Biltse Nieuwe

Duurzaamheidsmarkt dit jaar deels in het teken van Oekraïne

Rode loper bij de centrumkerk in Bilthoven. Foto: Quinten Bol

BILTHOVEN – Voor het eerst in een aantal dagen is de blauwe hemel weer te zien. Af en toe breekt er een wolk, maar toch is het veelal droog. Door het voorspelde hondenweer besloot de organisatie van de jaarlijkse duurzaamheidsmarkt deze markt naar binnen te verplaatsen. Daarom staat de centrumkerk deze zaterdag, veertien oktober, vol met kraampjes die zich richten op duurzaamheid, met een warme knuffel richting Oekraïne.

De bezoekers krijgen bijna het gevoel alsof ze supersterren zijn. Met een grote rode loper worden de mensen ontvangen bij de centrumkerk in Bilthoven. Buiten staan mensen die ze begroeten en staat er een groot bord met informatie over Oekraïne. Elke zaterdag staat daar een kraam waar mensen spullen kunnen doneren die worden opgestuurd naar het front. Dit past toevallig weer goed bij de duurzaamheid waar de organisatie vandaag voor predikt. Bij binnenkomst van de kerk verandert de rust waar Bilthoven zo om bekend staat in een drukke, volle, maar ook zeker vrolijke akoestiek. In een halve cirkel staan allemaal kraampjes waar vrijwilligers je dolgraag willen bijpraten over bijvoorbeeld het verduurzamen van je woning, maar ook het bewuster omgaan met spullen en het hergebruiken daarvan.

Tweedehands kleding

Een groot deel van de markt bestaat uit ingezamelde kleding. Er staan rekken vol met kleding waar de gemiddelde kledingzaak jaloers op zal zijn. Van T-shirts voor mannen tot kinderkleding voor de allerkleinste. Deze rekken staan er elke zaterdag dus dat is niet iets nieuws. Het combineren van de kleding met de duurzaamheidsmarkt is dat wel. Dagmar Van den Bogert is een van de vrijwilligers die nauw betrokken is met de verkoop van de kleding. Zij is onder andere verantwoordelijk voor het versturen van bestellingen die zij online voor de kleding krijgt. ‘Zodra er een bestelling komt, spring ik op mijn fiets en breng ik het weg.’ Ze zegt dat ze het fijn vindt om zo mensen te kunnen helpen. Toch geeft ze aan dat het best wel zwaar kan zijn. ‘Ik heb hiernaast gewoon een baan. Dat is best wel een puzzel soms, maar ik doe het met liefde.’ Op dit moment is er al ruim 3200 euro opgehaald voor het goede doel. Al dat geld gaat naar hulpmiddelen die zij opsturen naar de getroffen gebieden in Oekraïne.

Vandaag staat Dagmar achter de balie. Met een grote glimlach stapt ze op bezoekers af en zoeken ze samen naar leuke kleding.
‘Voor het milieu is dit ook erg goed hé. Mensen hoeven op deze manier geen nieuwe kleding te kopen.’ De bezoekers die de kleding kopen zijn erg blij dat het geld naar het goede doel gaat. Zo zegt een bezoeker: ‘Die mensen hebben het al zo zwaar. Als ik op deze manier kan helpen en wat goeds kan doen voor de aarde, doe ik dat graag.’
Tegen het einde van het gesprek met Dagmar wil ze graag nog een boodschap meegeven. Ze zegt dat als we allemaal íéts doen en allemaal een klein steentje bijdragen aan wat er gebeurt in de wereld, dat het leven van iedereen er een stuk mooier uit kan zien. Ze glimlacht, kijkt eens goed in het rond en stapt weer met dezelfde hoeveelheid energie op de net binnengetreden bezoekers af.

Grote dankbaarheid

Wim de Kruijf, voorzitter van de Centrumkerk, is ontzettend blij met zowel de duurzaamheidsmarkt als met het helpen van Oekraïne.
Ongeveer twee maanden na het begin van de oorlog begon de kerk met het aanbieden van hulp. Zo heeft de kerk een inzamelingsactie gehouden waar oude fietsen werden ingezameld zodat Oekraïense vluchtelingen in Nederland gewoon konden fietsen. ‘Het is zo fijn dat wij deze mensen kunnen helpen en nog steeds aan recycling kunnen doen. Ik zie het als een win-win situatie.’ Met een glunder op zijn gezicht wijst Wim vervolgens naar Dagmar. ‘Deze vrouw betekent zo veel voor de kerk. Eigenlijk voor de hele gemeenschap.’ Ook op de andere vrijwilligers is hij heel trots. Volgens hem zijn zij stuk voor stuk mensen die geven om elkaar, het dorp en onze planeet.

Hieronder kan je luisteren naar een reportage van Bram Van der Vegt. Hij spreekt met bezoekers, vrijwilligers, kraamhouders en met Ellen Kieviet, de organisator van de markt.

Quinten Bol

Quinten Bol (2003) schrijft met een doel. Als beginnend journalist en student aan de School voor Journalistiek geeft hij het lokale verhaal een stem. Met zijn frisse, maar kritische blik op de samenleving vertaalt hij de lastigste onderwerpen en maakt hij het behapbaar voor het publiek.