Biltse Nieuwe

Noordhelling in Bilthoven veel meer dan alleen een skihal

Bilthoven – Afgelopen maand heeft Bilthoven een nieuwe voorziening toegevoegd gekregen aan de buurt. Naast station Bilthoven staat namelijk een nieuwe skibaan. Op het eerste gezicht oogt het nogal gek dat zoiets naast het station midden in een woonwijk staat, maar dit blijkt in de praktijk een ontzettend strategische zet geweest. Het blijkt namelijk een uitbreiding te zijn van het al bestaande ‘ski-eiland’.

Ten eerste staat er naast de skihal een ski- en snowboardwinkel. Deze stond er al voordat de skihal werd gebouwd, dus je zou kunnen zeggen dat de skihal een soort reactie is geweest op de winkel. Als de baan eenmaal officieel open is, kunnen klanten ook hun ski’s of snowboards op de baan testen. Medewerker Rob van der Weiden legt uit wat de winkel allemaal aan faciliteiten heeft. ‘We zorgen ervoor dat de schoenen die je nodig hebt voor de wintersport echt helemaal op maat zijn gemaakt voor je voet’. Hij wijst naar een platvorm met twee blauwe kussentjes naast elkaar waar je in moet gaan staan en dan blijven je voetafdrukken achter. Hiervan kunnen zij dan een perfecte zool maken.

Wintersport blijft populair, afgelopen jaar nam het aantal geboekte wintersportvakanties al toe met zo’n tien tot twintig procent, vertelde de woordvoerder van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) wat Trouw publiceerde. De vraag naar een goed uitrusting neemt hierdoor ook toe. ‘Het is belangrijk dat de schoenen goed om je voeten zitten, anders heb je niet genoeg controle over de ski’s. In extreme gevallen kan dat uitlopen tot blessures’ voegt Van der Weiden er nog aan toe. Naast de winkel liggen werkplaatsen waar de schoenen, ski’s en snowboards helemaal naar wens van de klant worden gemaakt.

Een kans gekregen

‘We hebben veertien jaar gedaan over de vergunning, maar eindelijk staat de rolbaan er’, vertelt eigenaar Menno Coenewijn vol trots terwijl hij door het grote raam naar de grootste rolskihal van Europa kijkt. ‘We zijn open, maar nog niet écht open, want we wachten nog op de stroom’, voegt hij er nog aan toe. Doordat alle gebouwen die op het terrein staan op een manier met skiën te maken hebben, noemt Coenewijn het ook wel zijn ‘eiland’.

Maar het terrein biedt nog veel meer. Menno Coenewijn, de eigenaar van de skihal en de winkel, heeft namelijk ook de Bibian Mentel Foundation benaderd die zich inzet voor mensen met een fysieke beperking zodat zij ook de kans krijgen om te kunnen sporten. ‘De nieuwe skibaan is ook deels om die reden zo ontzettend groot, het is de grootste van Europa, omdat hij zo breed is’, aldus Coenewijn. Deze keuze is gemaakt zodat mensen met een fysieke beperking bijvoorbeeld met een skizitzak kunnen skiën, maar ook zodat er een skileraar op de baan naast kan skiën. Coenewijn is ontzettend enthousiast over deze samenwerking: ‘We organiseren ook wel eens skiwedstrijden waarin we geld ophalen voor een prothese, want iedereen moet gelijke kansen hebben als het gaat om sporten’.

Uitbreidingen voor de toekomst

Als je een wintersportreis wil boeken, kun je terecht bij de reisorganisatie naast de skihal. ‘Daar worden echt de vetste reizen geboekt als het gaat om wintersport’, vertelt Coenewijn. Je gaat naar de mooiste plekken toe en voor je het weet ga je helikopter skiën. Voor nu is het reisbureau nog even dicht, omdat er door de skihal het een en ander verplaatst is. Hierdoor moet de reisorganisatie een stukje opschuiven en zitten ze voor nu nog te wachten op het afronden van de verbouwing van het nieuwe gebouw.

‘Qua verdere uitbreidingsplannen staan er nu nog een tweede baan op de planning en een cateringvergunning zodat we een horecagelegenheid kunnen openen’ aldus Pepijn Orth, skileraar bij de Noordhelling. De ruimte naast de skihal, waar voor nu een paar oude Zwitserse gondels staan, is de plek die ze voor het restaurant in gedachte hebben, maar voor nu is iedereen al enorm enthousiast over de skihal die er na jaren eindelijk is gekomen.

In onderstaande video interviewt Daphne van Beek de skileraar Pepijn Orth naast de nieuwe skirolbaan. Orth ligt hierin toe waarom deze baan zo bijzonder is en wat er allemaal aan activiteiten worden gedaan. Ook schijnt hij alvast wat licht op de toekomstplannen.

Anne Fokkenrood

Anne Fokkenrood (2004) is een studente aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Een creatieve geest met interesse in de wereld om haar heen. Verhalen hebben twee kanten en in haar werk laat ze beide kanten aan bod komen.