Biltse Nieuwe

Moving Maartensdijk viert 6de editie van activiteitendag

Een activiteiten dag genaamd Moving Maartensdijk op Nachtegaallaan 30 Foto gemaakt door: Danny Steensma

MAARTENSDIJK – De bewoners van Maartensdijk reizen op 28 en 29 december vol blijdschap af naar Nachtegaallaan 30 om een activiteitenmiddag te vieren. De middagen die door Stichting Vierstee 2.0 en Number Eight wordt georganiseerd heet Moving Maartensdijk. Op de flyer die wordt uitgegeven door de twee organisaties staat dat er veel variatie is in activiteiten zoals videogames, workshops, dans en nog veel meer. Daarnaast is de activiteitendag bestemd voor alle leeftijden voor zowel de inwoners van Maartensdijk als daar buiten.

Omgeving

In de zaal is het druk met mensen van jong en oud uit Maartensdijk en daar buiten, overal waar je kijkt is wel wat te doen. De kinderen zitten bij de computerspelletjes, tafeltennistafel en sjoelbakken met elkaar te spelen. Er is voor deze dag een sportzaal beschikbaar gesteld die is opgesplitst in twee delen. De wat oudere kinderen spelen samen aan de ene kant van de sportzaal voetbal en de jongste kinderen spelen met zijn allen in verschillende springkussens aan de andere helft van de sportzaal. De volwassenen en senioren zitten gezellig met elkaar aan tafels te praten terwijl ze hun (klein) kinderen in de gaten houden. Bij de bar kunnen bewoners gratis een lekker drankje halen zoals thee of koffie.

Oorsprong

Volgens de voorzitter van Stichting Vierstee 2.0 Edwin Plug is dit niet de eerste keer dat deze dag wordt gehouden, ‘we organiseren deze dag elke keer aan het eind van het jaar, door de corona lockdown hebben we het wel een keer moeten annuleren. Als ik het goed heb is dit de 6de  keer dat het wordt georganiseerd’, vertelt Plug enthousiast terwijl hij tegelijkertijd mensen begroet die binnenkomen, ‘er is van alles te doen. We hebben diverse activiteiten zoals sport, spelletjes, yoga, laser gamen en nog veel meer ’. De enthousiaste voorzitter vertelt dat de dag wordt opgebouwd door 30 vrijwilligers van de organisatie. Tijdens de begroetingen die Plug geeft aan bezoekers, loopt de bedenker van dit evenement Erik Timmerman langs om te kijken hoe het gaat met zijn collega. Timmerman vertelt waarom hij deze dag wilt houden, ‘voor mij is het belangrijk om een contributie te maken aan Maartensdijk. Ik woon hier al een tijdje en wil iets maken om alle bewoners van Maartensdijk ongeacht de leeftijd met elkaar te verbinden’.

Financiën

Terwijl meneer Plug een slokje van zijn water neemt vertelt Timmerman met een glimlach op zijn gezicht over hoe de activiteit wordt gefinancierd, ‘voor deze dag zijn we winst neutraal, iedereen kan langskomen zonder te betalen om een leuke dag te hebben. Om alles te kunnen organiseren moeten we natuurlijk wel spullen huren dus worden we gesponsord door verschillende organisaties zoals KPN, Gemeente De Bilt, Rabobank en nog veel meer, om de mensen van Maartensdijk een leuke dag te bezorgen’, vertelt Erik uitbundig.

Toekomst plannen

Aan de blije gezichten te zien van kinderen, volwassenen en senioren kunnen Stichting Vierstee 2.0 en Number eight dit jaar weer zeggen dat Moving Maartensdijk voor de 6de keer een groot succes geworden is onder de bewoners van Maartensdijk. Het doel om de bevolking van het dorp dit jaar weer te verbinden is volgens Plug en Timmerman weer volbracht. Wat de toekomst brengt voor dit jaarlijkse activiteit dat weten de twee vrijwilligers wel. Volgend jaar willen ze Moving Maartensdijk graag voor een 7de keer organiseren op 28 en 29 december.

Danny Steensma

Danny Steensma (2005) is een beginnend journalist die studeert aan de Hogeschool van Utrecht. Hij maakt nieuwsberichten in Utrecht-Zuid en wil nog meer leren over hoe iemand een goede journalist wordt. Het lijkt hem leuk om iets te doen met radio, maar wil wel verder groeien in alle aspecten van journalistiek. Hij is optimistisch voor de toekomst en kijkt er naar uit wat het gaat brengen. Danny Steensma is in 2022 geslaagd op het Cals college Nieuwegein. Hij deed daarna HBO-ICT voor een jaar en besloot daarna toch te kiezen voor journalistiek. Danny is beschikbaar via danny.steensma@student.hu.nl als u contact wilt opnemen