Biltse Nieuwe

Sam draagt zijn wekelijkse ommetje over aan Menno

foto: Emma van de Rijst

MAARTENSDIJK  – Twee en een half jaar geleden begon Sam Groenewold van de vrijwilligersorganisatie MENS de Bilt met de wekelijkse wandeling ‘Ommetje met Sam’, speciaal georganiseerd voor ouderen. Vanaf 10 januari 2024 neemt Menno Hubbeling als nieuw gezicht van Maartensdijk dit wekelijkse ommetje over.

Het is een koude dag in januari, het heeft gevroren. Sam en Menno wachten bij het Servicecentrum Maartensdijk op de kandidaten waar ze mee gaan lopen. Het ommetje is speciaal georganiseerd voor ouderen en de deelnemers zijn vaak tussen de 80 en de 90 jaar oud. De wandeling heeft een vrije inloop, er is dus geen inschrijving voor nodig. Hierdoor is het vaak de vraag wie er op af komt.

Volgens Sam is er niet per se een vaste groep, wel lopen er vaak een aantal vaste deelnemers mee. ‘De opkomst verschilt vaak’, vertelt Sam, ‘Het hangt af van de temperatuur en de ouderen zijn vrij fragiel dus je weet nooit of iemand misschien grieperig is geworden’. De opkomst in de winter ligt volgens Sam meestal tussen de drie tot zes man. Op warmere dagen is het vaak rond de acht tot twaalf man.

De uiteindelijke opkomst van vandaag bestaat uit vijf vrouwen, één van deze vrouwen zit in een rolstoel. Zij ging al jaren mee met het ommetje, maar is sinds kort gestopt. Speciaal voor het afscheid van Sam komt ze nog één laatste keer meedoen.

Het rondje gaat door het dorp, Menno en Sam lopen voorop. De ouderen kletsen gezellig met elkaar. ‘Best frisjes he?’, zegt de ene ouder tegen de ander. Na ruim een half uur te hebben gewandeld, komen we weer aan bij het servicecentrum. De handschoenen kunnen weer uit en de mutsen weer af.

Hier bij het servicecentrum reflecteren we aan tafel nog even op het ommetje met een koffie of thee. Sam en Menno hebben dit keer samen een leuke afsluiter bedacht: een korte quiz over wat feitjes en de geschiedenis van het ommetje.

Het ommetje is speciaal bedoeld om ouderen in beweging te houden. Door wekelijks of af en toe te wandelen blijven ze gezond. Ook is het op sociaal aspect belangrijk. Door de wandeling blijven de ouderen in contact, dit is erg goed om eenzaamheid te voorkomen. Doordat er dit soort activiteiten worden georganiseerd, gaan ouderen namelijk meer en vaker de deur uit.

Aan het einde van het ommetje is het dan echt zo ver. Dit was het laatste ‘Ommetje met Sam’. Menno gaat het vanaf nu overnemen als nieuwe collega van de organisatie.

De organisatie werkt gebiedsgericht. Per gemeente hebben ze één team, waarvan één iemand het gezicht van de gemeente is. Deze persoon vertegenwoordigt dan de organisatie. Voorheen was dat van Maartensdijk dus Sam en nu wordt dat Menno.

De deelnemers reageren positief, ze vonden het super gezellig en zijn erg tevreden over Menno. Voor de wandeling zelf verandert er eigenlijk vrijwel niets, het ommetje zal gewoon hetzelfde zijn. Het betekent alleen dat er voortaan een nieuw gezicht voorop loopt!

Beluister hier de audio reportage van mij collega Emma van der Rijst die Menno Hubbeling en een paar kandidaten sprak tijdens de wandeling:

Lara Kraanen

Lara Kraanen (18 jaar), is een beginnend Journalist, aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Zij schrijft en maakt interviews in en over gemeente Utrecht Zuid. Deze worden gepubliceerd op de site 'SVJ Media Utrecht Zuid'. Lara is in 2023 geslaagd voor de Havo. Ze weet nog niet exact welke journalistieke kant ze op wilt, maar ze staat open om alles te ontdekken binnen de journalistiek. Lara is bereikbaar voor contact of vragen via: lara.kraanen@student.hu.nl