ‘Remia’ om via hun terrein een mooie omweg te maken. Een andere oplossing die hij voorstelt, is het maken van een parkeergarage onder het station. Zo wordt het winkelcentrum autovrij, maar blijft het wel toegankelijk.

De gemeente zegt dat deze alternatieven niet mogelijk zijn aangezien zij strenge afspraken hebben gemaakt met ProRail. De opdracht was om de weg te verleggen en een parkeergarage wordt daarmee uitgesloten.

De spoorwegovergang is al jaren een punt van aandacht. Sinds 2002 is de gemeente Zeist al bezig met het zoeken naar een oplossing voor de gevaarlijke verkeerssituatie. In 2019 werd er hevig onderzoek gepleegd en zijn er verschillende adviesrapporten opgesteld.

Hieronder kan je luisteren naar een interview dat Floris de Rooij had met Hetty Beekman. Hier praat ze onder andere over de belangenorganisatie en haar visie op de nieuwe route door het landgoed.

Quinten Bol

Quinten Bol (2003) schrijft met een doel. Als beginnend journalist en student aan de School voor Journalistiek geeft hij het lokale verhaal een stem. Met zijn frisse, maar kritische blik op de samenleving vertaalt hij de lastigste onderwerpen en maakt hij het behapbaar voor het publiek.